بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از هر سه بزرگسال یک نفر به میزان توصیه شده نمی‌خوابد. نتیجه پژوهش‌ها نشان داده زمانی که به اندازه کافی نمی‌خوابید بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی، چون دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و عروقی، چاقی و افسردگی قرار می‌گیرید.

این ۵ ماده غذایی قاتل خواب شبانه هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو از outsideonline، اگر متوجه شدید که برای خواب کافی مشکل دارید زمان آن فرا رسیده است که عادات روزانه خود را ارزیابی کنید تا ببینید می‌توانید چه تغییراتی را به طور پیشگیرانه انجام دهید تا نه تنها سلامت خواب، بلکه سلامت کلی بدن‌تان را نیز بهبود بخشید. یکی از بهترین مکان‌ها برای آغاز کار رژیم غذایی شماست.

در ادامه به پنج ماده غذایی اشاره می‌کنیم که متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند اگر قصد دارید خواب‌تان را بهبود بخشید از خوردن آن خودداری ورزید:


۱-مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین

محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین ایده خوبی برای سلامت کلی می‌باشد، اما ممکن است متوجه نباشید که مصرف بیش از حد قند افزوده می‌تواند منجر به اختلال در خواب شود. نتایج پژوهش‌های تازه نشان می‌دهند که کیفیت خواب ضعیف به طور قابل توجهی با مصرف زیاد قند مرتبط است.

زمانی که به نوشیدنی‌های شیرین شده حاوی کافئین نگاه می‌کنید این تاثیر بدتر می‌شود. علیرغم آن که پژوهش خاصی در مورد ارتباط مصرف قند زیاد درست پیش از خواب وجود ندارد این احتمال وجود دارد که پاسخ انسولین به طور بالقوه باعث کاهش قند خون در هنگام خواب شود و در نتیجه، افزایش کورتیزول می‌تواند شما را از خواب بیدار کند.

در حالت ایده‌آل توصیه می‌شود که کمتر از ۱۰ درصد از کل کالری خود را از قندهای افزوده استفاده کنید که البته متفاوت از قند موجود در میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی شیرین نشده است.


۲-غذاهای شور

خوردن غذاهای شور پیش از رفتن به رختخواب احتمال تشنگی بیش و تمایل بیش‌تر به نوشیدن پیش از خوابیدن را افزایش می‌دهد. این بدان معناست که خواب شما با مراجعه مکرر به توالت مختل می‌شود.

علاوه بر آن، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که غذاهای شور می‌توانند باعث احتباس مایعات شوند و بر فشار خون شما تاثیر منفی بگذارند. اگر فشار خون بالا دارید فشار خون‌تان به احتمال زیاد هنگام خواب کاهش می‌یابد و بنابراین، هر چه بیش‌تر بیدار باشید ممکن است فشار خون‌تان برای مدت طولانی‌تری بالا باقی بماند.


۳-کافئین

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف کافئین در بازه زمانی ۳ تا ۶ ساعت پیش از خواب می‌تواند کیفیت و کمیت خواب را به خطر بیاندازد اگرچه برخی از افراد بیش از دیگران تحت تاثیر کافئین قرار می‌گیرند.

در پژوهش‌ها مشخص شده که پرهیز از مصرف کافئین پس از ساعت ۳ بعدازظهر عاملی تغییر دهنده و موثر برای خواب خواهد بود. آگاه باشید که مواد غذایی‌ای مانند شکلات‌ها یا دسرهای با طعم قهوه بستنی ها، برخی از مُسَکن‌ها، کوکاکولا و برخی از نوشیدنی‌های غیر کولا نیز حاوی کافئین هستند.


۴-مشروبات الکلی

بسیاری بر این باورند که الکل به انسان کمک می‌کند بخوابد. با این وجود، نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مشروبات الکلی که باعث افسردگی نیز می‌شوند ریتم خواب طبیعی را مختل می‌کنند.

در مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۴ میلادی در نشریه عصب‌شناسی بالینی منتشر شد اشاره شده بود که چگونه چندین انتقال دهنده عصبی درگیر در تنظیم خواب و بیداری تحت تاثیر الکل قرار می‌گیرند و به این ترتیب، الکل خواب را به طرق مختلف جریان ریتم عادی خواب را مختل می‌سازد.


۵-مواد غذایی پر چرب

پیش از آن که سعی کنید مواد غذایی مانند چیپس سیب زمینی، پنیر موزارلا و سیب زمینی سرخ کرده بخورید به این توصیه علمی گوش کنید. نتایج مطالعات نشان می‌دهند که مواد غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده ممکن است بر طول خواب ما تاثیر منفی بگذارند و باعث بیداری‌های بیش‌تر در طول شب شوند.

وقتی ما کم خواب هستیم سطح گرلین بدن‌مان افزایش می‌یابد. گرلین هورمون گرسنگی در بدن ما می‌باشد که اشتها را تحریک می‌کند. بنابراین، با بی‌خوابی مزمن، احتمالا فعالیت این هورمون را افزایش خواهید داد و بیش از اندازه غذا خواهید خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha