واکسیناسیون آنفلوآنزا می تواند ما را از تب، سرفه و آبریزش بینی و همچنین سردرد و بدن درد نجات دهد. اما این همه ماجرا نیست، دانشمندان اکنون دریافته اند که واکسیناسیون می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

ابتلا به آنفلوآنزا خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،ابتلا به آنفلوآنزا خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد، اما تحقیقات در باره این که آیا دریافت واکسن آنفلوآنزا می‌تواند به محافظت در برابر سکته مغزی کمک کند یا خیر،ادامه دارد.


بررسی سکته مغزی ایسکمیک
مطالعه محققان دانشگاه آلکالا در مادرید نشان می‌دهد کسانی که واکسن آنفلوآنزا دریافت می‌کنند، کمتر در معرض خطر سکته مغزی هستند.این مطالعه سکته مغزی ایسکمیک را مورد بررسی قرار داد که به‌دلیل انسداد جریان خون به مغز ایجاد می‌شود و شایع‌ترین نوع سکته مغزی است.برای این مطالعه، محققان سوابق سلامتی ۱۴ هزار و ۳۲۲ نفر را که حداقل ۴۰ سال داشتند و اولین سکته مغزی را در ۱۴ سال گذشته تجربه کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.


کاهش 12 درصدی سکته مغزی
دانشمندان بررسی کردند که آیا افراد حداقل ۱۴ روز قبل از سکته واکسن آنفلوآنزا دریافت کرده بودند یا خیر. همچنین بررسی شد که آیا افراد بدون سکته مغزی واکسن آنفلوآنزا دریافت کرده بودند یا خیر. نتایج این مطالعه نشان داد که واکسیناسیون آنفلوآنزا خطر سکته مغزی را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد.


دریافت واکسن آنفلوآنزای سالانه
به‌گفته محققان، این نتایج دلیل دیگری برای افراد در دریافت واکسن آنفلوآنزای سالانه است، به ویژه اگر در معرض خطر سکته مغزی قرار داشته باشند. این که بتوانید با انجام چنین اقدام ساده‌ای خطر سکته مغزی خود را کاهش دهید بسیار قانع‌کننده است.


البته از آن جایی که این مطالعه مشاهده‌ای بود، ثابت نمی‌کند که تزریق واکسن آنفلوآنزا حتما خطر سکته را کاهش می‌دهد زیرا ممکن است عوامل دیگری وجود داشته باشند که بررسی نشده باشند و بر خطر سکته مغزی تأثیر بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha