شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 346016

برخی از غذاها وزن و گرگرفتگی را در زنان یائسه تا ۸۸ درصد کاهش می‌دهند.

غذاهای مناسب دوران یائسگی کدامند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از نوروساینس، انتخاب یک رژیم غذایی حاوی محصولات حیوانی و چربی کم، سرشار از سبزیجات و افزودن یک وعده سویا باعث کاهش گرگرفتگی و کاهش وزن در زنان یائسه تا ۸۸ درصد شد.

نتایج تحقیق جدید انجمن یائسگی آمریکای شمالی نشان داد که یک مداخله رژیم غذایی به‌طور تقریبی به اندازه درمان جایگزینی هورمون (۷۰ تا ۹۰ درصد) برای کاهش گرگرفتگی یائسگی موثر است، بدون اینکه خطرات سلامتی مرتبط با آن را داشته باشد.

نتایج تحقیق برای کاهش علائم کنترل‌کننده عروق نشان داد که یک رژیم غذایی گیاهی غنی از سویا گرگرفتگی متوسط تا شدید را تا ۸۸ درصد کاهش می‌دهد و به زنان کمک می‌کند به‌طور متوسط ۸ پوند در ۱۲ هفته وزن کم کنند.

دکتر نیل بارنارد، سرپرست گروه تحقیق رئیس کمیته پزشکان و استاد کمکی در دانشکده پزشکی دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا توضیح می‌دهد: ما هنوز به‌طور کامل نمی‌دانیم که چرا این ترکیب کار می‌کند اما به‌نظر می‌رسد که این سه عنصر، اجتناب از محصولات حیوانی، کاهش چربی و اضافه کردن یک وعده سویا، کلیدی هستند.

بارنارد می‌گوید: نتایج ما منعکس‌کننده رژیم غذایی مکان‌هایی در جهان مانند ژاپن پیش از غرب‌زدگی و شبه‌جزیره یوکاتان امروزی است، جایی‌که رژیم غذایی کم‌چرب و گیاهی شامل سویا رایج‌تر است و زنان یائسه علائم کمتری را تجربه می‌کنند.

این تحقیق، مرحله دوم یک کارآزمایی دو قسمتی است که اولین مورد آن در پاییز انجام شد و این سوال را مطرح کرد که آیا این بهبود علائم ممکن است به دمای پایین‌تر نسبت داده شود اما زنانی که تحقیق را با گرم شدن هوا در بهار آغاز کردند، همین مزایا را بدست آوردند و نتایج این تحقیق، تأثیر دمای بیرون را رد کرد.

دکتر بارنارد بیان کرد: این نتایج جدید نشان می‌دهد که تغییر رژیم غذایی باید به‌عنوان اولین درمان برای علائم دردسرساز کنترل‌کننده عروق، از جمله تعریق شبانه و گرگرفتگی در نظر گرفته شود.

این تحقیق ۸۴ زن یائسه که دو یا چند گرگرفتگی در روز گزارش کرده بودند را شامل می‌شد. آنان به‌طور تصادفی یا به یک گروه مداخله متشکل از یک رژیم غذایی کم‌چرب و گیاهی شامل روزانه نصف فنجان سویای پخته شده یا به یک گروه کنترل که هیچ تغییری در رژیم غذایی نداشتند به‌مدت ۱۲ هفته تقسیم شدند.

بارنارد تاکید کرد: این تحقیق اثربخشی یک مداخله غذایی را برای علائم یائسگی نشان می‌دهد. همچنین، به‌طور دقیق این رژیم غذایی است که انتظار می‌رود نگرانی‌های سلامتی بسیاری از زنانی که به یائسگی می‌رسند یعنی افزایش خطر بیماری قلبی، سرطان سینه و مشکلات حافظه را کاهش دهد.

یافته‌های این تحقیق در مجله Menopause منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha