سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 342593

اهدای خون نجات بخش بیماران نیازمند به خون است و سالانه در کشور ۲ میلیون نفر به صورت کاملا داوطلبانه خون اهدا می‌کنند و این درحالی است که بانوان نزدیک به ۵ درصد سهم دارند و در سال‌های اخیر اقبال جوانان هم برای اهدای خون پایین آمده است.

سهم اندک زنان و جوانان ایرانی از اهدای خون

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، نیاز به خون یک نیاز همیشگی است و هیچ جایگزینی برای خون تا کنون نیامده است، بیمارانی هستند که به طور مستمر نیارمند به دریافت خون و فرآورده‌های خونی هستند و در کنار آن مادران باردار که منتظر تولد نوزاد هستند و بیماران در معرض اعمال جراحی به خون نیاز دارند و سازمان انتقال خون تنها متولی تامین خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز آنهاست، تا در هرزمانی خون و فرآورده های آن را با بالاترین کیفیت تامین کند.

حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است همچنین حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی، سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است و خانم ها هر چهار ماه یک بار و درسال در مجموع ۳بار و آقایان هرسه ماه یک بار و در مجموع ۴بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

با توجه یه اینکه نیاز به خون همیشگی است و جان برخی از بیماران مانند تالاسمی و سرطانی به خون وابسته است و از مصرف کنندگان همیشگی خون محسوب می شوند و از سویی دیگر برخی از فرآورده های خون مانند پلاکت عمر کوتاه سه روز دارد و حوادث و سوانح نیز همیشه اتفاق می افتد، اهدا کنندگان خون برای اهدای خون اقدام کنند و با اهدای یک واحد خون خود نجات بخش جان سه نفر باشند.

بیشترین اهداکننگان خون بین سنین ۳۰ تا ۵۰ ساله قرار دارند

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: بیشترین اهداکننگان خون بین سنین ۳۰ تا ۵۰ ساله قرار دارد و در سال‌های اخیر اقبال جوانان برای اهدای خون پایین آمده است.

دکتر مصطفی جمالی افزود: بیشترین اهدکنندگان خون بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سال قرار دارند و به مرور با افزایش سن این گروه از دایره اهدای خون خارج می‌شوند و اگر جوانان را جایگزین نکنیم در آینده با کمبود اهداکنندگان مواجه می شویم.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون دربحث پدافند غیرعامل یک سازمان حیاتی است، اظهارداشت: از هر سه نفر یک نفر به خون و فرآورده‌های آن در طی عمر خود نیاز پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: اشکالی که در بخش اهداکنندگان خون داریم این است که نیمی از جمعیت ما در کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و این گروه در اجرا استقبال کمی دارند و فقط حدود ۵ درصد از اهدا توسط بانوان صورت می گیرد در صورتی که در برخی از کشورها میزان اهدای بانوان حدود ۵۰ درصد است و شاید دلیل آن هم این است که این امکانات و زیرساخت در بسیاری از نقاط کشور را نتوانسته‌ایم فراهم کنیم.


وی افزود: با حمایتی که از اهداکنندگان و همینطور بالا بردن امکانات های کل کشور خواهیم داشت می توانیم آمار اهداکنندگان را بالا ببریم در حال حاضر هم در برخی از نقاط کشور مانند زابل شاخص اهدای خون ۶۰ نفر در هزار نفر است.

وی اعلام کرد: به هر حال انتقال خون وابسته به اهداکنندگان خون است که مهمترین رکن این سازمان محسوب می‌شوند بنابراین برای ما تکریم اهدا کنندگان بسیار مهم است.

وی ادامه داد: بیشترین گروه خونی که در کشور به آن نیاز داریم و می توانیم مصرف کنیم گروه خونی O منفی است که درصد کمی از ایرانیان دارای این گروه خونی هستند.

به هر حال انتقال خون وابسته به اهداکنندگان خون است که مهمترین رکن این سازمان محسوب می‌شوند بنابراین برای ما تکریم اهدا کنندگان بسیار مهم است.

وی در مورد استقبال کمرنگ بانوان برای اهدای خون گفت: در مجموع اهدای خون دردوران کرونا کاهش یافته است و اهدای خون بانوان هم در ایران کم است که باید فرهنگ سازی شودکه ما در این خصوص قوی عمل نکرده ایم و شاید هم با امکانات کم نتوانسته ایم اهدا کنندگان بیشتری را جذب کنیم، باید علاوه بر فرهنگ سازی سیستم نوبت دهی خوب و فعال داشته باشیم تا مردم در زمان، مکان مورد نظر و بنابر نیاز به هر گروه خونی بتوانند خون اهدا کنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: طرحی را راه اندازی کردیم که در مناطقی از تهران هم اجرا شده است و با استقبال مواجه بود و در این طرح هم، اهدای خون توسط بانوان تهرانی به حدود ۳۰درصد رسید.

رسالت موسسات مردم نهاد در جذب بانوان و نسل جوان

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور وضعیت اهدای خون را مطلوب دانست و گفت: باید از وجود ارزشمند بانوان و نسل جوان در اهدای خون در کشور بهره‌مند شویم و رسالت موسسات مردم نهاد در این زمینه بیشتر خواهد بود.

مصطفی جمالی با اشاره به رویکرد سازمان انتقال خون سراسر کشور جهت تامین خون اظهار کرد: در حال حاضر شرایط اهدا و تامین خون از ثبات خوبی برخوردار است اما نباید به این راضی بود و باید برای ارتقای بسیاری از مولفه‌ها تلاش کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اهمیت اهدای خون بانوان و جوانان گفت: همچنان شاهد تبلور ایثار نسلی هستیم که الگوی خوبی برای همه ما خواهند بود، نیروهای مسلح که در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، مدافعین حرم، مرز و بوم که در کنار رزم با دشمن، اهدا خون هم داشتند و امروز همان رسالت ایثار را با اهدای خون انجام می‌دهند باید الگویی مناسب بخصوص برای نسل جوان باشند.

به واسطه سازمان های مردم نهاد از حمایت از هنرمندان، نام آوران ورزشی، خادمین رضوی، متنفذین بازار، فعالان رسانه ای و مجموعه‌داران بهره مند هستیم و امیدواریم این فعالیت ها مفید واقع شود.

وی به نجابت و خدمت بی‌منت کارکنان انتقال خون در طول سالیان بخصوص در زمان کرونا اشاره کرد و افزود: در دوران سخت کرونا یکی از بخش‌های سلامت که بدون وقفه در حال خدمت‌رسانی بودند انتقال خون بوده و برخی همکاران به واسطه این شغل، خودشان یا خانواده به کرونا مبتلا شدند و یا فوت شدند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور به ضرورت حضور همه طیف‌های اجتماعی در فعالیت ها اشاره کرد و گفت: به واسطه سازمان های مردم نهاد از حمایت از هنرمندان، نام آوران ورزشی، خادمین رضوی، متنفذین بازار، فعالان رسانه ای و مجموعه‌داران بهره مند هستیم و امیدواریم این فعالیت ها مفید واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha