دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 342716

اگر در بلاتکلیفی هستید و منتظر می مانید تا زمان کافی برای انجام تست بارداری سپری شود، ممکن است به دنبال علائم اولیه ای باشید که نشان می دهد باردار می باشید. خونریزی لانه گزینی می تواند یکی از این علائم باشد.

زود پریود شدن نشانه بارداری است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، اگر متوجه لکه‌های خفیف روی لباس‌های زیرتان شوید، این سوال برایتان ایجاد می شود: «آیا من باردار هستم یا این شروع پریود من است؟»

خونریزی لانه گزینی در مقابل خونریزی دوره: چگونه تفاوت را تشخیص دهیم؟

اگر در بلاتکلیفی هستید و منتظر می مانید تا زمان کافی برای انجام تست بارداری سپری شود، ممکن است به دنبال علائم اولیه ای باشید که نشان می دهد نوزادی در راه دارید. خونریزی لانه گزینی، زمانی ایجاد می شود که تخمک بارور شده در دیواره رحم شما لانه می کند  و این خونریزی می تواند یکی از این علائم باشد.

علائم خونریزی لانه گزینی

تشخیص تفاوت بین خونریزی لانه گزینی و پریود کار آسانی نیست؛ اما در اینجا چند نشانه وجود دارد که به شما نشان می دهد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است:

  • رنگ: خونریزی لانه گزینی بیشتر صورتی مایل به قهوه ای است. از سوی دیگر، خونریزی قاعدگی ممکن است به رنگ صورتی روشن یا قهوه ای شروع شود، اما به زودی به قرمز زرشکی تبدیل می شود.
  • جریان: خونریزی لانه گزینی معمولاً لکه بینی بسیار سبک است. قاعدگی شما نیز ممکن است سبک شروع شود، اما با گذشت زمان جریان قوی تر می شود.
  • گرفتگی: گرفتگی که سیگنال لانه گزینی را نشان می دهد معمولاً سبک و کوتاه مدت است و گرفتگی ناشی از پریود معمولاً شدیدتر است و بیشتر طول می کشد. هر زنی آستانه درد خاص خود را دارد: شما بدن خود را بهتر می شناسید، پس به آن علائم گوش دهید.
  • لخته شدن: اگر متوجه لخته شدن در خونریزی شدید، می توانید مطمئن باشید که این دوره پریود شماست. خونریزی لانه گزینی این ترکیب از خون و بافت را تولید نمی کند.
  • طول جریان: خونریزی لانه گزینی 1 تا 3 روز طول می کشد در حالی که پریود شما 4 تا 7 روز طول می کشد.
  • ثبات: خونریزی لانه گزینی بیشتر شبیه لکه بینی روشن است. با این حال، پریود شما به آرامی شروع می شود و به تدریج سنگین تر می شود.

سایر علائم بارداری

اگر در ابتدای بارداری هستید، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

  • نوسانات خلقی
  • حالت تهوع
  • سینه های حساس
  • سردرد
  • درد پایین کمر
  • خستگی عمومی

این علائم اولیه بارداری ناشی از تغییرات هورمونی در بدن شماست که برای حمایت از بارداری دستخوش تغییر می شود؛ اما بیایید صادق باشیم، شما می توانید همه این علائم را در طول دوره پریود نیز تجربه کنید.

اینفوگرافی تخمک گذاری

زمان خونریزی لانه گزینی

زمان انتظار 2 هفته ای از تخمک گذاری تا دوره قاعدگی بعدی می تواند بسیار خسته کننده باشد اگر امیدوارید باردار باشید.

تفسیر صحیح علائم می تواند مشکل باشد، اما خوشبختانه، گاهی اوقات زمان بندی (علاوه بر علائم بالا) می تواند به شما کمک کند دقیقاً آنچه را که در حال وقوع است مشخص کنید. خونریزی لانه گزینی و خونریزی قاعدگی به طور همزمان اتفاق نمی افتد. خونریزی لانه گزینی کمی زودتر از زمانی که انتظار دارید پریود شوید اتفاق می افتد.

زمان‌بندی را مرور کنید تا بتوانید تاریخ‌ها را در تقویم خود مقایسه کنید. روز اول سیکل قاعدگی اولین روز آخرین قاعدگی شماست. اکثر زنان با چرخه طبیعی تخمک گذاری می کنند و تخمک را از تخمدان ها در حدود روز 14 تا 16 آزاد می کنند.

خود تخمک تنها حدود 24 ساعت پس از آزاد شدن زنده می ماند، اما اسپرم می تواند 3 تا 5 روز در بدن شما زندگی کند. تشخیص دقیق زمان لقاح سخت است، اما پنجره لقاح احتمالاً 6 روز در حوالی تخمک گذاری است. سپس تخمک بارور شده در حدود روزهای 22 تا 26 چرخه در دیواره رحم کاشته می شود. اگر بدن شما از چرخه قاعدگی 28 روزه پیروی کند، تا روز 28 روز پریود نمی شوید. بنابراین، اگر زودتر و کم‌تر از حد طبیعی خونریزی می‌کنید، به احتمال زیاد خونریزی لانه‌گزینی است، نه پریود.

چه زمانی تست بارداری انجام دهیم؟

از آنجایی که تشخیص تفاوت بین لانه گزینی یا لکه بینی قاعدگی کار آسانی نیست، اگر احتمال بارداری وجود دارد، باید آزمایش بارداری انجام دهید.

تست های بارداری سطح هورمون گنادوتروپین جفت انسانی (hCG) را در خون شما اندازه گیری می کنند. این هورمون توسط جفتی ساخته می شود که جنین تازه در حال رشد را تغذیه می کند.

تست بارداری ادرار 

 این نوع تست می تواند در خانه انجام شود و 99 درصد دقیق است، تا زمانی که آزمایش منقضی نشده باشد و شما آن را بعد از اولین روز از خونریزی خود انجام دهید.

برخی از آزمایش‌های ادرار بسیار حساس را می‌توان زودتر استفاده کرد، اما بدانید که زمانی که در واقع باردار هستید، در معرض خطر گرفتن نتیجه منفی قرار دارید. اگر نتیجه منفی دریافت کردید، اما همچنان علائمی دارید که باعث می شود فکر کنید باردار هستید، 7 روز صبر کنید و دوباره آزمایش را انجام دهید.

آزمایش خون بارداری 

آزمایش خون بارداری که در آزمایشگاه انجام می شود، می تواند حاملگی را در 11 روز پس از لقاح تشخیص دهد.

با این حال، به یاد داشته باشید که hCG تا پس از لانه گزینی تولید نمی شود، بنابراین آزمایش بارداری در اولین نشانه خونریزی لانه گزینی احتمالاً نتیجه منفی خواهد داشت.

سایر خونریزی ها در دوران بارداری

اگر در مورد خونریزی بعد از عقب افتادن قاعدگی فکر می کنید، به احتمال زیاد علت دیگری وجود دارد.

خونریزی در سه ماهه اول شایع است. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که بسیار زیاد است و 25 درصد زنان در اوایل بارداری خونریزی خواهند کرد. با این حال، هر گونه خونی که در دوران بارداری رخ می دهد، غیر طبیعی تلقی می شود و در صورت وقوع باید با پزشک خود تماس بگیرید.

زمانی که خونریزی کم باشد، ممکن است ناشی از چیزهای بسیار ساده باشد. به عنوان مثال، دهانه رحم شما حساس‌تر است و رگ‌های خونی اضافی در حال رشد است، بنابراین رابطه جنسی یا معاینه لگن می‌تواند باعث خونریزی شود. با این حال، قرمزی روشن یا خونریزی شدید در دوران بارداری می تواند نشانه مشکلات جدی تری باشد.

در اینجا برخی از دلایل احتمالی وجود دارد:

  • خونریزی ساب کوریونیک: این زمانی اتفاق می افتد که جفت از محل اصلی لانه گزینی جدا شود.
  • حاملگی خارج از رحم: 1 تا 2 درصد بارداری اینچنین خ می دهد، این زمانی اتفاق می افتد که تخمک در خارج از رحم بارور می شود. اگر احساس درد شدید در یک طرف یا درد در پشت خود دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید
  • بارداری مولار: این زمانی اتفاق می‌افتد که توده‌ای از بافت از تخمک کاشته‌شده به جای نوزاد ایجاد شود.
  • سقط جنین: سقط جنین را سقط خودبخودی نیز می نامند و به سقط جنین قبل از هفته بیستم گفته می شود. این شایع ترین عارضه بارداری است که به میزان زیادی حدود 15 تا 20 درصد اتفاق می افتد. علاوه بر این، 80 درصد از سقط جنین در سه ماهه اول اتفاق می افتد.

اگر تست بارداری شما مثبت بود و همچنان خونریزی دارید، مهم نیست چقدر کم است، حتما با پزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که مورد جدی تری در جریان نیست.

برای تعیین اولین روز آخرین قاعدگی و همچنین تاریخ احتمالی لقاح، به تقویم خود نگاهی بیندازید. ممکن است بخواهید علائمی که دارید و جدول زمانی خود را یادداشت کنید تا بدانید چه زمانی مناسب انجام آزمایش بارداری است.

اگر سؤال یا شکی در مورد خونریزی دارید که طبیعی به نظر نمی رسد، با پزشک خود تماس بگیرید تا مراحل بعدی را تعیین کند. انتظار زمانی سخت است که فکر می کنید باردار هستید، اما هیچ جایگزینی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطی IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    1 0
    عالی