در حالی که هائیتی با ناآرامی‌های داخلی، زیرساخت‌های در حال فروپاشی و ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی گسترده دست و پنجه نرم می کند از سوی دیگر آمار تلفات شیوع بیماری وبا در این کشور نیز در حال افزایش است.

هشدار کارشناسان بهداشتی با افزایش شیوع وبا در هائیتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت پان آمریکا (PAHO)، وبا، عفونت باکتریایی منتقله از آب - که می تواند منجر به شروع سریع اسهال شدید و کم آبی بدن شود - باعث حداقل ۳۵ مرگ در این کشور شده و بیش از ۶۰۰ مورد مشکوک یا تایید شده ابتلا به این بیماری در منطقه اطراف "پورتو پرنس"، پایتخت هائیتی نیز وجود دارد.

یکی از مقامات بهداشتی سازمان بهداشت پان آمریکا نیز در این باره گفت: آمار موارد ابتلا به وبا احتمالا بالاتر از ارقام رسمی است زیرا تشدید خشونت های خیابانی، روند ارائه کمک های بشردوستانه و کنترل شیوع این بیماری را پیچیده تر کرده است.

همچنین وبا در زندان های پرجمعیت این کشور نیز شیوع یافته است. سازمان غیرانتفاعی Health through Walls که به زندانیان مراقبت های پزشکی ارائه می کند، ارقامی را با آسوشیتدپرس به اشتراک گذاشته که نشان می دهد از اوایل ماه جاری میلادی (اکتبر) تاکنون حداقل ۲۱ مورد مرگ و ۱۴۷ مورد بستری شدن ناشی از وبا در زندان ملی در پورتو پرنس، بزرگترین زندان هائیتی وجود داشته است.

یکی از زندانیان سابق این زندان در این باره به سی بی سی نیوز گفت: شیوع وبا با توجه به شرایط شلوغ در داخل ندامتگاه و کادر پزشکی محدود در آن تعجب آور نیست.

این در حالی است که موارد ابتلا به وبا در کشورهای پیشرفته مانند کانادا بسیار نادر است و در چند دهه اخیر تنها چند مورد ابتلا به این بیماری در این کشور گزارش شده که همگی سابقه سفر به کشورهای خارجی داشته اند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، انتقال باکتری های عامل این بیماری بالقوه کشنده ارتباط نزدیکی با دسترسی ناکافی به آب سالم و تاسیسات بهداشتی دارد.

"تدروس آدهانوم قبریسوس"، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز در جریان یک نشست رسانه ای با اشاره به بحران کمبود سوخت در هائیتی تاکید کرد که این وضعیت، امکان جمع آوری نمونه آزمایشگاهی از بیماران را دشوار می کند و تایید آزمایشگاهی موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری را به تاخیر می اندازد.

وی همچنین گفت: علاوه بر این، کمبود سوخت کار را برای کارکنان بهداشتی سخت‌تر می‌کند و باعث بسته شدن مراکز بهداشتی و اختلال در دسترسی به خدمات بهداشتی برای افراد نیز می‌شود.

دکتر "سرینیواس مورتی"، متخصص بیماری های عفونی، استادیار بالینی در دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز در این باره خاطرنشان کرد: با توجه به مسیر معمول انتقال این بیماری از طریق آب و غذای آلوده، اگر شیوع وبا در هائیتی به رشد خود ادامه دهد، بعید است که به فراتر از مرزهای این کشور گسترش یابد.

وی افزود: با این حال در شرایطی که کشور در تلاش برای ارائه مراقبت های پزشکی مناسب به بیماران است اگر افزایش موارد جدید ابتلا از کنترل خارج شود، این امر منجر به تعداد زیادی مرگ و میر خواهد شد.

شیوع بیماری وبا برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی در هائیتی گزارش شد که منجر به مرگ تقریباً ۱۰ هزار نفر و ابتلای بیش از ۸۲۰ هزار نفر به این بیماری در این کشور شد.

به گفته کارشناسان، وقوع زلزله در این کشور منجر به گسترش این بیماری شده است. با رسیدن کمک های بین المللی، امدادگران این باکتری را در داخل کشور انتقال داده و باعث شیوع آن در هائیتی شدند. با این حال برای مدتی تعداد موارد ابتلا به وبا در هائیتی کاهش یافت و سال ها تصور می شد که این کشور دیگر موردی از ابتلا به این بیماری را ندارد.

در همین حال "ویبرت آرتوس"، سفیر هائیتی در کانادا به سی‌بی‌سی نیوز گفته که با توجه به ناآرامی‌های اجتماعی و چالش‌های زیرساختی که این کشور با آن مواجه است، قطعاً یک بحران بهداشت عمومی دیگر وجود خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha