چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 356093

بهترین کار در مواجهه با گرما این است که تا حد امکان از گرمازدگی پیشگیری کنیم،  اما گاهی ناچاریم در روزهای گرم برای انجام کارهای اداری در معرض گرما باشیم. پس دانستن نکاتی برای مواجهه با گرما بسیار ضروری است:

10 اقدام فوری و خانگی برای درمان گرمازدگی

به گزارش سلامت نیوز گرمازدگی جدی ترین بیماری مرتبط با گرما است. زمانی اتفاق می افتد که بدن دیگر نمی تواند دمای خود را کنترل کند: دمای بدن به سرعت بالا می رود، مکانیسم تعریق از کار می افتد و بدن قادر به خنک شدن نیست. هنگامی که گرمازدگی رخ می دهد، دمای بدن می تواند در عرض 10 تا 15 دقیقه به 106 درجه فارنهایت یا بالاتر برسد.

برای پیشگیری از گرمازدگی در ساعات ۱۰ صبح تا دو بعد از ظهر که بیشترین شدت تابش آفتاب است، کمتر فعالیت کنید. همچنین بهتر است که ساعت‌های خنک‌تر را برای پیاده‌روی انتخاب کنید.

در فضای باز از عینک آفتابی، کلاه لبه‌دار و کرم ضدآفتاب استفاده کنید. همچنین در هنگام پیاده‌روی لباس مناسب و گشاد و دوخته شده از الیافت نخی به تن کنید.

باید توجه کرد که پیاده‌روی طولانی مدت بدون استراحت دوره‌ای در هوای گرم می‌تواند منجر به گرفتگی دردناک عضلات پا شود. در صورتی که دچار این عارضه شدید، بهتر است عضلات منقبض را در حالت استراحت قرار دهید و همچنین آب خنک و کمی نمک و ترجیحا دوغ خنک بنوشید.

10 علامت گرمازدگی چیست؟

  • دمای بدن بالا
  • پوست داغ، قرمز، خشک یا مرطوب.
  • نبض سریع و قوی
  • سردرد.
  • سرگیجه.
  • حالت تهوع.
  • گیجی.
  • از دست دادن هوشیاری (بیهوش شدن)

توصیه هایی برای جلوگیری از گرمازدگی:

1) گرم‌تان شده، نشانه‌های جدی از گرمازدگی دارید و دوست دارید به محض رسیدن به منزل از دوش آب‌سرد استفاده کنید اما باید به شما بگوییم این کار اشتباه بزرگی است، چون بدن شما به‌خصوص قلب را در معرض یک شوک قرار می‌دهد. قرار گرفتن ناگهانی در معرض باد مستقیم کولر یا خوردن حجم زیادی آب و نوشیدنی یخ هم برای سلامت بدن و گوارش شما انتخاب خوبی نیست. پس باید به دنبال راهکارهای بهتری باشید.
2) یک حوله خنک روی سرتان بیندازید تا به مرور به حالت طبیعی برگردید.
3) کمی که متعادل شدید به تدریج آب و مایعات خنک بخورید اما بازهم آب یخ نخورید.
4) سراغ میوه‌هایی مثل آلبالو، خیار و هندوانه بروید تا حرارت بدن شما را تنظیم کنند.
5) سراغ نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه، چای و نوشابه انرژی‌زا نروید.
6) لباس‌های‌تان را کم کنید.
7) بعد از متعادل شدن، یک دوش ولرم یا نسبتاً خنک بگیرید.
8) برای ساعتی از فعالیت سنگین خودداری کنید.
9) دوغ و ماست هم می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

گرمازدگی چقدر طول می کشد؟

گیجی، عدم تعادل، سردرد، تهوع و بالا بودن دمای بدن از علائم گرمازدگی است. اگر به بیماری که دچار گرمازدگی شده، رسیدگی نشود، گرمازدگی می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین باید سریعا بیمار را به جای خنک برده و مایعات خنک به او بدهیم. همچنین لباس بیمار را خارج کرده و دور بیمار ملحفه مرطوب بپیچیم و به نیروهای امدادگر نیز اطلاع دهیم.

بهبودی اولیه حدود 1-2 روز در بیمارستان طول می کشد. اگر آسیب اندامی تشخیص داده شود طولانی تر است. کارشناسان پیشنهاد می کنند که بهبود کامل گرمازدگی و اثرات آن بر اندام های داخلی ممکن است 2 ماه تا یک سال طول بکشد. با این حال، با افزایش عوارض، پیش آگهی به سرعت کاهش می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha