سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 344861

متخصص رادیوتراپی گفت: سبک زندگی درست، شناخت صداهای بدن و پیگیری هرگونه تغییر در کارکرد بدن، جزو ضروریات زندگی هر فرد است. اگر سرطان به موقع تشخیص داده شود، با درمان قطعی همراه خواهد بود.

آیا سرطان قابل درمان است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی یعقوبی جویباری،متخصص رادیوتراپی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در برنامه ضربان شبکه سلامت در پاسخ به این سوال که وضعیت درمان سرطان در کشور چگونه است؟، گفت: پزشکی کشور باعث افتخار است.در حال حاضر در هیچ حوزه درمانی نیاز به اعزام هیچ بیماری به خارج از کشور نداریم و همه اقدامات درمانی به لطف پروردگار در داخل کشور در حال انجام ودر دسترس است.

وی گفت: این بیماری به صورت تیمی درمان می‌شود و چندین متخصص با مشورت هم تصمیم گیری می‌کنند. از درمان‌های عمده غیر جراحی سرطان، به شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمونوتراپی اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سبک زندگی درست، شناخت صداهای بدن و پیگیری هرگونه تغییر در کارکرد بدن، جزو ضروریات زندگی هر فرد است. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، همچنین اگر درمان در زمان بندی به موقع و با تیم درست و علمی انجام شود، با درمان قطعی همراه خواهد بود.

یعقوبی با بیان اینکه هیچ چیز جای تشخیص به موقع را نمی‌گیرد،تصریح کرد: در سالهای گذشته برای هر ارگان بدن، جداگانه درمان صورت می‌گرفت اما در حال حاضر اینگونه نیست؛ به طوری که در درمان سرطان پستان ۸ الی ۱۰ نوع درمان وجود دارد. در درمان سرطان روده هم هر قسمت از روده به درمان خاص و متفاوت خود نیازمند است.

کارشناس برنامه در مورد ایمونوتراپی و درمان هدفمند، گفت: قبلا هر سلولی که در حال تکثیر بود با داروی شیمی درمانی تحت تاثیر قرار می‌گرفت اما امروزه با درمان هدفمند، محرک رشد این سرطان را پیدا می‌کنیم و آن را مورد هدف قرار می‌دهیم در این صورت نتایج درمان و کیفیت زندگی بیمار فوق العاده بهتر خواهد بود.

یعقوبی متذکر شد: برای درمان، ستون‌های اصلی هم داریم که شامل جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی است. در درمان هدفمند گیرنده سطح سلول را شناسایی می‌کنیم، این گیرنده مسئول تقسیم سلولی است که اگر مورد هدف قرار گیرد رشد سلولی آن ناحیه متوقف می‌شود. ایمونوتراپی یک گروه دیگر از درمان‌های هدفمند است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در طی روز بدن در مواجهه با جهش‌های زیادی قرار می‌گیرد که ممکن است رشد غیر قابل کنترلی پیدا کند. سیستم ایمنی بدن به راحتی این عوامل را حذف می‌کند، ایمونوتراپی هر ژنی را که از مسیر طبیعی خارج شود، شناسایی می‌کند و آن را حذف می‌کند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که دلیل بروز سرطان چیست؟، گفت: سلول‌های سرطانی تمایل به بقا دارند و راهکارهای مقابله با سیستم ایمنی را پیدا می‌کند،ایمونوتراپی سیستم ایمنی بدن را طوری تغییر می‌دهد که سلول‌های سرطانی را شناسایی کند و از بین ببرد.

وی گفت: فعال شدن بیش از حد سیستم ایمنی بدن بدون عارضه نخواهد بود و ممکن است سلولهای طبیعی بدن را نیز مورد حمله قرار دهد.

یعقوبی در پاسخ به سوال مجری برنامه که آیا همه سلول‌های سرطانی مناسب درمان هدفمند هستند یا خیر؟، گفت: همه سلول‌های سرطانی مناسب درمان هدفمند نیستند و حوزه‌های جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی هنوز پا برجا هستند.

وی گفت:درمان‌های ترکیبی رادیوتراپی با ایمونوتراپی و یا شیمی درمانی با ایمونوتراپی،امروزه در درمان انواع سرطان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کارشناس برنامه در ارتباط با فواید ایمونوتراپی،گفت: ایمونوتراپی یا عوارض کمتری نسبت به شیمی درمانی و همچنین اثرات پایدار بیشتری همراه است.

وی گفت: شیوه درمانی ایمونوتراپی هم به صورت تزریقی است، مکانیسم کلی این است که از طریق گیرنده‌های سلولی انجام می‌شود، اکثریت داروهای ایمونوتراپی بر اساس این مکانیزم کار می‌کنند. البته مکانیسم‌های دیگری نیز وجود دارد که سلولهای سرطانی را به خارج از بدن می‌برند و با غلظت زیاد جدا و تکثیر می‌کنند و سپس آنتی‌بادی‌های تکثیر یافته را برای فرد تزریق می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha