مسئول تیم اورژانس اجتماعی استان تهران می‌گوید با توجه به وسعت حادثه، یک تیم به فیروزکوه فرستاده شده و درصورت باز شدن مسیرها، تیم‌های دیگر هم به مناطق سیل‌زده فرستاده می‌شوند.

آماده‌باش برای حمایت روحی از حادثه‌دیدگان سیل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، شمار فوتی‌های سیل در حال افزایش است و بنا بر اعلام رئیس سازمان امداد و نجات، آمارها به 61نفر رسیده است. بیش از 3روز است که هر لحظه اخبار تکان‌دهنده‌تری از میزان خسارت و فوتی‌های این حادثه به گوش می‌رسد. با وجود تمام هشدارها و ادامه بارندگی‌ها، ابعاد حادثه در حال بزرگ‌تر شدن است و حالا با افزایش تعداد فوتی‌ها، خانواده‌های بیشتری عزادار شدند.


در همین شرایط است که در کنار تیم‌های امدادی، گروه‌های حمایت روان هم دست به‌کار شدند و به مناطق اعزام شدند. روز گذشته، مدیرکل بهزیستی استان تهران از حضور تیم‌های مختلف اورژانس اجتماعی در مناطق سیل‌زده خبر داد. به‌گفته سمانه زمانی، در ساعت‌های اولیه وقوع سیل در استان تهران، تیم‌های مختلفی از بهزیستی در قالب کمک‌رسانی و ارائه خدمات روانشناسی تحت عنوان طرح «محب» برای ارائه خدمات مختلف به آسیب‌دیدگان به مناطق مختلف سیل زده اعزام شدند.


او این را هم اضافه کرد که بهزیستی استان تهران، آمادگی کامل دارند تا در مواقع اضطراری و بحرانی با اعزام تیم‌های مختلف خود در قالب گروه‌های مردمی سازماندهی شده به حمایت از مردم بپردازند. از میان تمام مناطق سیل‌زده، اما تنها راه فیروزکوه برای اعزام تیم اورژانس اجتماعی باز بود و مهدیه اخگری، مسئول تیم اورژانس اجتماعی استان تهران، درباره تیمی که برای حمایت‌های روانی و اجتماعی به مناطق‌ سیل‌زده اعزام شده، توضیح می‌دهد.


او می‌گوید: «تیمی که اعزام شده، همان تیم اورژانس اجتماعی است، تمرکز این تیم‌ها بر مداخلات روانی- اجتماعی با توجه به بحران و خسارتی که وارد شده، است. در حادثه سیل هم از میان تمام مناطق، بیشترین خسارت به منطقه فیروزکوه وارد شد، آنجا تعداد قربانیان هم بیشتر است و با توجه به اینکه دسترسی به این منطقه فراهم شده، تیم اورژانس اجتماعی که شامل یک مددکار اجتماعی، یک روانشناس و یک راننده است، به منطقه اعزام شدند.»


براساس اعلام اخگری، زمانیکه خانواده‌های داغدار در منطقه‌ای بیشتر باشند، اولویت اعزام هم با تیم‌های اورژانس اجتماعی است، لازم است در چنین شرایطی از این خانواده‌ها، حمایت روانی - اجتماعی صورت گیرد. او در ادامه از آماده‌باش بودن سایر تیم‌های اورژانس اجتماعی برای اعزام به مناطق حادثه‌دیده دیگر، خبر می‌دهد و می‌گوید: «این تیم‌ها در کنار ماموریت‌هایی که انجام می‌دهند، در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند تا درصورت ایجاد دسترسی و اعلام فرمانداری، به مناطق فرستاده شوند.»


بنا بر اعلام این مسئول در اورژانس اجتماعی استان تهران، در کنار تیمی که از تهران فرستاده شده، تیم‌هایی هم از خود فیروزکوه و دماوند در محل حضور دارند: «وضعیت به‌گونه‌ای است که این تیم‌ها به روند آواربرداری به نیروی‌های امدادی مثل هلال‌احمر هم کمک می‌کنند. همراه با این تیم‌ها بسته‌های حمایتی هم برای خانواده‌های آسیب‌دیده هم فرستاده شده است. هم‌اکنون در انتظار اعلام فرمانداری‌ها برای اعزام تیم‌های بیشتریم.»


این بار اولی نیست که تیم‌های اورژانس به مناطق حادثه‌دیده اعزام می‌شوند، مداخلات اجتماعی- روانی در حوادثی که خانواده‌های زیادی را داغدار کند، از وظایف تعریف شده این تیم‌هاست: «کارشناسان اورژانس اجتماعی، مددکار و روانشناس‌اند و مداخلاتشان هم در این زمینه است، بنابراین در حوادثی که به این حمایت‌ها نیاز باشد، اعزام‌ها صورت می‌گیرد. این اعزام‌ها هم معمولا به‌طور مستقیم از سوی بهزیستی انجام می‌شود.


سازمان بهزیستی 2طرح، اورژانس اجتماعی و «محب» دارد که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند. طرح محب، در بعد حمایت روانی، فرصت بیشتری دارد. همانطور که از نام اورژانس اجتماعی، پیداست، به‌صورت اورژانسی وارد عمل می‌شود و مداخلات هم فوری و مربوط به زمان حادثه است، کارشناسان محب، اما مدت زمان بیشتری برای پیگیری وضعیت خانواده‌های داغدار دارند.»


پیش از این در حوادث زلزله، آتش‌سوزی، تخریب منازل‌ مسکونی و... که میزان فوتی‌ها بالاست هم تیم‌های حمایت روانی از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در حادثه حاضر می‌شوند و حالا به‌گفته اخگری، مردم نسبت به گذشته آگاهی بیشتری درباره فعالیت این تیم‌ها دارند و معمولا پذیرش بیشتری برای مداخلاتشان پیدا کرده‌اند: «استقبال از این تیم‌ها خوب است، مردم وقتی می‌بینند گروهی در حادثه به کمک‌شان آمده‌اند، معمولا پذیرش دارند، درحالی‌که در مواردی مانند کودک‌آزاری، قطعا فرد آزاردهنده، همکاری لازم را ندارد و حتی اجازه همکاری نمی‌دهد.»

خدمات رایگان درمان به سیل‌زده‌ها


در کنار تیم‌های حمایت روانی و اجتماعی، از زمان وقوع سیل، مراکز درمانی هم در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. براساس اعلام حسن واعظی، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت، تمام خدماتی که به افراد سیل‌زده، به‌صورت رایگان در مراکز درمانی همان استان‌ها در حال انجام است. بارش‌ها همچنان ادامه دارد و سازمان هواشناسی هم هشدار قرمز داده است.


با این حال اومی‌گوید که به‌دلیل ادامه داشتن بحران و هشدار قرمز سازمان هواشناسی، هنوز نمی‌توان برآوردی از میزان مراجعات و صدمات وارد شده ارائه داد. واعظی در ادامه به وضعیت مراجعه‌کنندگان اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha