چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 342668

گرد و خاک کم بود، حالا دود آتش برافروخته در هورالعظیم نیز به گلو و چشم ساکنان بخش‌های جنوب غربی خوزستان می‌رود. خشکسالی‌های پیاپی بستر تالاب هورالعظیم در عراق را که آنها «هورالحویزه» می‌گویند به تمامی خشک کرده است.

دود نیزارهای عراق در چشم مردم جنوب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، نیزارهایی که با سیلاب‌ سال‌های 97 و 98 توانست وسعت زیادی از تالاب را بپوشاند، حالا با آتش‌سوزی‌های عمدتا عمدی شعله‌ور شده است و مثل تابستان97، دولت ایران به‌دنبال هماهنگی با دولت عراق است تا اجازه دهد بالگردهای ایرانی از آبگیرهای ایران آب بردارند و آتش هورالعظیم در عراق را فروبنشانند.

از اسفند سال گذشته آتش‌سوزی‌های مقطعی با وسعت کم در هورالحویزه عراق رخ می‌داد و فعالان محیط‌زیست و شهروندان حاشیه این مناطق اعتراض می‌کردند، ولی هم‌اکنون 20هزار هکتار از این تالاب بین‌المللی و مرزی در آتش می‌سوزد و دود آن تا خرمشهر و اهواز می‌رسد. این اتفاق پیش از این نیز در این تالاب به‌دلیل اکتشافات نفت و مسائل امنیتی و عدم‌تامین حقابه از سوی هر دو کشور خشک‌ شده، رخ داده است. به‌دلیل جهت حرکت زمین، عمده آلایندگی هوا از گردوغبار تا دود آتش‌سوزی‌ها در مناطق غربی کشور به سمت شرق و درون مرزهای داخلی ایران حرکت می‌کند.


محیط‌زیست ایران اولویت عراق نیست


در سال97 عملیات اطفای حریق با یک هواپیمای آبپاش ایرانی با ظرفیت 40هزار لیتر و 2بالگرد انجام شد. اطفای حریق به‌دلیل وسعت 16هزار هکتاری‌اش‌ روزهای متمادی طول کشید. احمد لاهیجان‌زاده، مسئول پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط‌زیست که در آن سال مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان بود، می‌گوید: گزارش‌ها از میزان آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم متفاوت بود اما طبق برآوردها تاکنون 16هزار الی 18هزار هکتار از بخش عراقی تالاب هورالعظیم در آتش سوخته است.

او می‌گوید: در آن زمان اخذ مجوز وزارت خارجه ایران از دولت عراق زمان زیادی برد و اگر اشتباه نکنم حدود 2ماه طول کشید تا هماهنگی‌های مورد نیاز انجام شود. وزارت خارجه، مرزبانی و نیروهای انتظامی آنها باید هماهنگ می‌شدند. حدود 2هفته نیز مسائل داخلی به طول انجامید؛ مسائلی مثل امکان حضور بالگرد در منطقه، امکانات مورد نیاز در منطقه، تامین‌کننده سوخت بالگردها و محل برداشت آب مورد نیاز، محل فرود پرنده، اقامت خلبان‌ها و.... بعدها هم یک هواپیمای اطفای حریق «ایلوشین» به ناوگان داخلی در کشور اضافه شد.

به‌گفته احمد لاهیجان‌زاده، سیل سال‌های 97 و 98 منطقه را کامل زیر آب برد و تا سال گذشته نیز کمی در بستر تالاب آب وجود داشت ولی 2سال خشکسالی پیاپی، دود ناشی از آتش‌سوزی نیزارها را نیز به مشکل ریزگردها در این منطقه اضافه کرده است. متأسفانه در مسئله آتش‌سوزی نیز، مسائل زیست‌محیطی ایران برای دولت عراق اولویت نیست.


رایزنی‌ ادامه دارد


مسائل زیست‌محیطی ایران سال‌هاست به نحوه همسایه‌داری عراقی‌ها و ترکیه‌ای‌ها گره خورده است. ترکیه حقابه دجله و فرات را نمی‌دهد، عراق برای تثبیت خاک اقدامی نمی‌کند و گردوغبار بستر تالاب‌های این کشور در حلق و چشم و ریه ایرانی‌ها می‌رود. در ماه‌ اخیر تیمی از کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست، برای مذاکره با طرف عراقی به این کشور سفر کردند و ضمن انعقاد یک تفاهمنامه به‌دنبال بهبود شرایط زیست‌محیطی 24میلیون هکتار اراضی مستعد بروز گردوغبار در عراق شدند ولی آن مذاکرات نیز به کندی پیش می‌رود.


امسال آتش‌سوزی‌ها در بخش عراقی هورالعظیم زودتر از قبل شروع شده و فعالان محیط‌زیست مدت‌هاست در مورد آن هشدار می‌دهند. هورالعظیم زیستگاه گونه در معرض انقراض «لاک‌پشت فراتی » است که سرعت حرکتش بسیار کمتر از زبانه‌های آتش است. از قضا امسال با خشک شدن بخش عراقی تالاب، جمعیت خوبی از شنگ(سمور آبی مکسول یا شنگ میان رودان) به بخش ایرانی تالاب آمده و زندگی‌اش وابستگی شدیدی به آب دارد و با آتش‌سوزی 20هزار هکتاری امسال حیاتش به‌شدت به خطر افتاده است.


مدیریت تالاب‌ها با سازمان حفاظت محیط‌زیست است؛ محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان درباره اقداماتی که امسال برای مهار آتش انجام داده به همشهری‌ می‌گوید: امسال نیز برای چندمین بار از طریق وزارت خارجه با مقامات عراقی نامه‌نگاری کرده‌ایم. حتی به موازات آن با مقامات عراقی مکاتبه کرده‌ایم ولی از آنجا که مسائل زیست‌محیطی برای مقامات عراق اهمیت زیادی ندارد، هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. این آتش‌سوزی‌ها به‌دلیل بروز خشکسالی‌ شدید و خشک شدن بیش از 90درصد تالاب در محدوده عراق قابل پیش‌بینی بود.

دودی که در شهرستان‌های دشت‌آزادگان، هویزه و تا حدودی اهواز و خرمشهر منتشر شده مربوط به این آتش‌سوزی است. درخواست تامین هواپیمای آب‌پاش نیز داده‌ایم تا به محض صدور مجوز کشور عراق برای فعالیت در سرزمینش، برای اطفای حریق کمک کنیم. البته باید کشور عراق مسئولیت را بر عهده بگیرد که در این خصوص رایزنی‌ها انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha