پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 343083

انسان ها ترجیح تکاملی برای خوردن شیرینی دارند و از دیرباز غذاهای شیرین، مانند میوه و عسل منابع مهم انرژی برای اجداد ما بوده اند.

روزانه چند قاشق غذا خوری شکر باید مصرف کرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ در دنیای مدرن، غذاهای شیرین به راحتی و بسیار ارزان در دسترس هستند و به طور گسترده تبلیغات شده و امروزه بشر در حال مصرف بیش از حد قند در غذاها و نوشیدنی ‌ها است. باید در نظر داشت که مصرف بیش از حد قند افزوده خبر بدی برای سلامتی بوده و با چاقی، دیابت نوع ۲ و پوسیدگی دندان مرتبط است.

به دلیل این نگرانی های بهداشتی، تولید کنندگان شروع به استفاده از شیرین کننده های غیر مغذی برای شیرین کردن محصولات غذایی کردند. این شیرین کننده ها حاوی مقدار کمی کالری بوده و شامل شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام هستند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که میزان قندهای اضافه شده و شیرین ‌کننده‌ های غیرمغذی در غذاها و نوشیدنی‌ های بسته ‌بندی شده در دهه گذشته رشد زیادی داشته است. این امر به ویژه در کشورهای با درآمد متوسط مانند چین و هند و همچنین در آسیا و اقیانوسیه از جمله استرالیا صادق است.

محققان به داده‌ های فروش بازار از سراسر جهان از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ نگاه کردند. در ادامه پژوهشگران دریافتند که حجم شیرین ‌کننده‌های غیرمغذی در نوشیدنی‌ ها به ازای هر نفر در سطح جهانی ۳۶ درصد بیشتر است و قند اضافه شده در مواد غذایی بسته بندی شده ۹ درصد بیشتر است.

پژوهشگران دریافتند : شیرین کننده های غیر مغذی بیشتر به شیرینی ها اضافه می شوند. بستنی‌ ها و بیسکویت‌ های شیرین سریع ‌ترین رشد را در دسته‌ های غذایی دارند. گسترش استفاده از قندهای افزوده شده و سایر شیرین کننده ها در دهه گذشته به این معنی است که به طور کلی، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده ما شیرین تر می شود.

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که میزان شکر اضافه شده برای شیرین کردن نوشیدنی ها در سطح جهانی افزایش یافته است. با این حال، این موضوع تا حد زیادی با افزایش ۵۰ درصدی در کشورهای با درآمد متوسط، مانند چین و هند بوده اما استفاده آن در کشورهای پردرآمد مانند استرالیا و ایالات متحده کاهش یافته است.

به گفته دانشمندان، توصیه می شود که مردان کمتر از ۹ قاشق چایخوری شکر در روز و زنان باید کمتر از ۶ قاشق چایخوری شکر مصرف کنند. گفتنی است که تغییر استفاده از شکر افزوده در شیرین کننده ها به نوشیدنی های شیرین در نوشابه های گازدار و آب بطری رایج بوده و سازمان بهداشت جهانی در حال تدوین دستورالعمل هایی برای استفاده از شیرین کننده های غیر قندی است.

در مصرف شکر افزوده و شیرین کننده بین کشورهای ثروتمند و فقیرتر تفاوت وجود دارد. بازار مواد غذایی و نوشیدنی های بسته بندی شده در کشورهای با درآمد بالا اشباع شده است. برای کاهش مضرات سلامتی ناشی از مصرف زیاد شکر افزوده، بسیاری از دولت ها برای محدود کردن استفاده و مصرف آن اقدام کرده اند. عوارض شکر، کمپین های آموزشی، محدودیت های تبلیغاتی و برچسب گذاری از جمله این اقدامات هستند.

علاوه بر این برخی از شیرین کننده های غیر مغذی به عنوان آلاینده های محیطی نیز در نظر گرفته می شوند و به طور موثر از فاضلاب حذف نمی شوند. شیرین کننده های غیر مغذی فقط در غذاهای فوق فرآوری شده یافت می شوند. این غذاها به صورت صنعتی ساخته شده و حاوی موادی هستند که در آشپزخانه خانه پیدا نمی شوند و به گونه ای طراحی شده اند که بیش از حد خوش طعم باشند. خوردن بیشتر غذاهای فوق فرآوری شده با بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲، سرطان و مرگ بیشتر مرتبط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha