چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶

پوسیدگی ها سوراخ‌هایی در دندان‌ها هستند که زمانی ایجاد می‌شوند که اسید موجود در دهان مینای دندان را فرسایش دهد. حفره های درمان نشده می توانند منجر به دندان درد، عفونت و کشیدن دندان شوند. افراد در هر سنی دچار پوسیدگی می شوند.

درمان زودهنگام پوسیدگی های دندان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مای کلیولند کلینیک ،مراقبت خوب از دندان از جمله مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و معاینات منظم دندانپزشکی - می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

پوسیدگی روی دندان چیست؟

بر اثر پوسیدگی روی دندان حفره ایجاد می شود. حفره ها زمانی ایجاد می شوند که اسیدهای موجود در دهان لایه بیرونی سخت دندان (مینای دندان) را از بین ببرند یا فرسایش دهند. پوسیدگی در هر فردی ممکن است ایجاد شود. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن مناسب دندان می تواند از ایجاد پوسیدگی عامل حفره ها جلوگیری کند.

چه کسی ممکن است دچار پوسیدگی شود؟

پوسیدگی دندان می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اگرچه پوسیدگی در کودکان شایع تر است. آنها ممکن است به درستی مسواک نزنند و غذاها و نوشیدنی های شیرین بیشتری مصرف کنند. بزرگسالان نیز دچار پوسیدگی می شوند. گاهی اوقات، پوسیدگی جدید در اطراف لبه های پوسیدگی های درمان شده در دوران کودکی ایجاد می شود. بزرگسالان نیز بیشتر احتمال دارد که لثه‌هایشان عقب‌نشینی کند. این وضعیت قسمت های پایینی دندان ها را در معرض پلاک های ایجاد کننده پوسیدگی قرار می دهد.

انواع پوسیدگی ها کدامند؟

پوسیدگی دندان می تواند تمام لایه های دندان را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است سه سال طول بکشد تا یک حفره در لایه بیرونی قوی مینای دندان ایجاد شود. پوسیدگی سریعتر از طریق عاج (لایه میانی) به پالپ (داخلی ترین لایه) پیشرفت می کند. پالپ حاوی انتهای عصب و منبع خون دندان است. انواع پوسیدگی دندان عبارتند از:

  • سطح صاف: این پوسیدگی با رشد آهسته مینای دندان را حل می کند. شما می توانید با مسواک زدن مناسب، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن دندان از آن جلوگیری کنید و گاهی اوقات آن را معکوس کنید. افراد درسنین حدود 20 سالگی اغلب به پوسیدگی بین دندان های خود مبتلا می شوند.
  • پوسیدگی سطح جونده: حفره هایی در قسمت بالایی سطح جویدنی دندان ایجاد می شود. پوسیدگی همچنین می تواند قسمت جلوی دندان های عقب را تحت تاثیر قرار دهد. پوسیدگی حفره و شکاف معمولاً در سال های نوجوانی شروع می شود و به سرعت پیشرفت می کند.
  • پوسیدگی ریشه: افراد مسن که لثه هایشان عقب رفته بیشتر مستعد پوسیدگی ریشه هستند. فرورفتگی لثه، ریشه دندان را در معرض پلاک و اسید قرار می دهد. پیشگیری و درمان پوسیدگی ریشه مشکل است.

درمان زودهنگام پوسیدگی های دندان

چه چیزی باعث ایجاد پوسیدگی می شود؟

عوامل زیادی در ایجاد حفره ها نقش دارند. این مراحل معمولا رخ می دهد:

  1. باکتری های موجود در دهان از غذاها و نوشیدنی های شیرین و نشاسته ای (میوه، آب نبات، نان، غلات، نوشابه، آب میوه و شیر) تغذیه می کنند. باکتری ها این کربوهیدرات ها را به اسید تبدیل می کنند.
  2. باکتری ها، اسید، غذا و بزاق با هم مخلوط می شوند و پلاک تشکیل می دهند. این ماده چسبنده روی دندان ها را می پوشاند.
  3. بدون مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب، اسیدهای موجود در پلاک مینای دندان را حل کرده، پوسیدگی و ه دنبال آن حفره ایجاد می کنند.

عوامل خطر برای پوسیدگی ها چیست؟

برخی عوامل خطر ابتلا به پوسیدگی را افزایش می دهند:

  • شرایطی مانند سندرم شوگرن یا داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی که باعث خشکی دهان می شوند.
  • مصرف غذاها یا نوشیدنی های قندی، نشاسته ای و میان وعده بین وعده های غذایی
  • سابقه خانوادگی
  • پرتودرمانی قبلی برای درمان سرطان سر و گردن
  • عقب رفتن لثه

نشانه های پوسیدگی ها چیست؟

پوسیدگی دندان در سطح خارجی مینای دندان معمولاً باعث درد یا علائم نمی شود. با پیشرفت پوسیدگی به عاج و ریشه، احتمال بیشتری وجود دارد که علائم را تجربه کنید. علائم حفره های پوسیدگی عبارتند از:

  • بوی بد دهان یا طعم بد در دهان
  • خونریزی لثه یا سایر علائم بیماری لثه
  • تورم صورت
  • دندان درد
  • حساسیت دندان به غذاها یا نوشیدنی های سرد یا گرم
  • قرمزی اطراف دندان

چگونه پوسیدگی ها تشخیص داده می شوند؟

معاینات دندانپزشکی دو بار در سال بهترین راه برای تشخیص زودهنگام پوسیدگی است، زمانی که دندانپزشک شما می تواند قسمت زیادی از دندان را نجات دهد. دندانپزشک شما از ابزارهای مختلفی برای معاینه دندان های شما استفاده می کند. هنگامی که دندانپزشک شما آن را بررسی می کند، دندانی که دارای پوسیدگی است، نرم تر خواهد شد. همچنین با عکس دندان از طریق اشعه ایکس حفره ها قبل از مشاهده پوسیدگی نشان داده می شوند.

پوسیدگی ها چگونه مدیریت یا درمان می شوند؟

درمان بستگی به شدت پوسیدگی دندان دارد. درمان پوسیدگی شامل موارد زیر است:

  • فلوراید: هنگامی که پوسیدگی زود تشخیص داده شود، درمان با فلوراید می تواند مینای دندان را ترمیم کند. این فرآیند معدنی سازی مجدد نامیده می شود. ممکن است به خمیر دندان و دهانشویه نسخه ای و همچنین فلوراید درمانی در مطب دندانپزشکی نیاز داشته باشید.
  • پر کردن: هنگامی که سوراخی در دندان ایجاد می شود، دندانپزشکان مواد پوسیده را تراشیده و سوراخ را پر می کنند. پرکننده های دندان از آمالگام نقره، رزین کامپوزیت یا طلا ساخته می شوند.
  • عصب کشی: کانال ریشه درد ناشی از پوسیدگی ریشه را درمان می کند. متخصصین ریشه متخصصین دندانپزشکی هستند که مشکلاتی را که ریشه دندان را تحت تاثیر قرار می دهد درمان می کنند. در طول کانال ریشه، این دندانپزشکان انتهای عصبی را که باعث درد می شود را از بین می برد.
  • کشیدن دندان: اگر کانال ریشه امکان پذیر نباشد، پزشک شما ممکن است دندان را بکشد. ممکن است برای جایگزینی دندان دائمی کشیده شده به ایمپلنت دندان نیاز داشته باشید. ایمپلنت ها از جابجایی دندان ها و تغییر ظاهر و نیش شما جلوگیری می کنند.

درمان زودهنگام پوسیدگی های دندان

چگونه می توانم از ایجاد پوسیدگی جلوگیری کنم؟

بهداشت دهان و دندان مناسب ، از جمله مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن، می تواند شما را از شر پلاک و اسیدهایی که باعث ایجاد حفره و پوسیدگی می شوند خلاص کند. مراقبت خوب از دندان و لثه شامل موارد زیر است:

  • مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید حداقل دو بار در روز و ترجیحاً بعد از هر وعده غذایی
  • کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین و نشاسته ای
  • نخ دندان کشیدن روزانه برای از بین بردن مواد غذایی و پلاک گیر کرده بین دندان ها
  • معاینه دندان حداقل دو بار در سال
  • محافظ های دندانی برای محافظت از دندان قروچه

عوارض پوسیدگی دندان چیست؟

هنگامی که پوسیدگی دندان برای مدت طولانی درمان نشود، می توانید بخش زیادی از دندان را از دست بدهید و نیاز به کشیدن داشته باشید. پوسیدگی پیشرفته دندان می تواند منجر به عفونت شدید داخل دندان و زیر لثه ( آبسه دندان ) شود. این عفونت می تواند در سراسر بدن پخش شود. به ندرت، عفونت ناشی از آبسه دندان می تواند کشنده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha