در سال‌های اخیر، دستگاه گوارش شما با جنبه‌های متعدد سلامتی، مانند استرس عاطفی و بیماری‌های مزمن مانند سرطان و دیابت مرتبط شده است. ما اکنون می دانیم که دستگاه گوارش مملو از تریلیون ها باکتری است که نه تنها به ما در پردازش غذا کمک می کنند، بلکه به بدن ما نیز کمک می کنند تا سلامت کلی را حفظ کند.

هر آنچه که باید در مورد سلامت روده بدانید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وکسنر مدیکال ،همه می دانند که دستگاه گوارش برای سلامتی شما مهم است – غذا را از دهان به معده شما منتقل می کند، آن را به مواد مغذی قابل جذب و انرژی ذخیره شده تبدیل می کند و مواد زائد را از بدن شما خارج می کند.

کلید بسیاری از مشکلات سلامتی ممکن است در روده شما باشد (به طور رسمی به عنوان میکروبیوم شناخته می شود)، که باکتری ها و سایر میکروارگانیسم های موجود در معده و روده هستند. مطالعات نشان داده اند که محیط ها، غذاها و رفتارهای خاص می توانند بر سلامت روده تأثیر بگذارند. در اینجا این است که چرا این مهم است و چه کاری می توانید برای بهبود وضعیت خود انجام دهید.

چرا سلامت روده مهم است؟

تمام مواد غذایی در نهایت در روده به شکل ساده‌ای تجزیه می‌شوند که می‌تواند وارد جریان خون شود و به عنوان مواد مغذی در سراسر بدن ما تحویل داده شود. این تنها با یک سیستم گوارش سالم امکان پذیر است.

روده سالم حاوی باکتری های سالم و سلول های ایمنی است که عوامل عفونی مانند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها را دفع می کنند. روده سالم همچنین از طریق اعصاب و هورمون ها با مغز ارتباط برقرار می کند که به حفظ سلامت عمومی و رفاه کمک می کند.

علائم مشکلات سلامت روده چیست؟

وقتی روده شما از تعادل خارج می شود، معمولاً تشخیص آن آسان است. احتمالاً نفخ، گاز، اسهال، درد معده یا حالت تهوع را تجربه خواهید کرد. این عدم تعادل ها اغلب پس از مدت کوتاهی خود را برطرف می کنند، اما اگر به مشکلات مزمن تبدیل شوند، ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشند. متخصصان گوارش می توانند شرایط خاص مرتبط با میکروبیوم شما، مانند رشد بیش از حد باکتری های خاص را آزمایش کنند.

برای افرادی که در مورد میکروبیوم خود کنجکاو هستند، کیت های آزمایش تجاری نمونه مدفوع را تجزیه و تحلیل می کنند و اطلاعاتی در مورد گونه های باکتری های شناسایی شده ارائه می دهند. من معمولاً انجام این کارها را توصیه نمی‌کنم، زیرا هنوز اطلاعات کافی برای معنی‌دار کردن نتایج این آزمایش‌ها نداریم. بهتر است فقط پول پس انداز کنید و به جای آن به پزشک مراجعه کنید.

چگونه سلامت روده را حفظ کنیم

من به بیمارانم می‌گویم که از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنند، هیدراته بمانند، به طور منظم ورزش کنند و یک خواب خوب شبانه داشته باشند - اساساً همه چیزهایی که برای سلامت کلی باید انجام دهید. سالم ماندن به شما کمک می کند روده ای سالم داشته باشید.

همان عادت‌هایی که برای سایر قسمت‌های بدن شما مضر هستند - مانند سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل - همچنین می‌توانند به میکروبیوم شما آسیب بزنند. از مصرف داروهای غیر ضروری خودداری کنید و با پزشک خود در مورد اینکه چگونه رژیم دارویی فعلی شما ممکن است بر سلامت روده شما تأثیر بگذارد صحبت کنید.

محدود کردن لبنیات، گوشت قرمز و فرآوری شده و قندهای تصفیه شده نیز می تواند سلامت روده شما را بهبود بخشد. همچنین دریافت مقدار توصیه شده فیبر - 20 تا 40 گرم در روز، بسته به سن و جنسیت شما بسیار مهم است. چیزهایی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و دانه ها منابع فیبر سالم هستند که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اکثر آمریکایی‌ها این دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند، بنابراین من معمولاً توصیه می‌کنم یک دفترچه خاطرات غذایی برای پیگیری میزان مصرف خود داشته باشید.

آیا باید پروبیوتیک مصرف کنم؟

پروبیوتیک های اطراف ادعاهای بهداشتی متعددی در مورد آنچه این "باکتری های خوب" می توانند برای سلامت و تندرستی افراد عادی انجام دهند وجود دارد. درباره تأثیر پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها بر سلامتی بیشتر بیاموزید.

در 100 سال گذشته، ما از طریق مطالعات بالینی آموخته ایم که پروبیوتیک ها ممکن است به دفع میکروارگانیسم های عامل بیماری کمک کنند، به هضم غذا کمک کنند، به جذب مواد مغذی، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر، از جمله یبوست و اسهال کمک کنند. .

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌ها حتی می‌توانند به کنترل آلرژی و اگزما، پیشگیری از عفونت‌های واژن و مجاری ادراری، پیشگیری از پوچیت و حفظ بهبودی کولیت اولسراتیو کمک کنند. آنها همچنین ممکن است نتایج سلامتی را برای کسانی که دارای بیماری های مزمن عمده مانند دیابت نوع 2 هستند، بهبود بخشند.

در میان گونه‌های بی‌شمار پروبیوتیک‌ها، هیچ گونه شناخته‌شده‌ای وجود ندارد که به‌عنوان یک درمان یا یک کمک پیشگیرانه برای این شرایط عمل کند. اما تحقیقات هنوز محدود نشان داده است که یک میکروبیوم داخلی غنی - میکروبیومی که شامل انواع پروبیوتیک ها و مواد مغذی است - می تواند از یک سیستم گوارشی سالم و یک سیستم ایمنی با عملکرد خوب پشتیبانی کند.

در حالی که ما تا تعیین جزئیات مربوط به آن سویه‌های فردی فاصله داریم، تحقیقات نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها کم خطر و احتمالاً مفید هستند، به‌ویژه زمانی که از طریق یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی مصرف شوند. از آنجایی که مکمل های پروبیوتیک برای همه مناسب نیستند، ابتدا باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید تا ببینید آیا مکمل احتمالاً برای شما مفید است یا خیر.

تارا منون متخصص گوارش در مرکز پزشکی Wexner دانشگاه ایالتی اوهایو و استادیار کالج پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha