تهران روزانه ۶ هزار تن زباله تولید می‌کند که پای ۵ هزار ۲۰۰ تن آن به آرادکوه باز می‌شود. نیمی از این کوه زباله دفن و باقی تفکیک و سوزانده می‌شوند.

مرکز مدیریت یکپارچه پسماند حجم زباله آرادکوه را کم می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، اما این رقم هنوز از آرزوی شهرداری تهران برای کاهش زیر ۳۰ درصدی دفن زباله در پایتخت فاصله دارد. همین نکته و الزام شهرداری برای دفن فقط ۱۰ درصد زباله‌ها، مقدمه‌ای شد که مرکز مدیریت یکپارچه پسماند افتتاح شود. این مرکز با ظرفیت ۷۵۰ تنی در سه منطقه ۲۲، ۲۱ و ۵ شهرداری تهران به شکل حداکثری تفکیک زباله انجام می‌دهد تا از حجم ورودی زباله به آرادکوه تا ۱۰ درصد بکاهد.

مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری (MRF) با ۵۵ غرفه دریافت پسماند خشک در سطح شهر تهران با حضور مسئولین شهرداری تهران به بهره‌برداری رسید. محمدمهدی عزیزی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در مراسم بهره‌برداری از این مرکز به نقل از ایسنا، گفت: «با تقسیم شهر تهران به هشت پهنه، مقرر شده مدیریت یکپارچه پسماند در تهران از طریق این هشت مرکز و با بهره گیری از ظرفیت سرمایه‌گذار انجام شود که قطعا در این راستا از فناوری‌های نوین بهره‌گیری خواهد شد.»

او اضافه کرد: «در فاز اول سرمایه‌گذاری پنج میلیارد تومانی و ۱۰۰ درصدی از طریق بخش خصوصی انجام شده است تا تفکیک حداکثری پسماند با ارزش در مبدا انجام شود.» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به اینکه مرکزی که امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد مناطق ۲۱ و ۲۲ و ۵ را پوشش می‌دهد، افزود: «این مرکز با ظرفیت ۷۵۰ تُن در روز زباله‌ها را به صورت کامل تفکیک می‌کند و زباله‌های ‌تر و بی‌ارزش پس از جداسازی به آرادکوه منتقل می‌شود. همچنین فاز دوم مراکزی که در تهران به بهره‌برداری می‌رسند نیز ظرف یک تا دو سال آینده تکمیل خواهند شد.»

او درباره اهداف این پروژه اضافه کرد: «در این پروژه، کاهش انتقال پسماند به مجموعه آرادکوه یکی از اهدافی است که دنبال می‌شود. به زودی در هر هشت پهنه‌ای که برای تهران در نظر گرفته شده، مجموعه‌های MRF در فاز نخست به بهره‌برداری می‌رسند و در مرحله بعد تکمیل این مجموعه‌ها دنبال خواهد شد.»مراکز (MRF) با فشرده‌سازی پسماندهای ریجکتی، کاهش شیرابه را امکان‌پذیر می‌کنند و با تصفیه شیرابه، کمترین بوی نامطبوع منتشر می‌شود

طرح‌های متنوع تشویقی برای تفکیک پسماند از مبدا


عزیزی درباره طرح‌های تشویقی برای اجرای تفکیک پسماند از مبدا توضیح داد: «مشوق‌های مختلفی را متفاوت از گذشته ایجاد کرده‌ایم که همین موضوع موجب استقبال شهروندان و سه برابر شدن افزایش مراجعه‌کنندگان شده است. امروز شهروندان در ازای تحویل پسماند خشک، گل دریافت می‌کنند و منزل‌شان بیمه می‌شود. همچنین فضایی برای بازی بچه‌ها در نظر گرفته شده که در ازای تحویل پسماند بچه‌ها می‌توانند در این مکان بازی کنند.»


کاهش ورودی آرادکوه تا ۱۰ درصد


مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران همچنین یکی از مهم‌ترین کارایی‌های این مراکز را کاهش حجم زباله‌های ورودی به آرادکوه دانست و افزود: «با افتتاح مرکز MRF غرب تهران، ۱۰ درصد از ورودی آرادکوه کاهش می‌یابد و تفکیک زباله با ارزش ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب می‌توانیم اقلام با ارزش پسماندی را به مدار تولید دوباره برگردانیم. همچنین در فاز دوم با سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی، دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های روز را مستقر خواهیم کرد تا این مراکز آسیبی برای شهروندان نداشته باشد.»

او همچنین درباره نگرانی برای انتشار بوی نامطبوع در این مراکز عنوان کرد: «هشت مجموعه به عنوان محل تخلیه زباله در تهران فعالیت می‌کنند که هیچ شکایتی در خصوص آنها وجود ندارد. مجموعه فعلی نیز چهار ماه است که تست سرد آن در حال انجام است و شکایتی وجود نداشته و در حقیقت با توجه به این‌که روش‌های سنتی انتقال کنار گذاشته شده و با توجه به بهره‌برداری از شیوه‌های نوین، دیگر انتشار بو در این مراکز وجود ندارد.»


تصفیه شیرابه‌ها و کاهش بوی نامطبوع مراکز مدیریت پسماند


در ادامه این مراسم مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران یکی از ویژگی‌های مجموعه MRF در غرب تهران را بدون بو بودن آن خواند و گفت: «یکی از ویژگی‌های این مراکز فشرده‌سازی پسماندهای ریجکتی است که از این طریق کاهش شیرابه را امکان‌پذیر می‌کند. این در شرایطی است که قبلا شیرابه و بوی نامطبوع ناشی از مدیریت این پسماندها مشکلات‌ بسیاری را برای شهروندان ایجاد می‌کرد؛ اما امروز با افتتاح این مرکز تصفیه شیرابه انجام می‌شود و شاهد انتشار کمترین بوی نامطبوع خواهیم بود.»

او ادامه داد: «در دو سال آینده بیش از ۸۰ درصد زباله‌های شهر تهران در همین ایستگاه‌های میانی تفکیک خواهند شد و درصد قابل‌توجهی از زباله انتقالی برای دفن در آرادکوه کاهش پیدا خواهد کرد.» این مسئول همچنین به سایر کارخانه‌های حوزه پسماند اشاره کرد و گفت: «تکمیل و بهره‌برداری از آنها در دستور کار قرار گرفته از جمله آنها می‌توان به مجموعه بزرگی در تهران برای بازیافت خاک و نخاله اشاره کرد که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین کارخانه‌ای در حوزه تولید برق برنامه‌ریزی شده تا ظرف سه سال آینده به عنوان مجموعه‌ای بزرگ در این حوزه به افتتاح برسد.»


مراکز MRF زیر ذره‌بین مطالعات محیط ‌زیستی

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز از تدوین و تایید برنامه مدیریت محیط‌ زیست به دنبال انجام مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی مجموعه MRF خبر داد. شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در این رابطه گفت: «مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی مرکز (MRF) یا خط بازیابی مواد پسماند یا تجهیزات بازیافت مواد زائد جامد، کوهک منطقه ۲۲ به دنبال اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات محیط زیستی طرح‌های عمرانی و زیربنایی شهر تهران، مورد مطالعه قرار گرفته است.»

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: «با پیگیری‌های اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار و تعاملات انجام شده با سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، مطالعات جامع ارزیابی اثرات محیط زیستی مراکز MRF شهرداری تهران در حال انجام است که اولین مطالعات انجام شده مربوط به مرکز کوهک است».

به گفته انصاری در این مطالعات جنبه‌های مختلف محیط زیستی مراکز MRF مورد بررسی قرار گرفته‌اند و برنامه مدیریتی برای کاهش اثرات سوء محیط زیستی این مراکز تهیه و تدوین شده است که با نظارت و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار این موضوعات پیگیری خواهد شد تا ضمن کمک به مدیریت پسماند شهری، رضایت شهروندی نیز از ایجاد این مراکز تامین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha