یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳

 یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در همدان، غیرقرینگی صورت، ناتوانی در صحبت کردن، ناتوانی در بیان کلام، اختلال در حرکت اندام‌ها، عدم تعادل، سرگیجه و اختلال در بلع را از علائم اولیه سکته مغزی عنوان کرد.

علائم سکته مغزی چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مجتبی خزایی اظهار کرد: نکته کلیدی برای اطرافیان فردی که دچار سکته مغزی شده رساندن به موقع به مراکز درمانی است که اطرافیان با حفظ خونسردی، با اورژانس تماس گرفته و ضمن پایداری بدن، سریع بیمار را به مراکز درمانی برسانند.

وی در تشریح زمان طلایی سکته‌های مغزی مطرح کرد: سکته‌های مغزی انواع مختلفی دارد که بیشتر آنها زیر چهار و نیم ساعت زمان طلایی رسیدن به مراکز درمانی دارد و در برخی موارد نادر زیر ۲۴ ساعت زمان طلایی محسوب می‌شود.

وی گفت: در برخی موارد مشاهده می‌شود اطرافیان بیمار بعد از بروز سکته در فرد، برای وی امر درمانی در منزل از جمله سوراخ کردن ناحیه‌ای از گوش و سایر کارها را انجام می‌دهند در حالیکه زمان در این بیماری بسیار مهم است.

خزایی ادامه داد: سکته های مغزی دو نوع لخته دهنده و خونریزی دهنده دارد که در نوع خونریزی دهنده باید فشار خون بیمار بررسی شود و در نوع لخته دهنده پزشک باید به دنبال درمان لخته باشد.

وی بیان کرد: دو نوع درمان برای بیماران سکته مغزی وجود دارد که نوع وریدی در برخی بیمارستان‌ها از جمله امام حسین(ع) ملایر، ولیعصر(عج) تویسرکان، بعثت همدان، بیمارستان قدوسی نهاوند و اسدآباد نیز وجود دارد اما درمان شریانی تنها در بیمارستان بعثت همدان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سکته مغزی بیشتر در سنین بالا بروز می‌کند اما سکته مغزی در افراد زیر ۵۰ سال نیز مشاهده می‌شود که باید در این افراد به دنبال سابقه سکته مغزی، سابقه خانوادگی مثبت، فشارخون بالا، چربی خون و قند خون باشیم که این افراد باید به صورت پیوسته وضعیت خود را کنترل کنند تا از بروز سکته مغزی در آنها جلوگیری شود.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: مصرف الکل و سیگار نیز در بروز سکته مغزی بسیار مؤثر است در حال حاضر شاهد شیوع بیشتر سکته‌های مغزی در بین آقایان هستیم.

خزایی تصریح کرد: در برخی موارد بیماری های قلبی باعث بروز سکته‌های مغزی می‌شود که توصیه می‌کنیم افراد از سنین پایین تر قلب خود را مستمر چک کنند و مورد معاینه پزشک متخصص قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha