در این مقاله به معرفی دستگاه آب مقطر گیری پرداخته ایم‌. نحوه تهیه آب مقطر، انواع دستگاه های تولید آب مقطر و عوامل موثر در قیمت دستگاه آب مقطرگیری، سرفصل های این مقاله می باشند. ضمنا در خصوص نحوه کار دستگاه نیز توضیحاتی ارائه شده است. در پایان نیز به معرفی شرکت آرکا راد تجارت به عنوان یکی از منابع قابل اعتماد جهت خرید این دستگاه پرداخته ایم.

انواع و کاربرد دستگاه آب مقطر گیری در آزمایشگاه ها

کاربردهای آب مقطرگیری

یکی از تجهیزات مهمی که تمامی آزمایشگاه ها به آن نیازمند می باشند، دستگاه آب مقطرگیری می باشد. در واقع آبی که در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، آب مقطر است. آب مقطر حلال فوق العاده ای می باشد و از خاصیت مذکور در مراکز تولید دارو، آزمایشگاه ها و صنایع مختلف استفاده می گردد.

نحوه تهیه آب مقطر از دستگاه آب مقطر گیری

این دستگاه ها به صورت فیزیکی آب مقطر را تولید می نمایند. بدین منظور آب دارای ناخالصی را گرم می کنند تا تبخیر گردد. با سرد نمودن بخارهای تولید شده مجددا به فاز مایع می رسیم و آب مقطر تولید می گردد.

انواع دستگاه آب مقطرگیری

بر اساس نوع کاربرد و میزان خلوص مورد نیازمان، دستگاه های مختلف آب مقطر گیری در بازار وجود دارند.

دستگاه آب مقطرگیری یکبار تقطیر

دبی تولید آب مقطر توسط این دستگاه ۴ لیتر در ساعت بوده و جنس آن فولاد ضد زنگ می باشد. آب مورد نیاز جهت خنک سازی کندانسور این تجهیز نیز ۴۰ لیتر می باشد.

انواع و کاربرد دستگاه آب مقطر گیری در آزمایشگاه ها

دستگاه آب مقطرگیری دو بار تقطیر

میزان آبی که جهت خنک سازی کندانسور این دستگاه مورد نیاز است، ۱۲۰ لیتر می باشد. این دستگاه فاقد مخزن ذخیره است و از معایب دیگر آن عدم امکان کنترل آلودگی به صورت اتوماتیک می باشد. مرحله اول کندانسور این تجهیز فولادی بوده و شیشه نیز جنس مرحله کندانسور آن می باشد.

دستگاه آب مقطرگیری فوق خالص

آب فوق خالص، آبی است که دارای هیچ گونه ناخالصی نمی باشد. صنایع نیمه هادی، آزمایشگاه های تحقیقاتی و کارخانه ای مشتریان اصلی این مدل دستگاه آب مقطر گیری می باشند. به منظور تهیه آب فوق خالص در گام اول آلودگی های شیمیایی به کمک یون زدایی و اسمز معکوس حذف می گردند. در ادامه نیز باکتری ها و DNA و RNA باکتری های از بین رفته توسط اشعه ماوراء بنفش نابود می گردند.

دستگاه آب مقطرگیری پرتابل

دستگاه آب مقطرگیری پرتابل، به صورت رومیزی بوده و مخزن آن نیز دستی پر می گردد. ظرفیت تولید آب مقطر در این دستگاه ها پایین می باشد و پیشنهاد می گردد بهره برداری از این دستگاه بیش از ۸ ساعت نباشد. پس از اتمام کارتان با این دستگاه، شیر تخلیه آن را باز نمایید تا مخزن خالی گردد.

آشنایی با کاربردهای دستگاه آب مقطرگیری

آبی که در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد بایستی خالص باشد و آب معمولی برای آزمایشگاه مناسب نیست. کاربردهای آب مقطر در آزمایشگاه شامل مواردی از قبیل استریلیزه نمودن ظروف آزمایشگاه، استانداردهای کالیبراسیون و استفاده به عنوان حلال می شود.

انواع و کاربرد دستگاه آب مقطر گیری در آزمایشگاه ها

چرا به دستگاه آب مقطرگیری نیازمند هستید؟

در صورتی که بخواهید آب مقطر را به شیوه ای غیر از دستگاه آب مقطر گیری تهیه نمایید، با مشکلات متعددی رو به رو خواهید شد. فرض کنید قصد دارید این آب را از طریق جوشاندن آب معمولی تهیه کنید. انجام این کار به صرفه نیست و آبی که به این روش تولید می گردد، دارای ناخالصی زیادی خواهد بود. در واقع ناخالصی های آبی که به این روش تولید می گردد می تواند سبب ایجاد رسوب گردد. روش دیگری که ممکن است عده ای جایگزین استفاده از دستگاه آب مقطرگیری نمایند، استفاده از رزین می باشد.

قیمت دستگاه آب مقطر گیری

با توجه به نیاز فراوان به دستگاه آب مقطرگیری، شرکت های متعددی در داخل و خارج از کشور، این دستگاه را تولید می نمایند. پارامترهای متعددی بر قیمت این دستگاه اثر گذار می باشند که تعدادی از آنها عبارتند از: وجود یا عدم وجود مخزن، میزان حجم مخزن دستگاه و جنس موادی که در ساخت دستگاه به کار رفته است. همچنین نوع دو بار تقطیر دستگاه آب مقطرگیری نسبت به نوع یک بار تقطیر آن دارای قیمت بالاتری می باشد. با توجه به تاثیر نرخ ارز روی کالاها و تجهیزات وارداتی، دستگاه های خارجی نسبت به مدل های تولید داخل گرانتر می باشند. نکته که بایستی هنگام خرید این دستگاه مدنظر داشته باشید، گارانتی محصول و خدمات پس از فروش آن می باشد.

آشنایی با نحوه کار دستگاه آب مقطرگیری

شاکله کار دستگاه آب مقطر گیری بر مبنای تبخیر و تقطیر می باشد. عمدتا این دستگاه ها دارای مخزنی از جنس فولاد ضد زنگ هستند و فرآیند تولید آب مقطر با ریختن آب درون مخزن آغاز می گردد. سپس با کمک حرارت تولیدی هیتری الکتریکی که دارای توانی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ وات می باشد، آب را تبخیر می نمایند. بخار آب تولید شده از مخزن خارج می گردد و پس از آن وارد یک خنک کننده می شود.

انواع و کاربرد دستگاه آب مقطر گیری در آزمایشگاه ها

در صورتی که حجم زیادی از بخار از دودکش این تجهیز خارج می گردد، بایستی فشار آب را بالا ببریم تا حجم پایینی از بخار مشاهده گردد. در نقطه مقابل اگر میزان بخار خروجی از دودکش دستگاه بسیار اندک باشد به حدی که بخاری مشاهده نگردد، بایستی فشار آب را کاهش دهیم. زمان تقریبی پر شدن مخزن دستگاه آب مقطرگیری و امکان برداشت از آن حدود ده دقیقه می باشد.

نحوه خرید دستگاه آب مقطرگیری

کالاهای صنعتی عمدتا قیمت بالایی دارند و به همین علت باید در انتخاب محل خریدشان حساسیت بالایی داشته باشید. لذا در خصوص خرید دستگاه آب مقطر گیری نیز بایستی به قدر کافی تحقیق نمایید تا از کیفیت کالا مطمئن شوید. شرکت های مختلفی در داخل و خارج از کشور این تجهیز را تولید می نمایند و قطعا کیفیت همه تولیدکنندگان یکسان نیست. شرکت آرکا راد تجارت به عنوان یکی از بازیگران عمده تجهیزات آزمایشگاهی می تواند مشاور خوبی برای شما در این زمینه باشد. این شرکت با تکیه بر تخصص مشاورانش بهترین تجهیزات را به شما معرفی نموده و خیال شما را از بابت کیفیت محصول انتخابی راحت می نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha