چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 344409

به صورت معمولا افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده باشند از صحبت کردن، لبخند زدن و حضور در اجتماعات دوری می کنند زیرا اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. علاوه بر روابط اجتماعی در صورت نداشتن دندان  مشکلاتی در غذا خوردن و گوارش افراد به وجود می آید که به مرور می تواند آسیب های جدی به بدن بیمار وارد کند و موجب بروز مشکلات سلامتی ثانویه می شود.

نحوه کاشت دندان

همچنین در صورتی که بیمار دندان های سالم و کافی برای جویدن مواد غذایی نداشته باشد طبیعی است که عادات غذایی اش هم دچار تغییر شود و به مروز موجب ضعیف شدن بدن فرد می شود. اما با استفاده از کاشت دندان می توان سلامت از دست رفته بدن را ترمیم و بازگرداند. ایمپلنت دندان جایگزین بسیار مناسبی برای دندان از دست رفته است زیرا خود ایمپلنت می تواند مانند ریشه دندان طبیعی عمل کند و سلامت دهان و دندان ها را تامین کند.

دندان ها ممکن است به دلیل های مختلفی از بین برود و در نهایت ریشه دندان، که دندان را در مکان مورد نظر خود قرار می دهد از بین برود. در این صورت هیچ تکیه گاه و لنگری برای نگه داشتن دندان دیگر وجود ندارد. ایمپلنت دندان حکم تکیه گاه و ریشه دندان را اجرا می کند زیرا یک پایه تیتانیومی پیچ شکل است که عملکرد ریشه طبیعی دندان را شبیه سازی می کند. به دلیل ثابت بودن و استحکام ایمپلنت دندان بر روی استخوان فک دیگر نیازی به نگرانی از بابت بیروت آمدن یا افتادن ایمپلنت نخواهید داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان های زیبایی دندانپزشکی می توانید از لینک های زیر استفاده فرمایید.

لمینت دندان

کامپوزیت دندان

زمانی که ایمپلنت دندان با استخوان فک به صورت کامل جوش می خورد یک نقطه امنی برای قرار دادن تاج دندان ایجاد خواهد شد که می تواند عملکرد دندان طبیعی از دست رفته را برای فرد جایگزین و فراهم کند.

نحوه کاشت دندان چگونه است ؟

نحوه کاشت دندان

برای انجام کاشت دندان ، ابتدا باید یک متخصص ایمپلنت با تجربه پیدا کنید و معاینات لازم را انجام دهید. سپس نوبت به انجام جراحی ایمپلنت دندان می رسد که در این جراحی پایه ایمپلنت در درون استخوان فک قرار می گیرد و مدت زمانی لازم است تا این پایه به استخوان فک جوش بخورد. بعد از گذشت حدود چند ماه روکش به کمک رابطی به نام اباتمنت بر روی پایه ایمپلنت قرار میگیرد.

ماندگاری و طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

بیش از چهار دهه است که از ایمپلنت دندان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می شود. ایمپلنت دندان نیز می تواند مانند دندان طبیعی از آسیب و بیماری های مختلف دهان و دندان جلوگیری کند. ایمپلنت دندان روشی تقریبا دائمی است زیرا بیش از 25 الی 30 سال می تواند عمر مفید داشته باشد و از بیماری های لثه و تحلیل استخوان فک و دندان ها جلوگیری کند. در صورتی که بتوانید از ایمپلنت دندان به خوبی مراقبت کنید می توانید تا پایان عمر خود ایمپلنت دندان را داشته باشید و نیازی به تعویض یا ترمیم آن نباشد.

نحوه کاشت دندان

بهترین روش و نحوه کاشت دندان چگونه است؟

روش های مختلفی برای کاشت دندان وجود دارد که هر یک از آن ها و نحوه کاشت دندان کاملا متفاوت است و در نهایت دارای مزیت و معایب منحصر به فرد خود استکه در این بخش می خواهید بهترین نحوه کاشت دندان را برایتان شرح دهیم. بهترین روش و نحوه کاشت دندان، روش ایمپلنت دندان است زیرا مزیت های بسیار منحصر به فردی نسبت به بریج و دندان مصنوعی دارد.

از مهم ترین مزیت های ایمپلنت دندان به نسبت به بریج می توان به مواردی هم چون، سالم ماندن دندان هایی که مجاور آن است اشاره نمود. زیرا زمانی که بریجدندان استفاده می شود، دندان های اطراف آن باید به عنوان یک پایه در نظر گرفته شود و به صورت کامل تراشیده شود زیرا باید مانند یک پل اتصالی نقش ایفا کنند. اما زمانی که ایمپلنت دندان کاشته می شود به دیگر دندان ها آسیبی نمیرسد بلکه از آسیب رسیدن به دندان های مجاور جلوگیری می کند زیرا با کاشت ایمپلنت دندان از تحلیل استخوان فک و دندان های مجاور جلوگیری می شود.

همین که با استفاده از روش ایمپلنت دندان می توانید از تحلیل استخوان فک جلوگیری کنید می تواند یک مزیت بسیار مهم این روش باشد. ایمپلنت مانند یک پیچ تیتانیومی درون استخوان فک کاشته می شود و بعد از 3 الی 6 ماه با استخوان فک به خوبی جوش می خورد، آن گاه می تواند مانند ریشه طبیعی دندان عمل کند و بسیار مستحکم واقع شود. دوام و ماندگاری این روش نسبت به دیگر روش ها بسیار بیشتر است و گاهی برای بیماران تا پایان عمر آن ها باقی مانده است. در صورتی که از دندان ایمپلنت شده خود به خوبی مراقبت کنید و موارد بهداشتی را رعایت کنید می توانید بیش از 25 سال از ایمپلنت سالم خود استفاده نمائید. با توجه به مزیت های زیادی که این روش دارد می توان گفت بهترین نحوه کاشت دندان مربوط به کاشت ایمپلنت دندان است.

مراقبت های لازم بعد از کاشت دندان، ایمپلنت

در صورتی که می خواهید فرآیند کاشت ایمپلنت دندان با سرعت و کیفیت بهتری انجام شود باید نکاتی که پزشک برای مراقبت از ایمپلنت دندان برای شما تجویز می کند را رعایت کنید. زیرا میزان مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان می تواند تاثیر زیادی بر طول عمر و موفقیت کاشت ایمپلنت داشته باشد. این مراقبت های عبارتند از:

  • بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان طبیعی است کمی خونریزی داشه باشید که برای کنترل میزان خونریزی بهتر است با گاز و کمی فشار در حد جویدن مواد غذایی آن را مهار کنید. بدین صورت که هر نیم ساعت یک بار بهتر است یک تکه گاز را بر روی محل جراحی قرار دهید و کمی آن را گاز بزنید و فشار دهید. در صورتی خونریزی محل جراحی کاهش پیدا نکرد باید سریعا به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا علت خونریزی را برای شما مشخص کند.
  • هر نوع جراحی که برای مشکلات دهان و دندان انجام شود دارای مقداری تورم خواهد بود. بهتر است تورم و التهاب های دهان و دندان را با استفاده از کمپرس یخ کاهش داد زیرا کمپرس گرم می تواند موجب افزایش تورم و خونریزی برای فرد شود. بهتر است به مدت 30 الی 45 دقیقه از کمپرس یخ بر روی ناحیه جراحی استفاده نمائید تا به میزان قابل توجهی میزان التهاب و کبودی ناحیه جراحی از بین برود یا کاهش پیدا کند. همچنین دقت داشته باشید این مدت بهتر است سر خود را بر روی یک سطح مرتفع قرار دهید تا از التهابات شما کاسته شود.
  • پزشک معمولا توصیه می کند دو روز بعد از جراحی کاشت دندان از مواد غذایی که مایع و نرم هستند استفاده نمائید تا فشاری به ایمپلنت دندان وارد نشود تا مورد آسیب قرار بگیرید. مواد غذایی مانند پوره سیب زمینی، تخم مرغ کمپوت ها بهترین مواد غذایی هستند که برای فرد بیمار مناسب است. مواد غذایی که دارای کلسیم هستند نیز برای جوش خوردن ایمپلنت دندان با استخوان فک بسیار مفید هستند. بعد از یک هفته می توانید از مواد غذایی عادی استفاده نمائید. اما در هفته اول مواد غذایی مخصوص، عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی باید در دستور کار بیمار قرار گرفته باشد.
  • رعایت کامل بهداشت دهان دندان ( مسواک ، نخ و دهان شویه ) به صورت منظم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha