با توجه به این مهم که ارجاع پرونده بیمار بین پزشکان موضوعی مهم محسوب می‌شود؛ پرونده سلامت الکترونیک دقیقا بستری است که در شرایط فعلی لازم و ضروری است. از همین رو بقراط هم در راستای بستر سازی مناسب برای توسعه پرونده سلامت الکترونیکی حرکت می‌کند.

 نگاهی بنیادی به پرونده سلامت الکترونیک در بقراط

با توجه به این موضوع که اولویت‌های وزارت بهداشت درمورد پرونده سلامت الکترونیک تغییر می‌کند و دوره‌ای شاهد پافشاری وزارت بهداشت بر شکل‌گیری پرونده سلامت الکترونیکی بودیم، در حالی است که این پروژه همچنان اجرایی نشده است.

از آنجائی که توسعه پرونده سلامت الکترونیک حقیقا یک ضرورت برای افزایش سلامت عمومی جامعه است، روند توسعه پرونده سلامت الکترونیک در بقراط نیز در حال توسعه است و همواره در مسیر توسعه و بهبود خدمات خود در مسیر این پروژه پیش می رود.

آرشیوی برای یک عمر!

شاید برای هر کدام از ما پیش آمده که یک تصویر پزشکی یا یک آزمایش خاص را سال ها پیش انجام داده‌ایم و بنا به دلایلی پس از سال‌ها به آن نیاز پیدا کنیم. آنجاست که باید به آب و آتش بزنیم تا به یک نسخه کاغذی آن هم اگر مانده باشد دست پیدا کنیم.

اما این روزها به لطف تکنولوژی این موضوع با یک راه حل ساده با نام آرشیو پرونده پزشکی گره خورده وکافیست هر کاربر با ورود به پلتفرم بقراط؛ تمام جواب آزمایشات؛ عکس برداری‌ها و حتی نسخ متفاوت تجویز شده توسط تمام پزشکانی که به آنها مراجعه کرده به عنوان پرونده پزشکی آرشیو داشته باشد و سالیان سال تنها با چند کلیک و وارد کردن رمز کاربری به اطلاعات پزشکی خود دست پیدا کند تا در زمان مراجعه به پزشک به جای حمل یک پرونده پزشکی به شکل دیجیتال پرونده خود را حمل کند.

دسترسی به پرونده پزشکی با چند کلیک

در شرایطی که تعداد متخصصان به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده پلتفرمی مثل بقراط، دستیابی به اطلاعات کافی و مناسب را به شکل مطلوبی افزایش می‌دهد . در خصوص پرونده پزشکی بیماران با ارسال آنلاین اطلاعات پزشکی، امکان دسترسی به آن‌ها در مکان‌های مختلف وجود دارد. بدین ترتیب دیگر نیازی به حمل عکس‌ها و مدارک پزشکی به اتاق عمل نخواهد بود و پزشک می‌تواند تصاویر و مشاوره‌ها را به صورت آنلاین روی نمایشگر تبلت یا تلفن هوشمند خود مشاهده کند.

پزشک می‌تواند با پلتفرم آنلاین بقراط پرونده درمانی بیمار را با قلم نوری یا قلم تبلت و گوشی تکمیل کند و دست به ایجاد فرم‌های اختصاصی با امکان دریافت گزارش بزند. تجویز دارو با استفاده از سیستم کدگذاری eRx و آپلود هر نوع فایل با هر فرمتی از ویژگی‌های اختصاصی و برجسته نرم افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط برشمرده می‌شود.

حفظ محرمانگی پرونده بیماران اصل مهم بقراط

بقراط با توجه ویژه به اهمیت محرمانه باقی ماندن اطلاعات پزشکان در مرحله ثبت قرارداد و مذاکرات اولیه‌ای که با پزشکان انجام می‌دهد به پزشک این اطمینان را می‎‌دهد که اطلاعات او کاملا محرمانه باقی خواهد ماند. تمام دیتای بستر بقراط کدگذاری شده است؛ و با همین کدگذاری تمام دیتا کاملا غیرقابل دسترس پذیری می‌شود. کلید اصلی این کدگذاری نیز برای بازگردانی اطلاعات؛ پسوردی است که خود پزشک در سامانه ثبت می‌کند و کلید دوم رمزی است که هر یک دقیقه تولید و تغییر می کند. حفظ حریم خصوصی خط قرمز بقراط محسوب می‌شود به همین دلیل همه اطلاعات کاربران و پزشکان در این سامانه کدگذاری می‌شود تا در صورتی که اگر در بدترین حالت ممکن هم مورد حمله سایبری قرار بگیرید در نهایت اطلاعات حیاتی از دست نرود.

خط قرمز بودن فروش و جابجایی اطلاعات منجر به آن شده که بقراط اطلاعات را به هیچ نهاد، ارگان یا کسب‌وکار دیگری ارجاع ندهد و این ارسال ارجاع اطلاعات تنها درصورت درخواست بیمار یا پزشک انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha