یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 343403

علت سردرد صبحگاهی چیست؟ علت حالت تهوع صبحگاهی چیست؟ بسیاری از افراد دچار سردرد و تهوع صبحگاهی می شوند. گاهی اوقات، این عوارض موقتی است گاهی نیز می تواند نتیجه یک بیماری مزمن باشد.

با علل سردرد و تهوع صبحگاهی آشنا شوید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزیاتو، به برخی از دلایل سردرد و تهوع صبحگاهی، به غیر از بارداری، می پردازیم که ممکن است دچارش شده باشید.

علت تهوع صبحگاهی چیست؟

بارداری شاید شناخته شده ترین علت تهوع صبحگاهی باشد، اما دلایل بسیار زیاد دیگری نیز برای این عارضه وجود دارد. مثل قند خون پایین و کم آبی بدن.

اضطراب ممکن است باعث شود در صبح احساس تهوع داشته باشید. ممکن است زمانی که به روز آینده فکر می کنند احساس اضطراب کنید. برخی از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی زمانی که احساس اضطراب می کنند، حالت تهوع را تجربه می کنند.

قند خون پایین و گرسنگی

قند خون پایین و دیابت هم می تواند باعث حالت تهوع و همچنین علائمی مانند سرگیجه، لرزش، گیجی و حتی غش شود. گرسنگی در صبح اغلب باعث کاهش قند خون می شود. بنابراین، خوردن یک وعده غذایی می تواند کمک کننده باشد.

میگرن و سایر سردردها

حالت تهوع یکی از علائم رایج سردردهای میگرنی است. برخی سردردهای دیگر، به ویژه سردردهای خوشه ای نیز می توانند باعث تهوع شوند. سر درد، احساسات غیر معمول و حساسیت به نور از علائم میگرن هستند.

کم آبی بدن

کم آبی ممکن است باعث شود که فرد احساس تهوع کند. سایر علائم کم آبی بدن شامل سبکی سر یا سرگیجه، پوست بسیار خشک، گود افتادگی چشم، ادرار تیره، دفع نکردن یا دفع ادرار بسیار کم و خستگی است.

رفلاکس و سوزش سر معده

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) زمانی رخ می‌دهد که برخی از محتویات معده به سمت عقب، به سمت مری و پشت گلو حرکت می‌کنند. این می تواند باعث تهوع، سوزش و درد شود؛ مخصوصا در صبح که چندین ساعت به حالت دراز کشیده بوده ایم.

درد عضلانی

تنش عضلانی در گردن و شانه ها که باعث سردرد می شود معمولاً باعث تهوع و بی نظمی می شود. برخی از اشکال دیگر درد عضلانی نیز می تواند باعث ایجاد احساس تهوع در فرد شود که ممکن است موقتی باشد.

ترک اعتیاد

بسیاری از داروهای مخدر، از جمله داروهای غیرتجویزی، تجویزی و حتی کافئین، می توانند علائم ترک را ایجاد کنند. حالت تهوع یکی از شایع ترین علائم ترک است. هنگامی که یک فرد بیشتر از حد معمول بدون دارو می گذراند، ممکن است حالت تهوع داشته باشد؛ از جمله صبح ها قبل از اولین مصرف.

سردرد و تهوع صبحگاهی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. ممکن است هر چند وقت یکبار یا به طور منظم بعد از یک خواب بد شبانه یا هنگام استرس، دچار سردرد شوید.

در ادامه، به برخی از شرایط و عواملی که می توانند باعث سردردهای صبحگاهی شوند اشاره می کنیم.


بی خوابی

بی خوابی می تواند بر الگوهای خواب شما تأثیر بگذارد و باعث کم خوابی شود. کم خوابی یکی از دلایل شایع سردردهای صبحگاهی است و می تواند باعث میگرن شود.

افسردگی یا اضطراب

طبق تحقیقات، اختلالات خلقی و دوره‌های میگرن اغلب با هم اتفاق می‌افتند و داشتن یکی نشان‌دهنده خطر بالاتر ابتلا به دیگری است. شرایط سلامت روان نیز می تواند منجر به بی خوابی و در نتیجه سردرد صبحگاهی شود.

خروپف یا آپنه خواب

اختلال خواب ناشی از خروپف یا آپنه خواب ممکن است منشا سردردهای صبح زود شما باشد. به طور کلی، سردردهای مرتبط با آپنه خواب حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد

دندان قروچه کردن

دندان قروچه یا فشردن دندان ها در شب به عنوان یک اختلال خواب منجر به سردرد صبحگاهی می شود. به اعتقاد برخی از محققان، سردردهای مرتبط با دندان قروچه ممکن است در واقع ناشی از اختلال در مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) در فک شما باشد.

کشیدگی عضلات

سردردهای اوایل صبح ممکن است نتیجه کشیدگی عضلات گردن شما باشد. ممکن است لازم باشد موقعیت خواب خود و بالش هایی را که برای کاهش این نوع سردرد در اوایل صبح استفاده می کنید، ارزیابی کنید.

خماری و الکل

سردردهای صبح زود ممکن است نتیجه مصرف الکل باشد. نوشیدن زیاد می تواند منجر به خواب ناهموار و سردرد در صبح زود مانند خماری شود.

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

سردرد، اغلب در اوایل صبح، می تواند مربوط به فک شما باشد. سردرد یکی از شایع‌ترین نشانه‌های گزارش شده اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) است. این اختلال ممکن است باعث درد، سفتی و صدای کلیک در فک و سردرد شود.

دارو

داروها ممکن است با الگوهای خواب شما تداخل داشته و منجر به اختلال در خواب و سردردهای صبحگاهی شود. اگر مشکوک هستید که داروهای شما باعث سردرد صبح زود می شوند، با پزشک خود صحبت کنید.

اختلالات ریتم شبانه روزی

طبق تحقیقات، اختلالات یا تغییرات ریتم شبانه روزی ممکن است در بروز حملات میگرنی و سردردهای خوشه ای نقش داشته باشد. ریتم‌های شبانه‌روزی چرخه‌های بیولوژیکی تقریباً ۲۴ ساعته هستند که شناخته شده ترین آن احتمالاً چرخه خواب و بیداری است.

پرخوابی

خواب زیاد، به خصوص به طور منظم، یک محرک رایج برای سردرد صبحگاهی است و علت آن می‌تواند اختلال در ریتم طبیعی شبانه روزی و مسیرهای عصبی در مغز باشد.

تومور

در حالی که سردرد معمولی صبحگاهی می‌تواند نشانه‌ای از تومور مغزی باشد، اما اگر تنها علامت باشد، احتمال ابتلا به تومور مغزی بسیار کم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha