یکی از سوالات رایجی که از پزشکان پرسیده می‌شود این است که آیا می‌توانیم در بارداری سفر کنیم؟ بعضی از خانم‌های باردار دوست دارند برای کاهش استرس‌های دوران بارداری به یک سفر چندروزه بروند و حال و هوایی عوض کنند اما پیش از خرید بلیط هواپیما یا تهیه بلیط قطار دچار اضطراب می‌شوند و با خود می‌گویند آیا سفر در بارداری خطرناک نیست؟ آیا ممکن است سلامتی من و فرزندم را به خطر بیندازد؟

بایدها و نبایدهای سفر حین بارداری

ممکن است شما قصد سفر با هواپیما، قطار، اتومبیل یا حتی قایق داشته باشید، به هرحال در صورت بارداری باید بیشتر احتیاط کنید و کارهایی انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که هم شما و هم جنین در امنیت خواهید بود. امروز سفرمارکت سعی دارد پاسخی کامل و جامع به این پرسش بدهد تا بتوانید بدون هر آسیب احتمالی، تصمیمی درست و منطقی بگیرید.

مسافرت در بارداری با هواپیما

خیلی از خانم‌ها دوست دارند در هنگام بارداری با هواپیما سفر کنند. سفرهوایی هم خطرات کمتری برای خانم‌های باردار دارد و هم به دلیل سرعت بیشتر هواپیما، انتخاب بهتری خواهد بود. باید بدانید تا زمانی که شما و جنین در شرایط جسمی نرمالی قرار دارید، سفر هوایی تا ۳۶ هفتگی بارداری بی خطر خواهد بود اما بهتر است قبل از رزرو بلیط هواپیما قوانین مربوط به فرودگاه موردنظر خود را چک کنید.

همه فرودگاه‌ها تا هفته ۲۸ بارداری به خانم‌ها اجازه سفرهوایی می‌دهند اما تنها بعضی از فرودگاه‌ها سفر هوایی در هفته ۳۴ تا ۳۶ را مجاز می‌دانند، پس اگر ثلث آخر بارداری خود را پشت سر می‌گذارید بهتر است قبل از خرید آنلاین بلیط هواپیما با فرودگاه تماس بگیرید و درباره این مسئله از اطلاعات فرودگاه بپرسید. سفر هوایی بعد از ۳۶ هفتگی بارداری اصلاً توصیه نمی‌شود. بهتر است برای حفظ سلامت مادر و جنین از سفر در این بازه زمانی خودداری کنید.

اگر قصد سفر داخلی دارید و بلیط چارتر هواپیما تهیه کرده‌اید مدت کمتری در هواپیما خواهید بود اما اگر یک سفر خارجی در پیش دارید و اقدام به خرید بلیط هواپیما خارجی کرده‌اید ممکن است بیشتر از ۴ یا ۵ ساعت را در هواپیما بگذرانید، در این صورت بهتر است هر ۳۰ دقیقه یکبار از جای خود بلند شوید و در راهروی هواپیما قدم بزنید.

در هنگام خرید اینترنتی بلیط هواپیما به صندلی خود توجه کنید و یک صندلی مجاور راهرو انتخاب کنید تا بتوانید به راحتی از جای خود بلند شوید.

مسافرت در بارداری با قطار

شاید شما سفر با قطار را انتخاب کرده باشید در این صورت بهتر است پیش از خرید بلیط قطار بدانید که سفر با قطار در زمان بارداری مانند سفر با هواپیما تا هفته ۳۶ بارداری بی‌خطر به حساب می‌آید و قوانین جهانی که برای سفر با هواپیما اعمال می‌شود در سفر با قطار نیز حاکم است.

خانم‌های باردار بهتر است در هنگام رزرو بلیط قطار تخت‌های پایین را انتخاب کنند. اگر با قطار کوپه‌ای سفر می‌کنید، بلیت قطار خود را طوری انتخاب کنید که کوپه نزدیک به سرویس بهداشتی در اختیار شما باشد ولی اگر قصد خرید اینترنتی بلیط قطار اتوبوسی را دارید توجه کنید که صندلی کنار راهرو برای شما مناسب‌تر از صندلی‌های کنار پنجره است زیرا با انتخاب آنها می‌توانید راحت‌تر از جای خود بلند شوید، قدم بزنید یا به سرویس بهداشتی بروید.

مسافرت خانم‌های باردار با ماشین شخصی

بعضی از خانم‌های باردار مسافرت با ماشین شخصی را انتخاب می‌کنند. اگر با ماشین شخصی به سفر می‌روید توجه داشته باشید که باید حتماً کمربند ایمنی خود را ببندید حتی اگر در صندلی عقب ماشین می‌نشینید کمربند ایمنی را فراموش نکنید.

بستن کمربند ایمنی برای زنان باردار راحت نیست. بهتر است کمربند را زیر شکم و روی استخوان‌های لگن خود ببندید تا فشار کمتری به شکم شما وارد شود.

سفرهای طولانی با ماشین شخصی ممکن است برای خانم‌های باردار آزاردهنده یا خسته‌کننده باشد برای مثال اگر شما ساکن اصفهان هستید و قصد سفر به شمال کشور را دارید باید ساعات زیادی را در اتومبیل بگذرانید و با توجه به اینکه لازم است هر ۳۰ دقیقه یک‌بار توقف و پیاده روی کنید، سفر شما بسیار طولانی خواهد شد در این صورت بهتر است برای چنین مسافت‌هایی پروار چارتر را انتخاب کنید.

همچنین باید در استفاده از سرویس‌های بهداشتی بین راهی احتیاط کنید زیرا ممکن است آلوده باشند و موجب ایجاد عفونت شود. در طول سفر با ماشین شخصی بهتر است با توقف‌های مکرر رفع خستگی کنید و به بدن خود استراحت دهید، پاهای خود را بکشید و کمی قدم بزنید.

بایدها و نبایدهای سفر حین بارداری

نکات ایمنی و بهداشتی مهم در هنگام سفر در بارداری

پیش از تهیه بلیط هواپیما، خرید آنلاین بلیط قطار یا رزرواسیون هتل حتما با پزشک خود مشورت کنید و از او بپرسید که آیا شرایط سفر را دارید یا خیر. همچنین بهتر است از پزشک خود درباره نحوه مسافرت نیز سوال کنید.

هیدراته بمانید و سعی کنید در طول سفر دائماً آب بنوشید. برای راحت‌تر شدن این کار بهتر است کم‌کم و جرعه‌جرعه آب بنوشید و همواره یک بطری آب کوچک همراه خود داشته باشید.

لباس گشاد و راحت بپوشید و به هیچ وجه لباس‌های تنگ را در هنگام سفر، مخصصوصاً سفر با قطار و یا ماشین شخصی انتخاب نکنید.

قبل از هر فعالیت تفریحی، آن را با حوصله بررسی کنید تا برای شما یا جنین خطری نداشته باشد. مخصوصا اگر قصد ‌رزرو تور دارید بهتر است بدانید که در صورت حاملگی بهتر است در بعضی از فعالیت‌های تور شرکت نکنید و از تماشا کردن لذت ببرید.

درست است که استفاده از ضدآفتاب توصیه می‌شود اما ممکن است از طریق پوست مواد شیمیایی آن جذب شده و برای جنین خطرناک و سمی باشد پس در صورت نیاز از کرم ضد آفتاب با spf30 استفاده کنید و در مصرف ضد آفتاب زیاده‌روی نکنید.

اگر به یک محل گرم و آفتابی می‌روید بهتر است با یک کلاه نقاب‌دار و یک پارچه نخی نازک و مرطوب از آفتاب‌سوختگی جلوگیری کنید همچنین می‌توانید برای محافظت از پوست خود از روغن طبیعی آفتابگران استفاده کنید البته حتماً مقدار کمی از آن را روی پوست دست خود امتحان کنید زیرا ممکن است در دوران بارداری بدن شما بههرچیزی واکنش آلرژیگ نشان دهد.

ساعت‌های طولانی بی‌حرکت ماندن برای شما ضرر دارد. فرقی ندارد که یک بلیط چارتر داشته باشید یا بلیط قطار شاید هم بخواهید با ماشین شخصی، کشتی یا هر وسیله نقلیه دیگری سفر کنید. حداکثر هر ۳۰ یا ۴۰ دقیقه یکبار از جای خود بلند شوید و قدم بزنید و چند حرکت کششی انجام دهید.

وسواسی نشوید! خیلی از خانم‌های باردار در هنگام سفر، دچار نگرانی و وسواس شدید می‌شوند و مدام فکر می‌کنند که به جنین آسیب رسیده است. نگران نباشید و از سفر خود لذت ببرید. همواره در ذهن داشته باشید که در صورت بروز مشکل می‌توانید در هر شهری به پزشک مراجعه کنید و یا با پزشک خود تماس بگیرید.

همه مدارک پزشکی را با خود به سفر ببرید، عکس، آزمایش، سونوگرافی و دفترچه‌بیمه خود را فراموش نکنید. بهتر است پیش از سفر، از پزشک خود بخواهید شرح حال کاملی از وضعیت کلی و جزئی شما بنویسد و آن را به شما بدهد تا در صورت بروز مشکل بتوانید آن را در اختیار پزشک دیگری قرار دهید.

داروها و آخرین نسخه پزشک را با خود داشته باشید همچنین مسکن‌ها، داروهای ویتامینی و غیره را با خود به سفر ببرید.

به حال خود اطمینان کنید. اگر حس خوبی دارید و فکر می‌کنید می‌توانید به سفر بروید، پس خرید اینترنتی بلیط هواپیما سفرمارکت را از دست ندهید اما اگر حس خوبی ندارید و فکر می‌کنید نمی‌توانید به مسافرت بروید، بهتر است سفر را به تأخیر بیندازید.

درباره مراقبت‌های پزشکی مقصد سفر خود تحقیق کنید و حداقل آدرس و شماره تماس یک بیمارستان زنان و زایمان در شهر مقصد را با خود داشته باشید تا در صورت بروز موارد اورژانسی بتوانید به سرعت به آنجا برسید.

در هنگام رزرو هتل به موقعیت جغرافیایی آن توجه کنید اگر بادار هستید و قصد رزرو آنلاین هتل یا اجاره ویلا دارید یک ویلا یا هتل نزدیک به مرکز شهر انتخاب کنید و به مناطق دور و صعب العبور نروید.

تا جایی که می‌توانید بهداشت را رعایت کنید. اگر قرار است با خرید بلیط هواپیما به مقصد برسید در فرودگاه حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید و دست آلوده خود را به صورت و دهان خود نزدیک نکنید.

مراقب تغذیه خود باشید!‌ از هر رستورانی غذا تهیه نکنید، سعی کنید پیش از سفر حتما بهترین رستوران‌های شهر مقصد خود را از بلاگ سفر مارکت پیدا کنید و به آنها مراجعه بفرمایید. به هیچ‌وجه از غذاهای خیابانی میل نکنید و از خوردن فست‌فود و غذاهای چرب و شور بپرهیزید.

بایدها و نبایدهای سفر حین بارداری

سعی کنید در طول سفر آب معدنی بنوشید. در فرودگاه یا ایستگاه راه‌آهن، آب معدنی بخرید و در طول سفر تا جایی که می‌شود از آب لوله‌کشی شهرها استفاده نکنید زیرا حتی در صورتی که تمیز و سالم باشد، ممکن است با معده شما سازگاری نداشته باشد.

احساس تهوع و مشکلات گوارشی در سفر چیز نگران‌کننده‌ای نیست. ممکن است شما در آغاز سفر و همین که هواپیما از زمین بلند شد احساس تهوع داشته باشید این موضوع برای خیلی‌ها پیش می‌آید. نترسید و سعی کنید پیش از سفر هوایی با خواندن مطلب «چه کار کنیم در سفر هوایی بیمار نشویم؟» آمادگی لازم را برای سفر هوایی پیدا کنید (در توصیه‌های خوراکی مثل خوردن دمنوش، قرص نعنا و...با پزشک خود مشورت کنید). همچنین داروهای ضدتهوعی که دکتر برای شما نوشته‌است را همراه داشته باشید.

سخن آخر

در کل باید بگوییم سفر در دوران بارداری در صورتی که نکات بهداشتی و ایمنی رعایت شود، نه تنها ضرری ندارد بلکه می‌تواند به بهترشدن روحیه مادران نیز کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha