امروز قصد داریم که یکی از نادرترین بیماری‌ها را مورد بررسی قرار دهیم، تومور قلبی! آیا تا به حال چیزی در مورد سرطان قلب و تومورهای بدخیم این ارگان بدن شنیده‌اید؟ ما در این مطلب علاوه بر اینکه به چیستی این بیماری می‌پردازیم بلکه علت به وجود آمدن آن و روش‌های درمانی را بررسی می‌کنیم. اگر این عنوان برای شما هم تازگی دارد پس تا انتها با ما باشید.

تومور قلبی چیست؟ چطور بوجود می‌آید و درمان می‌شود؟

تومور قلبی چیست؟

خب ابتدا اجازه دهید ببینیم که اصلا تومور قلبی چیست؟

به طور کلی تومورها توده‌هایی هستند که می‌توانند در بخش‌های مختلف بدن که از بافت‌های نرم تشکیل شده‌اند رشد کنند. یکی از همین مکان‌ها قلب ماست. تومورهای قلبی با نام تومورهای کاردیاک یا همان Cardiac tumors هم شناخته می‌شوند.

فراموش نکنید که این تومورها می‌توانند خوش خیم(غیر سرطانی) یا بدخیم(سرطانی) باشند. این یعنی برخی از آن‌ها کاملا بی ضرر هستند و به راحتی درمان می‌شوند، در حالی که برخی دیگر حتی می‌توانند کشنده باشند. به طور کلی، تشخیص و شناسایی زودهنگام بیماری می‌تواند به درمان سریع‌تر و نتایج بهتر کمک کند.

انواع مختلف تومورهای قلبی را بشناسید

تومورهای قلبی اندازه و شکل متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها می‌توانند کمتر از 1 سانتی متر باشند در حالی که اندازه نمونه‌های دیگر به 15 سانتی متر هم می‌رسد. اندازه و مکان رشد تومورها در انتخاب متدهای درمانی تاثیرگذار هستند.

به علاوه اینکه تومورهای کاردیاک بسیار زیادی در دنیای پزشکی شناسایی شده‌اند که متخصصین آن‌ها را بر اساس نحوه رشد و تکثیرشان دسته بندی کرده‌اند. به عنوان مثال تومورهای که از خود قلب شروع می‌شوند – بجای اینکه از دیگر بخش‌های بدن به قلب سرایت کنند – با نام تومورهای اصلی یا Primary شناخته می‌شوند. تومورهای اصلی می‌توانند سرطانی یا غیر سرطانی باشند.

اما زمانی که سرطان در بخش‌های دیگر بدن باعث سرایت تومورها به ناحیه قلبی می‌شود به آن‌ها metastatic heart tumors که معادل فارسی آن تومورهای قلبی متاستاتیک است گفته می‌شود. همان طور که مشخص است این مدل همیشه سرطانی است، به این خاطر که در نتیجه وجود سرطان در بخش‌های دیگر بدن دیده شده‌اند. سرطان ریه، سینه، کلیه و مِری از مواردی هستند که می‌توانند تومورهای بدخیم را در قلب تشکیل دهند.

در ادامه تعدادی از تومورهای غیر سرطانی و سرطانی را معرفی می‌کنیم:

تومورهای غیر سرطانی

حدود 75 تا 95 درصد تمامی تومورهای اصلی همگی غیر سرطانی هستند. با این حال هنوز هم می‌توانند خطرناک باشند، به این خاطر که ممکن است عملکرد این ارگان را مختل کنند.

نمونه‌هایی که بیشتر در افراد بزرگسال و بالغ دیده می‌شوند:

  • میکسوم(Myxoma)
  • فیبروالاستوم پاپیلاری(Papillary fibroelastoma)
  • لیپوم(Lipoma)
  • همانژیوم(Hemangioma)

مواردی که بیشتر در کودکان و خردسالان رایج هستند:

  • رابدومیوم قلبی(Cardiac rhabdomyoma)
  • تراتوم(Teratoma)
  • فیبروم(Fibroma)
  • هامارتوما(Hamartoma)

تومورهای سرطانی

تقریبا 5 تا 25 درصد تمامی تومورهای اصلی سرطانی و بدخیم هستند. در بین تمامی آن‌ها رایج‌ترین نوع سارکوم‌ها(Sarcoma) هستند. این مدل بدخیم حدود 50 تا 75 درصد افراد مبتلا به سرطان قلب را درگیر می‌کند که خودش انواع مختلفی دارد.

در دنیای پزشکی به تومور قلبی سرطان قلب هم گفته می‌شود.

دو نوع آنژیوسارکوم(Angiosarcoma) و رابدومیوسارکوم(Rhabdomyosarcoma) از شایع‌ترین تومورهای سارکوم هستند. اما سارکوم‌ها فقط به همین دو نوع محدود نمی‌شوند بلکه هیستیوسیتوم فیبری بدخیم و لنفوم‌ها هم جز همین گروه هستند، با این تفاوت که به اندازه دوتای قبلی شایع نیستند.

همان طور که بالاتر هم گفتیم پرایمری تومورها بدخیم و خوش خیم دارند. به عنوان مثال مزوتلیوما(Mesothelioma) و پاراگانگلیوما(Paraganglioma) جز این دسته به حساب می‌آیند.

برای اطمینان از عملکرد صحیح قلب‌تان می‌توانید در بازه‌های مشخص نوار قلب بگیرید و با پزشک مشورت کنید.

علت تشکیل تومورهای قلبی

تکلیف تومورهای metastatic که کاملا مشخص است، این نوع به دلیل وجود سرطان در بخش‌های دیگر بدن تشکیل می‌شوند. اما مدل پرایمری چطور؟ هنوز هم متخصصین و پزشکان علت اصلی تشکیل تومورهای قلبی را نمی‌دانند. بلکه تنها تعدادی از فاکتورها در دیده شدن آن‌ها موثر هستند.

سن

برخی از تومورها در کودکان و افراد خردسال رایج هستند، در حالی که تعدادی تنها در افراد بالغ دیده می‌شوند.

وراثت

تعدادی کمی از این تومورها می‌توانند وراثتی باشند.

سندروم‌های سرطانی ژنتیکی

اکثر کودکانی که به رابدومیوم مبتلا هستند سندروم اسکلروز توبولار دارند، سندرومی نشات گرفته از تغییرات ژنتیکی و DNA.

سیستم ایمنی آسیب دیده

تومورهای اولیه بخصوص لنفوم‌ها بیشتر در افرادی دیده می‌شود که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند.

با علائم تومور قلبی آشنا شوید

علائم تومورها با توجه به شکل و محل قرارگیری آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. این در حالیست که برخی از افراد به ندرت علائمی دارند یا اینکه نشانه‌های بیماری در آن‌ها بسیار خفیف است. از طرفی برخی دیگر نشانه‌های شدیدتر و جدی‌تری دارند.

در دنیای پزشکی متخصصین قلب علائم تومورهای قلبی را با عنوان غیر اختصاصی نام می‌برند. این یعنی بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی هستند که می‌توانند نشانه‌های یکسانی داشته باشند. در نتیجه اینکه شما این علائم را داشته باشید به قطع یقین تومور قلبی ندارید! بهتر است برای تشخیص بهتر و دقیق‌تر با یک متخصص قلب مشورت کنید.

علائم افرادی که تومورهای سرطانی دارند به صورت ناگهانی شروع شده و رفته رفته بدتر می‌شوند. اما تومورهای غیر سرطانی به صورت تدریجی علائم خود را نشان می‌دهند.

  • تورم پاها
  • سرگیجه
  • خستگی
  • تب و لرز
  • تپش قلب
  • تنگی نفس
  • درد مفاصل
  • درد قفسه سینه
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • بروز Petechiae یا همان خونریزی‌های زیر پوستی(در این رابطه می‌توانید با یک متخصص پوست هم مشورت کنید)

از نشانه‌های این بیماری هستند.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم

اگر که فاکتورهای ریسک را دارید بهتر است هر چه زودتر با یک متخصص مشورت کنید. بخصوص اگر که تا به الان تجربه جراحی قلب داشته‌اید باید دائما زیر نظر یک پزشک باشید.

به منظور تشخیص دقیق با یک متخصص قلب مشورت کنید.

آیا درمانی برای تومورهای قلبی وجود دارد؟

روش‌های درمانی بسته به نوع و شکل بیماری متفاوت هستند. به عنوان مثال تومورهای سرطانی و بدخیم هیچ وقت با جراحی برداشته نمی‌شوند و برای درمان آن‌ها از پرتو درمانی و شیمی درمانی کمک گرفته می‌شود. این درحالیست که برای تومورهای غیر سرطانی جراحی و برداشتن تومور یکی از متداول‌ترین متدهای درمانی به حساب می‌آید. البته که برداشتن تومور در مدل‌های غیر سرطانی به اندازه تومور هم بستگی دارد، به عنوان مثال برداشتن تومورهای بزرگ گاها غیر ممکن است و ریسک زیادی دارد.

سخن پایانی

این تمام چیزی بود که باید در مورد تومورهای قلبی می‌دانستید. اکثر تومورهای خوش خیم قابل مدیریت هستند و بیمار می‌تواند با تشخیص و درمان به موقع زندگی سالم و طولانی مدتی داشته باشد. اگر که در مورد روش‌های تشخیص بیماری‌های قلبی به دنبال اطلاعات بیشتری هستید نگاهی به مطالب درمانکده بخش قلب و عروق داشته باشید. همچنین در جلسه معاینه می‌توانید سوالات زیر را از پزشکتان بپرسید:

  1. تومور دیده شده در قلب من از چه نوعیست؟
  2. این تومور تاثیری بر عملکرد قلب خواهد داشت؟
  3. بهترین روش درمانی کدام است؟
  4. چه زمانی باید برای درمان اقدام کنم؟
  5. آیا باید دائما زیر نظر باشم؟

برچسب ها : متخصص قلب,متخصص پوست,درمانکده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha