گلوکز مهم‌ترین منبع انرژی برای سلول‌های بدن است. سوخت مغز نیز گلوکز است. زمانی که میزان قند خون بیش از حد باشد؛ منجر به بروز مشکلات جدی در بدن فرد می‌شود و سلامتی وی را به خطر می‌اندازد. یکی از سخت‌ترین بیماری‌هایی که بر اثر مصرف بی‌رویه قند و شیرینی ایجاد می‌شود؛ دیابت است. اگر فرد مبتلا دارو درمان دیابت را به موقع مصرف نکند؛ دچار عوارض بسیار بدی می‌شود. فرد مبتلا به دیابت برای آنکه بهبود پیدا کند؛ باید سبک زندگی خود را تغییر دهد و در کنار آن از مواد غذایی سالم و داروهای خاصی استفاده کند. با ما همراه باشید تا همه‌چیز را درباره دیابت به شما بگوییم.

​​​​​​​آشنایی با دیابت و مهم‌ترین داروها برای درمان آن

آشنایی با علائم دیابت

بیماری دیابت با علائمی مانند تکرر ادرار، نوشیدن بیش از حد مایعات، مشکلات بینایی، خستگی زیاد و عدم بهبود زخم و عفونت بروز می کند. اما بعضی اوقات تشخیص علائم دیابت کار چندان آسانی نمی باشد. بنابراین نیاز است آزمایش های لازم در این زمینه را انجام دهید تا به وجود این بیماری در بدن خود پی ببرید. افراد کم تحرک و کسانی که پیش زمینه ارثی دارند نیز در معرض ابتلا به این بیماری می باشند. افراد دارای فشار خون بالا و خانم هایی که دارای تخمدان پلی کیستیک می باشند نیز در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

​​​​​​​آشنایی با دیابت و مهم‌ترین دارو برای درمان آن

سابقه بیماری های قلبی عروقی، چربی زیاد و چاقی بیش از حد نیز از جمله مواردی هستند که میتوانند باعث بروز این بیماری شوند. بنابراین برای پیشگیری از این بیماری باید مراقبت ها و کنترل های لازم را انجام دهید. زیرا عوارض این بیماری بسیار شدید است و سلامتی انسان را به خطر می اندازد. اگر چه که برای درمان این بیماری یک روش قطعی پیدا نشده است. اما با داشتن الگوی صحیح زندگی و مراقبت های پزشکی می توانید خود را از عواقب ناشی از این بیماری در امان نگه دارید.

دارو های دیابتی

آکاربوز

اگر در آشنایان شما هم فرد مبتلا به قند خون باشد، بی¬شک بارها اسم این دارو را شنیده اید. آکاربوز برای بیمارانی که دارای دیابت نوع 2 هستند تجویز می¬شود. این قرص با نام تجاری آکارمکس هم شناخته می شود که تولید کننده آن شرکت دارویی تهران شیمی است. نکته مهمی که در خصوص این دارو باید بدانید این است که موجب ترشح انسولین نمی¬شود. بلکه مانع از تبدیل نشاسته به قند در بدن می-شود. به همین علت توصیه می¬شود بعد از غذا مصرف شود تا در معده مانع از جذب نشاسته و تبدیل آن به قند شود.

آکاربوز را در کنار سایر قرص¬هایی که برای دیابت مصرف می¬شود، می¬توان استفاده نمود. در دو دوز 50 و 100 موجود بوده و با توجه به میزان گلوکز خون دوز آن برای بیمار مشخص خواهد شد. مصرف این دارو جهت درمان دیابت می¬تواند عوارضی همچون درد معده، اسهال و استفراغ را به همراه داشته باشد. در صورتی که این عوارض بسیار جدی بود همچون سرخی، تورم پوست و... حتما به پزشک معالجه کنید. در مصرف این قرص زیاده‌روی نکنید چرا که ممکن است مشکلات تنفسی ایجاد کند.

​​​​​​​آشنایی با دیابت و مهم‌ترین دارو برای درمان آن

متفورمین

دارو درمان دیابت بعدی قرص متفورمین است که نام¬ تجاری معروف آن متفورمکس، تولید شرکت تهران شیمی می باشد . این دارو هم به صورت قرص و هم به صورت شربت وجود دارد و استفاده از آن را برای بیمار بسیار راحت کرده است. متفورمین برای اشخاصی که قند خون نوع 2 دارند، مناسب است.

این قرص قدرت بهبود بخشیدن و درمان دیابت را ندارد، بلکه تنها میزان قند خون را کنترل می¬کند. در برخی موارد برای پیشگیری از ابتلا به دیابت هم این قرص تجویز می¬شود و مصرف آن با رژیم غذایی مناسب می-تواند مانع از ابتلا شما به بیماری قند خون شود. آروغ، یبوست، دردهای شکمی، کاهش وزن، نفخ و... از عوارض مصرف متفورمین است.

البته این قرص با کاهش ویتامین ب 12 ممکن است موجب کم خونی شود. به همین خاطر استفاده آن برای بیمارانی که دچار کم خونی هستند، توصیه نمی¬شود. این قرص را با معده خالی مصرف نکنید و حتما بعد از غذا استفاده نمایید تا عوارض آن به حداقل برسید و اثر بخشی بیشتری داشته باشد.

​​​​​​​آشنایی با دیابت و مهم‌ترین دارو برای درمان آن

گلیپیزید

داروی گلیپیزید (Glipizide): یکی از داروهای ضد دیابتی است که امروزه در میان افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع دو بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو همراه با رژیم غذایی مناسب می‌تواند تا حدودی به درمان و کنترل قند خون کمک کند. داروی گلیپیزید را باید زیر نظر پزشک متخصص و هر روز 30 دقیقه قبل از صرف صبحانه مصرف کنید. این دارو معمولا یکبار در روز مصرف می‌شود؛ اما برای برخی از بیماران که نیاز به دوز بالا دارند، دوبار در روز نیز توصیه می‎شود.

لیناگلیپتین

لیناگلیپتین (LINAGLIPTIN): یکی از کاربردی‌ترین داروهای ضد دیابت، داروی لیناگلیپتین است. این دارو برای دیابت نوع دوم تاثیر بیشتری داشته و باعث افزایش ترشح آنزیم انسولین شده و از ترشح قند خون اضافی توسط کبد نیز جلوگیری می‌کند. این دارو معمولا همراه با یک رژیم غذایی سالم و فعالیت‌های ورزشی مناسب عملکرد بهتری خواهد داشت. برای جلوگیری از عوارض این دارو می‌توانید از پزشک متخصص یا پزشکان داروخانه در این باره سوال کنید.

سخن پایانی

دیابت یکی از بیماری‌های رایجی است که در اقشار مختلف جامعه دیده می‌شود. در این مقاله با برخی از مواد غذایی مناسب افراد دیابتی آشنا شدید، همچنین داروهای ضد دیابت برای درمان و کنترل این بیماری به شما معرفی شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد داروهای کاربردی و درمانی برای این بیماری می‌توانید به مرجع اطلاعات داروی و سلامت داروبین مراجعه کنید تا اطلاعات و سطح دانش خود را در مورد داروهای مصرفی خود بالا ببرید.

هدف این مجموعه ارتقا سطح علمی جامعه به زبانی ساده و خودمانی است تا از برخی مشکلات دارویی که ناشی از ناآگاهی افراد است جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha