سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه استان گلستان به‌عنوان استان نمونه و الگو درلایروبی رودخانه‌ها انتخاب شده است، گفت: در صورتی که لایروبی رودخانه‌های گلستان در دستور کار قرار نمی‌گرفت تکرار سیل سال ۹۸ گلستان محتمل بود.

نجات گلستان از سیل با لایروبی به‌موقع

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، محمدحسن نامی در مراسم افتتاح قرارگاه لایروبی شهید لولایی گلستان اظهار کرد: ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه در سراسر کشور وجود دارد که حدود ۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر آن از مناطق مسکونی اعم از روستایی و شهری عبور می‌کنند که اگر لایروبی نشوند مشکل‌ساز خواهند شد.


وی افزود: استاندار گلستان به طور جدی پیگیر لایروبی رودخانه‌های استان گلستان بود و طرح ایشان توسط وزیر کشور تصویب شد و قرار است با استفاده از تجهیزات مهندسی سنگین این اقدام انجام شود.


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در لایروبی رودخانه‌های گلستان از تجهیزات مهندسی داخل استان استفاده شده و در صورت کمبود از ظرفیت سایر استان‌ها کمک گرفته می‌شود، بیان کرد: استان گلستان پایلوت لایروبی رودخانه‌ها در کشور می‌شود.


نامی با بیان اینکه امیدوارم این طرح نمونه مؤثری برای سایر استان‌ها باشد، یادآور شد: تأکید دولت سیزدهم به‌ویژه رئیس جمهور تسریع در لایروبی رودخانه‌ها است. وی با بیان اینکه هزینه لایروبی‌ها سنگین است، تصریح کرد: اجرای این طرح در استان گلستان می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌ها به اجرای لایروبی سرعت ببخشد. اگر استان گلستان به‌دنبال لایروبی رودخانه‌ها به طور مستقل بود به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت اما در حال حاضر با اختصاص ۳۰ میلیارد تومان و تأمین تجهیزات مهندسی، هزینه‌های تحمیل شده به گلستان کاهش می‌یابد.


رودخانه‌های فیروزکوه صد سال است که لایروبی نشده‌اند


در همین حال به گفته یکی از مسئولان فیروزکوه، لایروبی نشدن رودخانه‌های فیروزکوه از صد سال گذشته یکی از عوامل مهم وقوع سیلاب اخیر در منطقه حبله‌رود این شهرستان بوده است. معاون عمرانی فرمانداری فیروزکوه گفت: در بحث ساماندهی و برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز، حریم و بستر رودخانه، خط قرمز ما محسوب می‌شود چراکه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این بخش در وقوع سیلاب اخیر دخیل بوده است.


حیدر قاسم‌زاده در نشست ساماندهی ساخت‌وسازهای غیرمجاز این شهرستان افزود: متأسفانه در طول صد سال گذشته رودخانه‌های این شهرستان لایروبی نشده است و انباشت حجم زیادی از گل‌و لای موجب شده سطح آب آن بالا بیاید و طغیان کند. وی گفت: تعیین حریم و بستر رودخانه برای انجام ساخت‌وسازها بدون در نظر گرفتن این لایروبی‌ها براساس دبی 25 یا 50 ساله گذشته انجام می‌شود که حقوق بسیاری از مردم در این میان ضایع می‌شود.


معاون عمرانی فرمانداری فیروزکوه گفت: با توجه به شرایط توپوگرافی فیروزکوه بیش از 65 کیلومتر از مساحت این شهرستان از رودخانه تشکیل شده که عملاً ساخت‌وساز ایمن را با مشکل مواجه کرده است.قاسم‌زاده افزود: از امور آب منطقه‌ای درخواست داریم ضمن لایروبی رودخانه‌ها برای تعیین حریم و بستر تجدیدنظر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha