یافته های جدید محققان نشان می دهد مخاط گاو ممکن است ابزاری مخفی برای کنترل گسترش عفونت های ویروسی مقاربتی باشد. این ماده ساخته شده می تواند تا حد قابل توجهی از انتقال ویروس تبخال و ایدز جلوگیری کند.

ساخت داروی ایدز و تبخال به کمک مخاط گاوی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، محققان یک ژل روان کننده با استفاده از مخاط گاو به عنوان پایه ای برای به دام انداختن ذرات ویروسی و از بین بردن آنها ساخته اند. در آزمایش های انجام شده مشخص شد این روان کننده تا ۷۰ درصد در برابر ویروس ایدز و در حدود ۸۰ درصد در برابر ویروس تبخال مؤثر است.

باید توجه داشت که بیش از یک میلیون نفر در جهان هر روز به بیماری های مقاربتی مبتلا می شوند که این بیماری ها در بیشتر موارد بدون علامت بوده و این موضوع منجر به گسترش هر چه بیشتر بیماری می شود.

یکی از مهمترین این بیماری های مقاربتی، ایدز است که از ویروس اچ ای وی به وجود آمده و همچنان یک اپیدمی جهانی محسوب می شود. در این میان و زنان جوان دو برابر بیشتر از پسران و مردان جوان در معرض ابتلا به ایدز هستند.

هدف پژوهشگران از ساخت روان کننده فوق، این است که به افراد فعال از نظر جنسی گزینه دیگری برای مراقبت از سلامت جنسی خود ارائه دهد. به عنوان مثال، این ماده می تواند به عنوان یک جایگزین برای افرادی که از کاندوم استفاده نمی کنند، معرفی شود.
لازم به ذکر است که این روان کننده بر پایه موسین ساخته شده که جزء مخاط ساخته شده در بدن انسان و سایر موجودات از جمله گاوها است.

مولکول های موسین ویروس های اچ آی وی و تبخال را به دام انداخته و آن ها را بی حرکت می کنند. این روان کننده تحت چندین آزمایش پیشگیری ویروسی علیه چندین نوع سلول قرار گرفت.

نتایج مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که موسین دارای عملکرد خود ترمیمی است که به موکوس اجازه می دهد در برابر عفونت روان شود و فعال شدن سلول های ایمنی را ضعیف کند. پاسخ ایمنی ضعیف شده مهم است زیرا سلول های ایمنی فعال شده تکثیر اچ آی وی را پیش می برند.

آزمایشات آزمایشگاهی هیچ افزایش خطر عوارض جانبی یا مقاومت ویروسی را نشان نداد. بر اساس این مطالعه، تولید ژل مصنوعی بدون مولکول‌های موسین دشوار خواهد بود.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Advanced Science منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha