فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه ایران کمترین آمار شیوع هپاتیت B را در منطقه دارد؛ روش‌های انتقال بیماری و افراد در معرض خطر ابتلا به هپاتیت را تشریح کرد.

خطر ابتلا به هپاتیت در کدام افراد بیشتر است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، سید موید علویان در برنامه "ضربان" شبکه سلامت سیما اظهار کرد: با توجه به کارهای برجسته‌ای که در زمینه انواع هپاتیت به خصوص واکسیناسیون 40 میلیون نفر علیه هپاتیت B در کشور از سال 1373 انجام شده، در حال حاضر ایران کمترین آمار شیوع هپاتیت B را در منطقه دارد.

وی در پاسخ به این سوال، که چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به انواع هپاتیت هستند، گفت: افرادی که رفتارهای پرخطر دارند، معتادان تزریقی، زندانیان، آتش‌نشان‌ها و پاکبان‌ها، خانواده فرد مبتلا به هپاتیت و همچنین بیمارانی که نیازمند تزریق خون هستند؛ مانند دیالیزی‌ها، بیماران هموفیلی و تالاسمی، بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت هستند.

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: راه‌های انتقال این ویروس‌ خونی است؛ هر چیزی که با خون تماس داشته باشد خطر ابتلا به هپاتیت را افزایش می‌دهد، افراد معتاد به دلیل استفاده از سرنگ مشترک یا افراد دارای خالکوبی با سوزن آلوده و همچنین افراد با رفتارهای پرخطر، در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

علویان ادامه داد: متولدین قبل از سال 1373 که واکسن هپاتیت دریافت نکردند و یا کودکانی که از مادران آلوده به ویروس به دنیا آمده‌اند، ممکن است به این ویروس آلوده باشند.

وی یادآور شد: بیشتر عوامل ایجادکننده هپاتیت B و C یکسان است؛ خوشبختانه چراغ بیماری هپاتیت B با وجود واکسیناسیون در کشور، در حال خاموش شدن است. این بیماری معمولاً بدون علامت است و ممکن تنها با خستگی و ضعف و بی‌حالی همراه باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر افراد بالای 30 تا 50 سال نیاز به غربالگری هپاتیت B و واکسیناسیون آن را دارند؛ اگر فردی بیماری هپاتیت B داشته باشد و در واقع ناقل غیرفعال باشد تزریق واکسن هپاتیت B در او مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مؤسس شبکه هپاتیت کشور گفت: هپاتیت C, تا سال 1410 با رعایت این چند شرط در کشور ریشه‌کن خواهد شد. باید به انسان‌های پرخطر کمک کنیم، افراد معتاد را جهت تشخیص و درمان یاری‌رسانی کنیم؛ مراکز خالکوبی و آرایشگاه‌ها را از نظر بهداشتی کنترل کنیم؛ جامعه جوان را از نظر رفتارهای پرخطر توجیه کنیم و همچنین بیماران را به موقع تشخیص داده و درمان کنیم.

وی گفت: خوشبختانه داروهای هپاتیت B وهپاتیت C در ایران تولید می‌شوند و تحت پوشش بیمه قرار دارند. همچنین واکسن هپاتیت B بسیار ایمن، بی‌خطر و ارزان است و در کشور تولید می‌شود.

علویان در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان ابتلا به هپاتیت را تشخیص داد، گفت: هر فردی برای شناسایی هپاتیت "ب" باید یک بار آزمایش HBS آنتی‌ژن را انجام دهد. نیازی نیست که همه آزمایش تشخیص هپاتیت Cرا انجام بدهند و تنها افرادی که سابقه اعتیاد دارند، افرادی که رفتارهای پرخطر دارند و یا کسانی که قبل از سال 1375 دریافت خون و یا فرآورده‌های خونی داشته‌اند، باید وضعیت ابتلای خود به هپاتیت C را بررسی کنند.

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ افزود: در حال حاضر، از مهمترین راه های ابتلا به هپاتیت C، اعتیاد تزریقی و غیر ایمن و همچنین رفتارهای پرخطری است که خطر بیماری HIV را نیز به دنبال دارد.

علویان در پاسخ به این سوال، که افرادی که ناقل غیر فعال هستند چگونه می توانند به سلامتی خود توجه بیشتری داشته باشند، گفت: این افراد سعی کنند چاق نشوند, الکل نخورند, ورزش منظم داشته باشند و از چربی زیاد پرهیز کنند، زیرا ممکن است مبتلا به کبد چرب شوند و هپاتیت در این افراد فعال شود، این افراد باید زندگی سالمی داشته باشند و از سیگار و قلیان پرهیز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha