«اگر باران نبارد، تهران بیشتر از صد روز آب ندارد»؛ این هشدار مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در صحن علنی شورای شهر است.

پایتخت دیگر ظرفیت ندارد

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق نوشت: درحالی‌که تنها یک روز از تکذیب خبر اتمام ذخایر آبی تهران در صد روز آینده از سوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران گذشته، برخی از اعضای شورای شهر تهران تأکید داشتند در این حوزه باید واقعیت‌ها را به مردم گفت تا در مصرف آب کمبودها را در نظر بگیرند. پیرهادی نسبت به بحران کم‌آبی و ضرورت مصرف بهینه آب در تهران هشدار داد و گفت: متأسفانه بر اساس گزارش مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب تهران، شهر صد روز بیشتر آب ندارد و این هشداری برای شهر تهران است.

در جلسه گذشته شورای شهر نیز مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، درباره وضعیت آب تهران تذکر داده و گفته بود: شرایط آبی تهران، مناسب نیست. نمی‌توانیم وضعیت نزولات جوی را پیش‌بینی کنیم؛ بنابراین عقل حکم می‌کند در هر شرایطی وضعیت مصرف را اصلاح کنیم؛ به‌ویژه در شرایطی که تهران با وضعیت آبی نامناسبی مواجه است.

در جلسه شورای شهر روز گذشته، جزئیات بیشتری از وضعیت آبی پایتخت گفته شد. مهدی پیرهادی با اشاره به میزان آب پنج سد اطراف تهران گفت:‌ ذخایر آبی این سدها بسیار پایین است و به گفته مدیرعامل سازمان آب‌وفاضلاب اگر باران نیاید، با توجه به شرایط فعلی، تهران صد روز بیشتر آب ندارد. واقعیت‌ها را باید به مردم گفت. در سدهای اطراف تهران آب وجود ندارد و باید گفت آب نیست.

او با بیان اینکه اکنون که در فصل پاییز و زمستان دچار کمبود آب هستیم باید برای فصل تابستان و سال‌های بعد چاره‌اندیشی کنیم، یادآور شد: چون واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوییم، مردم حساسیت موضوع را احساس نمی‌کنند. بسیاری از مجموعه‌های دولتی و نهادهای عمومی ازجمله شهرداری باید برای مصرف بهینه آب و برق اقدامات لازم را انجام داده و مبحث ۱۶ و ۱۹ ساختمان را اجرا کنند.

پیرهادی اضافه کرد: این موضوع را با استاندار تهران نیز مطرح کرده‌ام. ابتدا مجموعه‌های دولتی و نهادهای عمومی باید مبحث ۱۶ و ۱۹ را اجرائی و تعیین‌تکلیف کنند تا پس از آنها از شهروندان بخواهیم این مباحث را اجرائی کنند.

او به ساخت‌وسازهای اخیر در تهران و اطراف آن اشاره کرد و گفت:‌ از دولتمردان می‌خواهم نسبت به سکونت‌پذیری شهر تهران تجدیدنظر کنند؛ چراکه تهران بیش از ۱۰ میلیون نفر گنجایش ندارد. در شهر پرند حتی با گذر از ۴۰۰ متر به آب نمی‌رسیم؛ پرند ظرفیت گنجایش بیشتر و آب و برق هم ندارد.

پیرهادی با بیان اینکه مدیرعامل آب و فاضلاب بارها در نامه‌های مختلف اعلام کرده است شهر پرند ظرفیت ندارد، گفت: بر اساس اعلام مدیرعامل آب و فاضلاب تهران، شهر پرند آب و برق و زیرساخت ندارد.

او در توضیح بیشتر وضعیت آبی پایتخت به «شرق» گفت‌: جمعیت تحت‌ پوشش شهر تهران نزدیک به 12 میلیون نفر است و حدود یک‌میلیون‌و 145 هزار انشعاب آب در شهر تهران داریم که اگر انشعابات را به تعداد واحدها محاسبه کنیم، در حدود چهارهزارو 580 انشعاب می‌شود. شبکه‌ توزیعی که در مدار بهره‌برداری است، 10‌هزارو 220 کیلومتر است که حجمی درخور توجه است. همچنین در تهران هفت تصفیه‌خانه و حدود 600 حلقه چاه داریم که به آبرسانی شهر تهران کمک می‌کنند. نکته حائز اهمیت این است که میزان آبی که ما در 15 تیرماه 1400 از منابع زیرزمینی استفاده کردیم، نسبت به سال جاری بسیار کمتر بوده و امسال بیشتر از سال قبل از منابع زیرزمینی‌مان استفاده می‌کنیم. منابع سطحی‌ ما نیز کاهش پیدا کرده است.

او ادامه داد: علت آن نیز کاهش بارندگی به‌ویژه در فصل پاییز است. در سال 1390 کل برداشت از منابع‌ یک‌میلیاردو 27 میلیون مترمکعب بود. سهم منابع سطحی‌ نیز 735 میلیون مترمکعب بوده است و درصد سطحی‌ ما 72 درصد بود. سهم منابع زیرزمینی‌مان حدود 290 میلیون مترمکعب بود و درصد منابع زیرزمینی‌ نیز حدود 28 درصد بود. در سال 1400 کل برداشت‌ ما از منابع یک‌میلیاردو 165 تا بوده و سهم منابع سطحی‌مان 756 میلیون مترمکعب بوده که افزایش پیدا کرده است و سهم منابع زیرزمینی‌مان 407 میلیون مترمکعب شده؛ یعنی نزدیک به بیش از یک‌ونیم تا دو برابر شده است. درصد استفاده منابع زیرزمینی‌مان 35 درصد شده‌؛ یعنی از 28 درصد به 35 درصد رسیده است. این آمارها مربوط به سال 1400 است که وضعیت آبی در این سال به‌مراتب نسبت به سال 1401 بهتر بوده و الان وضعیت‌مان بسیار نامناسب است.

پیرهادی در مقایسه‌ وضعیت ذخایر آبی تهران در سال گذشته و امسال گفت‌: در سال 1400 بحث حجم کل حوضه آبریز سطح شهر تهران 458 میلیون مترمکعب بوده و درحال‌حاضر به 378 میلیون مترمکعب رسیده است. وضعیت ذخایر آبی سدها نیز بدون سد طالقان 256 میلیون مترمکعب بود که امسال 191 میلیون مترمکعب شده است که امسال هم درصد کاهش‌مان زیاد بود. اگر سال نرمال آبی را سال 99 در نظر بگیریم، نسب به این سال، منفی 50 درصد کاهش ذخایر آبی داشته‌ایم؛ یعنی 376 میلیون مترمکعب کاهش داشتیم و هرکدام از سدها درصد درخور توجهی کاهش پیدا کرده است.

پیرهادی ادامه داد: گمان نمی‌کنم هیچ کشوری از آب تصفیه‌شده‌ برای شست‌وشوی معابر یا حتی برای شست‌وشوی راه‌پله‌ها، حیاط خانه و پرکردن استخر، شستن ماشین و... استفاده کند. اگر همین‌طور این وضعیت‌ بخواهد ادامه پیدا کند، دچار بحران می‌شویم.

او تأکید کرد: مبحث 16 و 19 مقررات ملی ساختمان باید رعایت شود. همچنین در بحث آبیاری فضای سبز به شهرداری تأکید کردیم و مجموعه سازمان بوستان‌ها این موضوع را پیگیری می‌کند. در حوزه آبیاری، از سنوات گذشته آبیاری قطره‌ای را آغاز کرده بود. بعضی از گیاهانی که مصرف آب زیادی داشتند، دیگر برای فضای سبز تهران استفاده نمی‌شود. همچنین امسال مواردی را با مدیرعامل آب و فاضلاب به تفاهم رسیدیم که برخی از مناطق و بعضی از بوستان‌ها از پساب آب برای آبیاری استفاده کنند. یکی از موضوعاتی که دنبال می‌کنیم، ایجاد چند تصفیه‌خانه‌ محلی برای استفاده از پساب‌هاست.

پیرهادی معتقد است‌: دولت حتما باید ساختمان‌ها، مجموعه‌ها و تمام مجموعه‌های دولتی و عمومی را ملزم به رعایت مبحث 16 و 19 مقررات ملی ساختمان کند. این باید تکلیف قانونی شود و برای ساختمان‌های جدیدالتأسیس نیز رعایت این موارد اجباری شده و نظارتی دقیق بر حسن اجرای آن شود. هنوز شهرداری‌ها به‌دقت سراغ این موضوع نرفته‌ است. یک‌سری برنامه‌ریزی با معاونت شهرسازی شهرداری تهران دارد صورت می‌گیرد و مشوق‌هایی را برای ساختمان‌هایی که در این زمینه صرفه‌جویی می‌کنند و مبحث 16 و 19 مقررات ملی ساختمان را به بهترین شکل انجام می‌دهند، در نظر گرفته می‌شود.

همچنین امسال شیرهای هیدرانته و مخازن آب اضطراری را که می‌توانند در مواقع بحرانی کمک‌کننده باشند، به‌شدت افزایش دادیم. تفاهم‌نامه‌هایی را با آب و فاضلاب منعقد کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha