مکمل های غذایی کپسول ها، قرص ها، پودرها یا مایعاتی هستند که برای دریافت مواد مغذی اضافی مصرف می کنید. آنها ممکن است ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، گیاهان، گیاهان یا آنزیم ها باشند. می توانید آنها را از داروخانه ها خریداری کنید. برای مکمل ها نیازی به نسخه ندارید.

دانستنی های لازم برای استفاده از مکمل در سنین بالا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی ،یک رژیم غذایی سالم می تواند به سیستم ایمنی شما کمک کند تا قوی بماند و از مشکلات سلامتی جلوگیری کند.

لوری رایت، دکترای RDN، سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی، می‌گوید: «بیشتر نیازهای تغذیه‌ای را می‌توان با غذا برآورده کرد. اما با افزایش سن، اگر رژیم غذایی محدودی دارید و ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت نمی‌کنید ، ممکن است پزشک مکملی را توصیه کند.

مکمل ها چیست؟

مکمل های غذایی کپسول ها، قرص ها، پودرها یا مایعاتی هستند که برای دریافت مواد مغذی اضافی مصرف می کنید. آنها ممکن است ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، گیاهان، گیاهان یا آنزیم ها باشند. می توانید آنها را از داروخانه ها خریداری کنید. برای مکمل ها نیازی به نسخه ندارید.

استفاده از مکمل ها با افزایش سن

اگر بالای 50 سال دارید، ممکن است به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی نیاز داشته باشید. پزشک ممکن است مکملی را برای کمک به رفع این نیازها توصیه کند، مانند:

کلسیم

برای قوی نگه داشتن استخوان ها به کلسیم نیاز دارید. با افزایش سن، توده استخوانی را از دست می دهید که می تواند منجر به شکستگی شود. رایت می گوید: «از دست دادن استخوان در دهه 50 زندگی شما، به ویژه در میان زنان، تسریع می یابد.

شما می توانید کلسیم را از غذاهایی مانند شیر، ماهی کنسرو شده و سبزیجات تیره و برگ دار دریافت کنید. اگر به اندازه کافی غذاهای غنی از کلسیم نمی خورید، ممکن است به مکمل کلسیم و ویتامین D نیاز داشته باشید زیرا ویتامین D به بدن شما کمک می کند تا کلسیم را جذب کند.

ویتامین D

اگر حدود دو بار در هفته 15 تا 30 دقیقه نور خورشید دریافت کنید، بدن شما ممکن است ویتامین D کافی بسازد . اما با افزایش سن، جذب ویتامین D از طریق نور خورشید برای بدن سخت تر می شود.

اگر نمی خواهید مکمل مصرف کنید، از غذاهای غنی از ویتامین D مانند شیر غنی شده، غلات غنی شده و ماهی چرب استفاده کنید.

ویتامین B12

رایت می گوید: «یکی از ویتامین هایی که با افزایش سن به آن توجه می کنیم، ویتامین B12 است. دلیلش این است که اسید معده ، که برای جذب ویتامین B12 از غذا در بدن لازم است، با افزایش سن کاهش می یابد. برای حفظ سلامت گلبول های قرمز و اعصاب و جلوگیری از کم خونی به ویتامین B12 نیاز دارید.

اگر می خواهید B12 را در رژیم غذایی خود افزایش دهید، غذاهایی مانند گوشت و غلات غنی شده را امتحان کنید.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن ، سلنیوم، ویتامین C و ویتامین E ممکن است به شما در جلوگیری از بیماری کمک کنند. شما می توانید آنها را با خوردن غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات، غذاهای دریایی، آجیل و دانه ها دریافت کنید.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های حاوی آنتی اکسیدان از شما در برابر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی یا دیابت محافظت نمی کند . بهتر است آنتی اکسیدان ها را از طریق غذاهایی که می خورید دریافت کنید.

مکمل های گیاهی

مکمل های گیاهی مانند کوهوش سیاه ، اکیناسه، جینکو بیلوبا و جینسنگ از گیاهان می آیند.

رایت می گوید که این محصولات مانند داروها تنظیم نمی شوند. به علاوه، برخی می توانند با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند و برخی دیگر عوارض جانبی ناخوشایندی دارند. در حالی که تحقیقات زیادی در مورد بسیاری وجود دارد، ممکن است در مورد دیگران وجود نداشته باشد. اگر به فکر مصرف آن هستید، به پزشک خود اطلاع دهید تا مطمئن شود که ضرری بیش از فایده ندارد.

آیا مکمل ها در سنین بالا بی خطر هستند؟

قبل از مصرف مکمل، با پزشک خود صحبت کنید. مکمل ها می توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند و نحوه عملکرد آنها را تغییر دهند. و اگر آنها را قبل از جراحی یا سایر روش ها مصرف کنید، ممکن است مضر باشند.

مصرف بیش از حد مکمل نیز می تواند ناامن باشد. رایت می‌گوید: «از مکمل‌هایی که میزان بالایی ویتامین یا مواد معدنی دارند خودداری کنید. لازم است یادآوری کنم که همیشه "بیشتر بهتر نیست."

مصرف مگادوز خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد. اگر در حال حاضر مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی از غذاهای خود دریافت می کنید.

از مصرف دوزهای بالای این مکمل ها خودداری کنید، به خصوص اگر داروهای تجویزی مصرف می کنید:

  • دارچین
  • اکیناسه
  • سیر
  • زنجبیل
  • جینکو
  • جینسینگ
  • کاوا
  • ملالوکا
  • مخمر سنت جان
  • ویتامین A
  • ویتامین B6

اگر نسبت به یک مکمل واکنش جدی یا عوارض جانبی احساس کردید، مصرف آن را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

به یاد داشته باشید که مکمل ها مانند داروهای نسخه ای تحت نظارت نیستند. FDA ایمنی مکمل ها یا آنچه را که روی برچسب ادعا می کنند را آزمایش نمی کند.

رایت می‌گوید: «از مکمل‌هایی که دارای انواع ادعاها هستند، مانند «مشکلات حافظه را درمان می‌کند» یا «میل جنسی زیادی ایجاد می‌کند» اجتناب کنید. فقط به این دلیل که چیزی روی برچسب نوشته شده است به این معنی نیست که درست است.

نکاتی برای مصرف مکمل ها

رایت می‌گوید: «مارک‌های عمومی معادل مارک‌های پرهزینه‌تر هستند.

آن را با غذا مصرف کنید. مصرف مکمل همراه با غذا ممکن است به جذب بهتر آن و جلوگیری از ناراحتی معده کمک کند.

با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا به مکمل نیاز دارید یا خیر، و اگر چنین است، کدام یک برای شما ایمن و سالم هستند.

سعی کنید خوب غذا بخورید.رایت می‌گوید: «به یاد داشته باشید که مکمل‌ها فقط یک مکمل برای رژیم غذایی شما هستند. روی خوردن انواع میوه ها و سبزیجات، غلات کامل و گوشت بدون چربی تمرکز کنید تا پایه ای قوی ایجاد کنید که مکمل ها می توانند به آن اضافه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha