مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از ارائه خدمات به بیش از ۶ هزار فرد دارای HIV مثبت در باشگاه‌های مثبت تحت پوشش سازمان بهزیستی خبر داد.

ارائه خدمات آموزشی و درمانی به بیش از ۶ هزار بیمار مبتلا به ایدز در باشگاه‌های مثبت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «فرهاد اقطار» مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره باشگاه‌های مثبت و ارائه خدمات به افراد دارای HIV مثبت گفت: در سال ۱۴۰۰ در کل کشور ۳۴ باشگاه مثبت داشتیم که به افراد دارای اچ آی وی مثبت خدمات ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: تعداد این باشگاه‌ها در سال ۱۳۹۹. تعداد این باشگاه‌ها ۴۰ عدد بوده است که به دلیل جمع آوری معتادان متجاهر تعداد این باشگاه‌ها در استان‌هایی مانند تهران و خراسان شمالی کاهش پیدا کرده است. البته قرار است که دوباره این مراکز فعالیت‌شان را از سر بگیرند تا بتوانند خدمات خود را به افراد ارائه دهند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: این باشگاه‌ها هم به افراد اچ آی وی مثبت عادی خدمات ارائه می‌دهند هم افرادی که در پاتوق‌ها هستند و مصرف کنند و احتمال دارد که مبتلا به اچ آی وی باشند از این باشگاه‌ها خدمات دریافت می‌کنند.

اقطار با اشاره به افرادی که در این مراکز خدمات دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در این ۳۴ مرکز در سال ۱۴۰۰. ۶ هزار و ۲۱۵ پرونده فعال وجود دارد که به این افراد نیز خدمات ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: سه هزار و ۸۳۲ مرد و هزار و ۸۵۵ زن و ۴۴۱ کودک مبتلا به ایدز هستند و در این مراکز خدمت دریافت می‌کنند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در این چند سال افراد دارای تست مثبت اچ آی وی بین مصرف کنندگان مواد مخدر نیز کاهش پیدا کرده است. این نیز به دلیل خدماتی است که در مراکز کاهش آسیب به این افراد ارائه شده است.

اقطار درباره خدماتی که در این مراکز به افراد دارای اچ آی وی مثبت ارائه می‌شود، گفت: در این مراکز خدمات آموزشی، وسایل بهداشتی، خدمات درمانی به این افراد ارائه می‌شود. همچنین اگر نیاز به خدمات پزشکی باشد این افراد به مراجع مرتبط ارجاع می‌گردند.

وی تصریح کرد: در این برنامه یک هماهنگی بسیار خوبی بین سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت نیز وجود دارد. در این برنامه بر اساس هماهنگی سازمان بهزیستی با وزارت بهداشت خدمات بهداشتی به این افراد ارائه می‌شود. لازم به ذکر است یکی از بزرگترین اهداف برنامه‌های کاهش آسیب ناشی از اعتیاد و باشگاه مثبت، ارائه آموزش‌های مناسب به خدمت گیرندگان می‌باشد.

مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: یکی از برنامه‌های سازمان بهزیستی کشور در سال جاری این است که به مراکز کاهش آسیب یارانه درمان اعتیاد به عنوان یاری برگ ارائه شود تا افرادی که متمایل به درمان دارند به صورت رایگان به مراکز اقامتی میان مدت یا سرپایی معرفی شده و تحت درمان قرار گرفته و به عنوان معتاد متجاهر به مراکز ماده ۱۶ معرفی نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha