یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷

 کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر شهرستان عسلویه گفت: هاری نوعی بیماری ویروسی است که ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه‌ها می‌رود و شروع به تکثیر می‌کند.

روش هایی برای پیشگیری از هاری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، میلاد ناخایی روز یکشنبه ۱۰ مهر به مناسبت روز جهانی هاری اظهار کرد: این ویروس در انسان و سایر پستانداران خونگرم قابلیت رشد و تکثیر دارد، متأسفانه باید گفت در صورت ابتلای فرد به ویروس هاری، مرگ او طی چند روز پس از شروع اولین علائم آن قطعی است.

وی تصریح کرد: ۲۸ سپتامبر (۶ مهر) با شعار «پایان مرگ ناشی از هاری با رویکرد سلامت واحد» نام‌گذاری شده است.

ناخایی اظهار داشت: هدف از نام‌گذاری روز هاری، ایجاد فرصتی برای آموزش و افزایش آگاهی کلیه افراد جامعه در خصوص بیماری هاری، جلب حمایت و مشارکت کلیه اقشار جامعه، همچنین ایجاد تعهد و هماهنگی در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی برای پیشگیری از حیوان گزیدگی، کنترل و حذف بیماری در جامعه بشری است.

این کارشناس ضمن تأکید بر واکسیناسیون حیوانات اهلی خانگی بخصوص سگ و گربه اذعان داشت: در صورت تمایل به نگهداری حیوانات، حتماً درباره نحوه رفتار با آن‌ها و شناخت واکنش‌های مختلف آن‌ها اطلاعات لازم کسب نمایند.

ناخایی در ادامه بیان کرد: در صورت بروز حیوان گزیدگی، حتی به‌صورت خراشیدگی جزئی، حتماً به اتاق‌های درمان پیشگیری هاری در شهرستان‌ها مراجعه نموده و خدمات لازم را دریافت نمایید.

بیشتر بدانید: روش های پیشگیری تا درمان هاری 

وی تأکید کرد: در پاکیزه نگه‌داشتن محیط شهر و روستا تلاش نماییم تا منابع غذایی که باعث جذب حیوانات به محل سکونت انسان‌ها می‌شود، کاهش یابد، جدا بودن محل زیست انسان و حیوانات بدون صاحب، هم ضامن سلامت انسان است و هم از آسیب ناخواسته به حیوانات جلوگیری می‌کند.

ناخایی توصیه کرد: خودداری از ریختن زباله و پس‌مانده‌های غذایی در اطراف منازل، گذرگاه‌ها و معابر عمومی و استفاده از کیسه‌های مخصوص حمل زباله باعث کاهش جذب حیوانات بدون صاحب به محل زندگی انسان‌ها می‌شود، در صورت داشتن حیوان خانگی، از تماس آن‌ها با سگ‌های ولگرد جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دو مرکز مجهز در شهرستان عسلویه به‌صورت شبانه‌روزی در شهرهای عسلویه و چاه مبارک به موارد حیوان گزیدگی خدمت ارائه می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha