سه‌شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 345048

چای یکی از مواد غذایی است که موجب از بین بردن بوی بد دهان می‌شود، تحقیقات نشان داده است نوشیدن چای سبز یا سیاه به دلیل اینکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی‌فنول است از رشد باکتری‌هایی که عامل گازهای بدبو است، جلوگیری می‌کند.

علت بوی بد دهان و مواد غذایی از بین برنده آن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علت بوی بد دهان اغلب ذرات ریز موجود در دهان، خشکی دهان یا مشکلات گوارشی است.

در واقع علت این بوی بد، وجود بیش از ۶۰۰ نوع کالری در دهان است، برخی از این باکتری‌ها هنگام گوارش مواد غذایی بین دندان و زبان، گازهای بد بویی را تولید می‌کنند. برخی از بدبوترین گازهایی که این باکتری‌ها تولید می‌کنند، ترکیب‌های سولفوری است.

چای یکی از مواد غذایی است که موجب از بین بردن بوی بد دهان می‌شود، تحقیقات نشان داده است نوشیدن چای سبز یا سیاه به دلیل اینکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی‌فنول است از رشد باکتری‌هایی که عامل گازهای بدبو است، جلوگیری می‌کند و از این طریق بوی بد دهان را کاهش می‌دهد؛ البته برخی مطالعات نشان داده است که چای سبز بوی بد دهان را بهتر از بین می‌برد.

همچنین به تازگی مطالعات نشان داده‌اند که خوردن ۸ اونس ماست معمولی بدون شکر به طور روزانه می‌تواند بوی بد دهان را کاهش دهد. این ماده غذایی باکتری‌هایی را که موجب گازهای بدبو یا بیماری‌های لثه می‌شود را از بین می‌برد.

آب هم ذرات موجود در دهان و همچنین باکتری‌ها را می‌شوید؛ از طرفی، نوشیدن آب باعث افزایش بزاق دهان می‌شود که خود عاملی پاک‌کننده در دهان است.

جعفری و ریحان نیز بوی سیر را از بین می‌برند؛ پلی‌فنول‌هایی که در این دو ماده غذایی وجود دارد، ترکیبات سولفوری در سیر را از بین می‌برد.

تحقیقات دیگری نشان داده است که خوردن سیب با سیر می‌تواند بوی بد سیر را از بین ببرد؛ اسفناج و سیر حاوی پلی‌فنول هستند، علاوه بر این، ترکیب سیر و اسفناج بسیار خوش‌طمع است.

همچنین به تازگی پژوهشگران نشان داده‌اند که گیلاس و کاهو بوی متیل مرکاپتان که باکتری‌های دهان آن را طی گوارش ذرات غذا تولید می‌کنند، از بین می‌برند.

از سوی دیگر شستن دهان بعد از غذا خوردن، مسواک زدن پشت زبان، نوشین مقدار کافی آب در طول روز برای خشک نشدن دهان، استفاده نکردن از پیاز و سیر، بررسی وضعیت دهان و دندان‌ها هر چند وقت یکبار از مواردی هستند، می‌تواند به از بین بردن بوی دهان کمک کند.

اگر با این اقدامات بوی بد دهان از بین نرفت، باید به یک دندان پزشک مراجعه شود، زیرا ممکن است مشکل مربوط به مشکلات گوارشی، عفونت، برونشیت مزمن، سینوزیت مزمن و یا سایر بیماری‌ها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha