شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 343909

موضوع مشاهده تاربال نفتی در ساحل باید بررسی شود و تا تشخیص منبع و نوع آلودگی، امکان ارائه نظر دقیق وجود ندارد. به‌تازگی لکه‌های کوچک آلودگی نفتی وارد سواحل کنگان، عسلویه و روستای مله گنزه شهرستان دیر شده و محیط را آلوده کرده است. در سال گذشته از ۴۷مورد عملیات مقابله با آلودگی در استان بوشهر، ۴۳مورد مربوط به آلودگی‌های نفتی بوده است.

آلودگی نفتی در سه منطقه خلیج‌فارس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، رییس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان دیر استان بوشهر خبر از دیده شدن آلودگی در ساحل روستای «مل گنزه» شهرستان دیر داده است. علیرضا حجازی اعلام کرد که منشأاصلی این آلودگی مشخص نیست اما پیش‌بینی می‌شود به دلیل شست‌وشوی مخزن نفتکش‌ها، نشتی سکوهای نفتی دریایی یا محموله‌های قاچاق به وجود آمده باشد. وی در ادامه می‌گوید: موضوع مشاهده تاربال نفتی در ساحل باید بررسی شود و تا تشخیص منبع و نوع آلودگی، امکان ارائه نظر دقیق وجود ندارد.


به‌طورکلی فرسودگی تجهیزات به‌ویژه خطوط انتقال سکوهای نفتی و رعایت نکردن ملاحظات محیط‌زیستی در هنگام اکتشاف و دیگر عملیات مهم‌ترین و بیشترین عامل آلوده‌کننده محیط‌زیست خلیج‌فارس است. به گفته رییس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در سال۱۴۰۰ از ۴۷مورد عملیات مقابله با آلودگی در این استان، ۴۳مورد مربوط‌به آلودگی‌های نفتی بوده است. از این شمار ۱۲مورد نشت از میادین نفتی، دو مورد ناشی از غرق‌شدگی شناورها، دو مورد آتش‌سوزی، یک‌بار نشت گازوئیل و در ۳۰مورد تخلیه غیرقانونی مواد نفتی ازسوی شناورها به دریا بوده است.


اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در سال گذشته بیش از ۹هزار لیتر امحاکننده شیمیایی، بیش از ۴۰۰عدد بوم و بیش از سه‌هزار پد جاذب برای جمع‌آوری آلودگی نفتی از خلیج‌فارس استفاده کرده است. باوجود تمام اقدامات برای پاکسازی دریا، در حالت خوش بینانه تنها ۲۰درصد از این آلودگی جمع‌آوری می‌شود.


در هفته‌های اخیر مجددا شاهد نشت نفت خام و آلودگی خلیج‌فارس و ساحل روستای «مل گنزه» شهرستان دیر بودیم. هنوز منشا این آلودگی به‌طور دقیق مشخص نیست اما برخی از حدس و گمان‌ها علت آن را نشت نفت از سکوی نفتی فروزان یا کشتی به کشتی کردن نفت خام در دریا می‌دانند. علت آن هرچه بوده نفت خام وارد آب‌های خلیج‌فارس شده و با کمک باد و جریانات دریایی به سواحل رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha