وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ارزانی سیگار در کشور هنر نیست و لازم است که مجلس مالیات و هزینه آن را افزایش دهد تا به راحتی در دسترس همه قرار نگیرد.

وزیر بهداشت: مجلس مالیات سیگار را افزایش دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بهرام عین اللهی در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت که در هتل قلب برگزار شد، افزود: هفته پیش در نشست سازمان جهانی بهداشت منطقه مدیترانه شرقی حضور داشتیم که مشخص شد در تمام شاخص ها نسبت به کشورهای منطقه برتر هستیم اما در شاخص سیگار، خوب نبودیم که باید مالیات زیادی بر آن تصویب شود زیرا ۱۳ درصد مرگ و میرها در کشور به علت مصرف سیگار است و وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند این مسئله را حل کند؛ از این رو باید همه دستگاه‌ها در این زمینه همکاری کنند.

وی اظهار داشت: در نشست مذکور و در ملاقات دوجانبه با وزرای بهداشت کشورهای محتلف، از موفقیت ایران صحبت شد و حتی کشور کوبا از ما درخواست همکاری داشت زیرا از نظر سلامت و بهداشتی از ما عقب هستند و از طرفی شبکه های بهداشتی و درمانی کشور ما به شکل ممتاز کار می کنند به طوری که رتبه برتر موفقیت در مقابله و کنترل کرونا را گرفتیم.

عین اللهی ادامه داد: با شروع دولت سیزدهم، گاهی روزانه شاهد مرگ و میر بالای ۷۰۰ نفر بر اثر کرونا بودیم که این آمار به زیر ۱۰ نفر کاهش یافته است و با کشورهای مختلف قابل قیاس نیست.

وی گفت: در حالی ۶ مرکز تولید واکسن کرونا داریم که با تحریم های ناجوانمردانه مواجه هستیم؛ وقتی کشور تحریم باشد پزشکی هم تحریم است و در طول تاریخ سابقه نداشته است کشوری که با همه گیری بیماری مواجه باشد تحریم آن برداشته نشود اما، توانستیم با همت جمعی ۱۵۵ میلیون دُز واکسن تزریق کنیم که این موفقیت را مردم به وجود آوردند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تجربه تاریخی مشارکت مردم در واکسیناسیون عمومی علیه کرونا نشان داد که باید مردم را با خود همراه کنیم.

وی در خصوص طرح های عمرانی وزارت بهداشت در سراسر کشور، گفت: پنج هزار و ۵۰۰ پروژه عمرانی نیمه تمام وجود دارد که تکمیل چهار هزار و ۶۰۰ مورد از آنها به خصوص در مناطق محروم در اولویت است. بسیاری از خانه های بهداشت نیز استیجاری هستند و باید در این زمینه تحولی ایجاد شود.

وی تاکید کرد: در گذشته که ارز ترجیحی برای دارو پرداخت می کردیم عراق، افغانستان و سایر کشورها داروی ما را مصرف می کردند؛ در واقع با جمعیت کشورمان به حدود ۴۰۰ میلیون نفر دارو ارائه می دادیم ولی اجرای طرح دارویار گام بزرگی بود که با حذف ارز ترجیحی، دارو صرفا برای مردم کشورمان ارائه می شود و با اجرای نسخه الکترونیک نیز ۹۸ درصد این نسخه اجرایی می شود و پرونده الکترونیک نیز بهتر است از بیماران خاص اجرا شود.

وزیر بهداشت اظهار داشت: طرح داروسان نیز کمک بزرگی به بیماران صعب العلاج است.

به گفته او، قانون تعرفه گذاری پرستاری نیز ۱۴ سال پیش در مجلس تصویب شد اما اجرایی نشد ولی اکنون در حال اجرا است.

عین اللهی اظهار کرد: در زمینه جوانی جمعیت نیز اکنون نرخ باروری به یک درصد رسیده است و در سالهای گذشته جمعیت ما با پیام های غلط تنظیم خانواده و ۲ فرزند کافی است، کاهش یافت اما اینک قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت تشکیل شده‌ است.

وی گفت: اکنون چهار و نیم میلیون نابارور در کشور داریم که هزینه های درمانی آنها بالا است و از سازمان بیمه سلامت که پرداخت هزینه های آنها را تا ۹۰ درصد تقبل کرده است، قدردانی می کنم.

به گفته وی، زنانی که بارور می شوند و بیمه ندارد تا ۲ سال و فرزندان آنها نیز تا پنج سال بیمه می شوند و باید همه کمک کنند تا بیمه همگانی پایدار بماند.

وزیر بهداشت گفت: سه دهک پایین جامعه بیمه شدند اما بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر بیمه ندارند و باید آزمون وسیع انجام دهند.

وی اظهار کرد: هر چه بیمه ها را تقویت کنیم سلامت مردم ارتقا می یابد و در همین راستا پیگیر اجرای طرح هایی هستیم که بیمه ها را ارتقا دهند.

وی تاکید کرد: بیمه تامین اجتماعی در طرح دارویار عقب است و اگر شرکت دارویی، اقلام مورد نیاز را به موقع تامین نکنند و طرح دارویار شکست بخورد، من مقصر نیستم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha