شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 346020

صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج با بودجه 7هزار میلیارد تومانی 3آبان راه‌اندازی می‌شود و در مرحله اول 27بیماری تحت پوشش این صندوق خواهد بود.

 افتتاح صندوق بیماران خاص

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج این هفته افتتاح می‌شود؛ صندوقی که در لایحه بودجه1401، 5هزار میلیارد تومان بودجه گرفت و حالا 2هزار میلیارد تومان دیگر هم به آن اضافه شده است. اوایل سال گذشته یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس، جمعیت بیماران خاص و صعب‌العلاج را در ایران بیش از 115هزار نفر عنوان کرد؛ بیمارانی که سال‌هاست در تهیه داروهای خود مشکلات زیادی دارند؛ از ساعت‌ها معطلی‌ گرفته تا قیمت بالای داروها و حتی هزینه‌های درمان و آزمایش‌های منظم و دوره‌ای. این موضوع سال گذشته در دستور کار دولت قرار گرفت و با اجرایی شدن مصوبه قانون بودجه۱۴۰۱، صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج هم مشمول بودجه شد. اساسنامه صندوق هم اواخر شهریور به تصویب رسید و در مرحله اول 27بیماری ازجمله تالاسمی، هموفیلی، ‌ام‌اس، همودیالیز، بیماری پروانه‌ای، اوتیسم و ... تحت پوشش این صندوق قرار می‌گیرند.

بودجه نشان‌دار صندوق


پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت زمان افتتاح صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج را سه‌شنبه هفته جاری (3آبان) اعلام می‌کند و درباره مهم‌ترین فعالیت‌های آن به همشهری می‌گوید: «موضوع فعالیت این صندوق، فراهم کردن امکان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه برای مشمولین از طریق بانک‌های عامل، فراهم آوردن زمینه تأمین مالی بهینه داروها، تجهیزات پزشکی، کالاها و خدمات سلامت‌محور مرتبط با بیماری خاص و صعب‌العلاج مشتمل بر خدمات ارتقای سلامت، خدمات پیشگیرانه، خدمات تشخیصی و درمانی، خدمات بازتوانی و توانبخشی و مراقبت‌های دوره‌ای و تسکینی، خدمات پرستاری و درمان در منزل آنان است.» او تأکید می‌کند: «این بیماران علاوه بر نیاز به دارو و درمان، خدمات دیگر از جمله کمک‌های درمانی، طب تسکینی و طب توانبخشی و فیزیوتراپی هم دریافت خواهند کرد که منابع آن در صندوق تامین شده است.» به‌گفته این مسئول، برای این صندوق علاوه بر 5هزار میلیارد تومان بودجه اولیه، 2هزار میلیارد تومان هم از محل تسهیلات قرض‌الحسنه به‌صورت صددرصدی تخصیص یافته است. البته به‌گفته زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بودجه 7هزار میلیارد تومانی اختصاص یافته به این صندوق نشان‌دار خواهد بود: «با توجه به دغدغه‌ای که درباره رنج بیماران خاص و صعب‌العلاج وجود داشت، مجلس در تبصره17 قانون بودجه سال1401 تکلیف گذاشت که صندوقی در این‌باره تشکیل شود. هم‌اکنون برای صندوق تکلیف شده که این کار بدون توسعه‌ تشکیلات نمایندگی و شعبه جدید انجام و منابع مالی مطلوب نیز برای بیماران تأمین شود.»‌ به‌گفته شیخی، فهرست بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج از سوی وزارت بهداشت به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام شده و در مرحله اول شامل 27بیماری است که مهم‌ترین آنها عبارتند از تالاسمی، هموفیلی، ‌ام‌اس، همودیالیز، بیماری پروانه‌ای، اوتیسم، سرطان، پرفشاری جریان ریوی، سکته مغزی، پیوند کلیه و قلب، کاشت حلزون و پارکینسون. این در حالی است که بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو هم پس از اجرایی شدن طرح دارویار در تیرماه امسال از توجه ویژه به بیماران خاص و صعب‌العلاج در اجرای این طرح خبر داده و گفته بود: «تلاش می‌شود هزینه این بیماران به صفر برسد. پیش از این بیماران خاص از جمله تالاسمی و هموفیلی درصدی فرانشیز بیمه پرداخت می‌کردند که این درصد نیز صفر خواهد شد. همچنین داروی بیماران خاص مانند بیماران پیوندی هم به منزل یا محل درمان آنها ارسال خواهد شد.»‌

رتبه نمونه ایران در شاخص‌های سلامت


بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم پنجشنبه گذشته در سفر به قم و دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بر ضرورت حمایت هر چه بیشتر از بیماران خاص و صعب‌العلاج تأکید کرد. او با اشاره به راه‌اندازی این صندوق در هفته جاری می‌گوید: «امسال ۶میلیون نفر از جمعیت کشور فاقد بیمه بودند که تحت پوشش قرار گرفتند. طی هفته جاری هم صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، با بودجه ۵هزار میلیاردی که مجلس به این بیماران اختصاص داده است، راه‌اندازی خواهد شد.» به‌گفته عین‌اللهی، امسال ۱۰هزار و۶۰۰ دانشجوی پزشکی وارد دانشگاه‌ها شدند که نسبت به سال قبل و ورود ۷ هزار نفر، پذیرش دانشجو رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد: «تربیت پزشک عمومی و متخصص برای رفع کمبودها در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امسال همچنین پذیرش متخصص به ۴هزار نفر رسید که این عدد در سال گذشته 3200نفر بود. همچنین در سال ‌جاری ۵۰۰سهمیه بومی‌گزینی برای رفع کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم درنظر گرفته شد.» وزیر بهداشت با اشاره به اعلام ایران به‌عنوان کشور نمونه در مهار کرونا در اجلاس منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در مصر بیان کرد: «در این اجلاس، ایران در همه شاخص‌های سلامت به‌عنوان کشور نمونه معرفی شد.» این مسئول همچنین به بیمه رایگان 3 دهک پایین جامعه در طرح بیمه همگانی هم اشاره کرد و گفت: «اکنون پس از ۴۳سال کمتر کسی در کشور هست که در حوزه سلامت از حمایت بیمه برخوردار نباشد؛ بلکه تنها عده‌ای محدود باقی مانده‌اند که با انجام آزمون وسع می‌توانند بیمه شوند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha