یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 346074

در هفته پوکی استخوان قرار داریم و شعاری که برای امروز، یکم آبان در نظر گرفته شده؛ «پوکی استخوان و شروع به موقع درمان» است. مساله‌ای که در کشورمان بیشتر افراد نسبت به آن بی‌توجه هستند و زمانی متوجه ابتلا به این بیماری می‌شوند که دچار شکستگی استخوان می‌شوند. به همین دلیل درمان این بیماری برای آنها ‌آسان نخواهد بود.

سونامی پوکی استخوان در راه است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین، کارشناسان معتقدند بسیاری از خانم‌ها پس از سن یائسگی و بسیاری از آقایان پس از 60 سالگی دچار پوکی استخوان شوند. مساله‌ای که سبب می‌شود افراد برای درمان با مشکل رو به رو شوند،چراکه بموقع برای تشخیص بیماری خود اقدام نمی‌کنند.

افشین استوار، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره شیوع پوکی استخوان در بین زنان می‌گوید: مساله‌ای که اکنون با آن رو به رو هستیم، این است که حدود 70 درصد زنانی که در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند، برای تشخیص این بیماری به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند.

او درباره راهکار تشخیص این بیماری نیز عنوان می‌کند: پوکی استخوان را بیماری خاموش می‌خوانند، زیرا بتدریج اتفاق می‌افتد و در بیشتر مواقع نشانه‌ای ندارد.

به گفته استوار این بیماری از طریق سنجش تراکم استخوان قابل تشخیص است.

کارشناسان تاکید می‌کنند که این بیماری بدون علائم و بتدریج ایجاد ‌می‌شود. به همین دلیل بیشتر افراد تازمانی که دچار شکستگی استخوان‌ نشوند، متوجه ابتلا به این بیماری نمی‌شوند.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه می‌دهد: بیماری پوکی استخوان هیچ علامتی ندارد و نگران کننده‌تر اینکه بسیاری از شهروندان درباره این بیماری آگاهی لازم را ندارند. به همین دلیل در برخی بیماران شکستگی ناشی از پوکی استخوان اولین نشانه ابتلا به این بیماری است.‌

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز تاکید می‌کند: پوکی استخوان یک بیماری مزمن و بدون علامت است که از آن به عنوان مرگ خاموش نیز یاد می‌کنند.

آن طور که او توضیح می‌دهد وقتی شخص دچار پوکی استخوان ‌می‌شود در اثر یک زمین خوردن ساده نیز دچار شکستگی استخوان می‌شود و در این بین عفونت نیز می‌تواند سبب مرگ شخص شود.

به گفته خسرونیا این بیماری در آقایان پس از سن 60سالگی و در خانم‌ها نیز پس از دوران یائسگی اتفاق می‌افتد.

بررسی علل ابتلا به بیماری پوکی استخوان از این حکایت دارد که بسیاری از شهروندان سبک زندگی مناسبی ندارند. به همین دلیل خیلی آسان به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ریشه‌های ابتلا به این بیماری عنوان می‌کند: زمینه ابتلا به پوکی استخوان در کودکی و نوجوانی فراهم می‌شود. در واقع سبک زندگی نامناسب احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

آن طور که او توضیح می‌دهد تغذیه نامناسب و نبود فعالیت فیزیکی و مصرف دخانیات زمینه را برای ابتلا به پوکی استخوان فراهم می‌کند.

این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۱۳ درصد جمعیت کشور دخانیات مصرف می‌کند و کارشناسان هشدار می‌دهند، چنانچه برای کاهش این آمار برنامه‌ای جامع اجرایی نشود تا ‌سال ۱۴۰۴ این آمار به حدود۳۰ درصد ‌خواهد رسید.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز تاکید می‌کند: سرعت ابتلا به پوکی استخوان در کشورمان درحال افزایش ‌است، چراکه سرانه مصرف لبنیات مناسب نیست و بسیاری از شهروندان ‌در برنامه‌ غذایی خود از میوه و سبزیجات استفاده نمی‌کنند.

او ادامه داد: دست‌کم شهروندان باید هر روز حدود 300سی‌سی شیر بنوشند تا خطر ابتلا به پوکی استخوان در آنها کاهش پیدا کند. اما متاسفانه در کشورمان مصرف لبنیات یک پنجم کشورهای موفق است.

خسرونیا ‌درباره تغییر سبک زندگی و افزایش احتمال ابتلا به بیماری پوکی استخوان نیز می‌گوید: اکنون بسیاری از افراد کارهایی را که به قول معروف پشت میز نشینی است، انجام می‌دهند. بنابراین فعالیت بدنی آنها کاهش یافته است.

به گفته او شهروندان این روزها کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند. در نتیجه بسیاری از آنها دچار کمبود ویتامین D نیز هستند.

بی‌توجهی به پروسه درمان

مراجعه نکردن برای تشخیص بیماری از سوی افراد تنها مشکلی نیست که به شیوع پوکی استخوان سرعت می‌بخشد.

به گفته کارشناسان بسیاری از افرادی که متوجه بیماری خود می‌شوند نیز پروسه درمان را به طور کامل پشت سر نمی‌گذارند.

‌ رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره توضیح می‌دهد: درمان پوکی استخوان در فاز اولیه سه تا پنج سال زمان می‌برد و در این بین بیماران باید روند درمان خود را تکمیل کنند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

آن طور که او می‌گوید اما حدود 85 درصد بانوانی که درمان ابتلا به پوکی استخوان را آغاز می‌کنند، در کمتر از یکسال روند درمان را رها می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha