نتایج یک مطالعه مروری نشان داده که آموزش تغذیه برای دانش آموزان به همراه بازسازی و آماده سازی محیط مدرسه، مشارکت همتایان یا والدین، افزایش در دسترس بودن غذاهای سالم از جمله مداخلات مهم در اصلاح الگوی تغذیه در دانش آموزان است.

موفقیت برنامه‌های تغییر رفتار تغذیه‌ای در مدارس

به گزارشسلامت نیوز به نقل از وبدا، نتایج یک مطالعه مروری نشان داده است که آموزش تغذیه برای دانش آموزان به همراه بازسازی و آماده سازی محیط مدرسه، در نظر گرفتن بازخوردهای دانش آموزان بر اساس ارتباط آنها از طریق رایانه، رسانه یا پیام های کوتاه رد و بدل شده با مجریان، مشارکت همتایان و یا والدین، افزایش در دسترس بودن غذاهای سالم از جمله مداخلات مهم در اصلاح الگوی تغذیه در دانش آموزان است.

در تمام دنیا از جمله در کشور ما برنامه های زیادی برای اصلاح الگوی تغذیه ای در دانش آموزان صورت می گیرد. در حال حاضر که خوشبختانه مدارس به صورت حضوری برقرار شده، انجام مداخله های تغذیه ای در مدارس برای بهبود وضعیت تغذیه ای دانش اموزان اهمیت دو چندان دارد. اما همه برنامه های مداخله ای که در مدارس انجام میشوند موفق نیستند.

برای پی بردن به دلایل موفقیت برنامه های مداخله ای در مدارس، محققین به بررسی سیستماتیک شواهد حاصل از مداخلات برای بهبود رفتارهای غذایی و کاهش هدر رفت غذا در دانش آموزان پرداخته اند. این محققین مداخله های تغذیه ای گزارش شده در دنیا در نوجوانان ۱۱ تا ۱۸ ساله را بررسی کردند. آنها در مجموع، سیزده مرور سیستماتیک مداخلات تغذیه ای در مدارس متوسطه را بر اساس معیارهای ورود به مطالعه در این تحقیق خود گنجاندند.

یافته های آنها نشان می داد که عواملی که به بهبود انتخاب غذا در دانش‌آموزان کمک می‌کرد عبارت بودند از: آموزش تغذیه برای دانش آموزان به همراه بازسازی و آماده سازی محیط مدرسه، در نظر گرفتن بازخوردهای دانش آموزان بر اساس ارتباط آنها از طریق رایانه، رسانه یا پیام های کوتاه رد و بدل شده با مجریان، مشارکت همتایان و/یا والدین، افزایش در دسترس بودن غذاهای سالم. بر اساس این شواهد، محققین قادر نبودند تعیین کنند که کدام مؤلفه‌های مداخله‌ به طور خاص به کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر یا افزایش مصرف میوه و سبزیجات در دانش آموزان کمک می‌کنند.

محققین این مطالعه پیشنهاد کردند که عوامل فوق الذکر شناسایی شده برای موفقیت برنامه های تغذیه ای در مدارس، در سیاست‌ها و استراتژی‌ها برای بهبود محیط غذایی مدرسه و ترویج رژیم غذایی صحیح در دانش آموزان در نظر گرفته شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha