سرپرست دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال کشور، ضمن اشاره به اهدای خون زنان و مردان، گفت: اهدای کننده مستمر به کسی گفته می شود که در ۱۲ ماه حداقل ۲ بار خون اهدا کرده باشند و این افراد در تامین خون سالم و کافی نقش موثری دارند.

زنان و مردان سالانه چند بار می‌توانند خون اهدا کنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مژده نخلستانی با اشاره به ۹ مرداد سال‌روز گرامی داشت تاسیس سازمان انتقال خون کشور و تسلیت به مناسبت ایام سوگواری امام حسین(ع)، اظهار کرد: سازمان انتقال خون ایران در اهدای خون صد درصد داوطلبانه در کشورهای منطقه پیشرو است، که این موفقیت مرهون فرهنگ ایثار در بین اهداکنندگان و تلاش همکاران سازمان انتقال خون در سراسر کشور است.

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال کشور با ابراز خرسندی از حس انسان دوستانه ایرانیان در امر اهدای خون، گفت: خوشبختانه ایرانیان در همه نوع اقشاری داوطلب اهدای خون هستند و در این امر مشارکت بسیار خوبی دارند. اهدا کنندگان مرد در این راستا پیشگام هستند و امید است تا بانوان نیز در این امر مشارکت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به دانشجویان به عنوان یکی از اقشار مهم در اهدای خون، عنوان کرد: دانشجویان مثل همیشه در ایام پاندمی ویروس کرونا با اهدای خون و برگزاری پویش‌های دانشجویی برای حفظ ذخائر خونی گام مهمی برداشتند. همچنین آن‌ها نقش به‌سزایی در امر فرهنگ سازی برای ترویج اهدا خون آگاهانه برای تامین خون سالم برای بیماران یارای سازمان انتقال خون بوده‌اند.

نخلستانی در ادمه در خصوص استقبال و خرسندی از استقبال دانشجویان در امر اهدا خون تصریح کرد: با توجه به افزایش سن اهداکنندگان مستمر خون، اهداکنندگان دانشجو که نماینده قشر جوان این نسل هستند؛ می‌توانند به عنوان اهداکنندگان خون، سالیان سال در چرخه اهدا خون به عنوان اهداکنندگان مستمر بمانند.

وی همچنین با تشکر از سازمان دانشجویان جهاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که روز گذشته - ۸ مرداد در مرکز انتقال خون تهران حضور پیدا کردند، گفت: دانشجویان با اهدای خون و حضور خود جهت قدردانی از پرسنل اداره کل باعث دلگرمی همکاران ما شدند.

سرپرست دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال کشور در ادامه با اشاره به اینکه اهدای کننده مستمر به کسی گفته می شود که در دوازده ماه حداقل ۲ بار خون اهدا کرده باشد، یادآور شد: چراکه آن‌ها در تامین خون سالم و کافی نقش موثری دارند. فاکتورهای سلامت این افراد به طور مرتب بررسی می‌شود. آن‌ها بایدها و نبایدهای رفتاری را به خوبی می‌دانند، که چه رفتاری برای سلامت خون‌شان مضرر است و ... همچنین با آموزش‌های قبل از اهدا و نیز مراقبت‌های بعد از اهدا آشنایی دارند و این خود کمک بسیاری به سازمان انتقال خون می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بانوان تا ۳ بار و آقایان تا ۴ بار در سال مجاز به اهدای خون هستند.

نخلستانی با یادآوری اینکه افراد ۱۶ تا ۱۸ سال حتما باید با رضایت سرپرست قانونی و نیز با کارت شناسایی عکس دار جهت اهدای خون مراجعه کنند، تصریح کرد: افراد بعد از حضور در پایگاه انتقال خون توسط پزشک معاینه شده و در صورت تایید پزشک اهدای خون انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: افراد ۱۸ تا ۶۵ سال با داشتن کارت ملی و پس از ویزیت پزشک می‌توانند خون اهدا کنند.

نخلستانی با اشاره به روش‌های جدید جراحی، سالمندی جمعیت و نداشتن هیچ جایگزینی برای خون خاطرشان کرد: نیاز به خون همیشگی است و اهدا خون نماد با شکوه ایثار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha