مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بیشترین شکایت مردم از کمپ‌های غیرقانونی است، گفت: مسئولیت شناسایی و برخورد با این کمپ‌ها با سازمان بهزیستی نیست و نیروی انتظامی باید با این کمپ‌های غیرمجاز برخورد کنند.

جمع‌آوری معتادانِ خدمات گیرنده از مراکز کاهش آسیب، بی‌نتیجه است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «فرهاد اقطار» مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره مراکز کاهش آسیب گفت: بخشی از معتادان در پاتوق‌ها حضور دارند و گاها همه نوع موادی مصرف می‌کنند، برای اینکه این افراد به چرخه ترک و درمان وارد شوند باید آرام آرام کار پیش برود و ابتدا بجای مواد برای فرد، متادون خوراکی در نظر گرفته شود و متادون درمانی آغاز شود. این برنامه در مراکز کاهش آسیب اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به وظایف مراکز کاهش آسیب ادامه داد: وظیفه مراکز کاهش آسیب این است که این افرادی که در این پروسه خطرناک قرار گرفته‌اند را توسط کارشناس و تیم سیار شناسایی کرده و این افراد آرام آرام از این فضا فاصله گرفته و برای اینکه تزریق و رابطه جنسی سالم داشته باشند و همچنین برای درمان تشویق شوند؛ باید روی آن‌ها کار شود. اگر این پروسه به درستی طی شود احتمال اینکه این افرادی که به ته خط رسیده‌اند به پروسه درمان وارد شوند بیشتر است. اما متاسفانه در برخی موارد این معتادان جمع‌آوری کرده و به مرکز ماده ۱۶ منتقل می‌کنند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰.۹۶ مرکز دی آسی داشتیم که از این تعداد ۱۱ مرکز برای زنان در نظر گرفته شده بود. ۱۸ هزار و ۲۵۳ نفر را در مراکز دی‌آی‌سی پوشش داده‌ایم. ۶۱ مراکز سرپناه یا شلتر ۶۱ داشته‌ایم که از این تعداد ۱۶ مرکز برای زنان بوده و ۶ هزار و ۴۴ نفر نیز در این مراکز پوشش داده شده‌اند. همچنین موبایل ون‌ها ۳۸ مورد بوده‌اند و ۱۸ هزار و ۲۲۵ نفر خدمات دریافت کرده‌اند ۵۱ کانکس داشته‌ایم و به ۱۲ هزار و ۳۵۶ نفر خدمات ارائه شده است.

اقطار با اشاره به تیم‌های گذری و سیار گفت: در سال گذشته تیم سیار و گذری ۱۳۵ تیم بوده‌اند که ۲۳ هزار و ۴۳۶ نفر پوشش داده‌اند. اینکه ما این معتادان ته خطی را به عنوان معتاد متجاهر در نظر بگیریم باعث می‌شود در آن سیکل وارد شوند و بی‌نتیجه از آن خارج شوند. اما اگر اجازه دهیم در مراکز کاهش آسیب کم کم به سمت ترک و درمان پیش بروند قطعا ترک پایدارتری از این افراد را خواهیم دید، تعدادی از این افراد که به ته خط رسیده بوده بودند و با تمایل خودشان ترک کرده و پروسه درمان را طی کردند امروز مدیرعامل برخی از این مراکز هستند. این نشان می‌دهد که اگر پروسه درمان به صورت علمی پیش برود پاکی این افراد بیشتر است و درصد بیشتری پاک می‌مانند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مراکز ماده ۱۵ گفت: براساس تعرفه‌هایی که دولت اعلام کرده است ما به استان‌ها اعلام کردیم که چه مبلغی را برای یاران مراکز ماده ۱۵ پرداخت کنند. برهمین اساس با توجه به میزانی که خانواده می‌تواند برای درمان پرداخت کند ما نیز یارانه پرداخت می‌کنیم برخی اوقات خانواده می‌تواند تمام هزینه را پرداخت کند و در برخی از مواقع بخشی از هزینه را پرداخت می‌کند و مابقی هزینه توسط ما به صورت یاری برگ پرداخت می‌شود.

مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: درخصوص سرانه ماده ۱۶ و تبصره ۲ ماده ۱۵ با توجه به اینکه هزینه‌ها از سوی ستاد مشخص و پرداخت می‌شود، هنوز تفاهم‌نامه‌ای با ستاد در این خصوص منقعد نشده است با توجه به افزایش قیمت‌ها ما رقم پیشنهادی‌مان را به ستاد اعلام کرده‌ایم و در حال چانه‌زنی با ستاد هستیم تا ببینیم چه عددی را قبول می‌کنند.

اقطار درباره شکایت از مراکز ترک اعتیاد گفت: بیشترین شکایت از مراکز سرپایی در خصوص خدمات دارویی و تعرفه‌های درمانی است. اما بیشترین شکایت مردم از کمپ‌های غیرقانونی است مسئولیت شناسایی و برخورد با این کمپ‌ها با سازمان بهزیستی نیست و نیروی انتظامی باید با این کمپ‌های غیرمجاز برخورد کنند. مردم چنانچه با این مراکز مواجه می‌شوند با خط ملی اعتیاد تماس گرفته و اطلاع می‌دهند ما بلافاصله با ستاد و نیروی انتظامی نامه‌نگاری و از آن‌ها درخواست تعطیلی این مراکز را می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین می‌توانند با خط ۱۴۸۲ تماس گرفته و هم از مراکز قانونی اگر شکایت دارند مطرح کنند و همچنین مراکز غیرقانونی را به ما معرفی کنند. این مراکز به دلیل اینکه از ما مجوزی دریافت نکرده‌اند ما نمی‌توانیم در خیابان راه بیفتیم و با آن‌ها برخورد کنیم. شکایت از مراکز ماده ۱۶ و ماده ۱۵ نیز در رتبه بعدی شکایات قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha