ماموگرافی از مهم ترین روش های تشخیصی برای بررسی سلامت پستان می باشد.

ماموگرافی چرا و چگونه انجام می شود؟

ماموگرافی چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اونکولایف هاسپیتالز ماموگرافی به عنوان ماستوگرافی نیز شناخته می‌شود، راهی برای استفاده از پرتوهای ایکس با قدرت حیات پایین در اکثر موارد در حدود 30 کیلو ولت بر ثانیه برای بررسی پستان جهت تشخیص و غربالگری.

هدف اصلی ماموگرافی چیست؟

هدف ماموگرافی، کشف زودهنگام سرطان سینه، معمولاً از طریق شناسایی توده، علامت گذاری آن یا تشخیص تجمع کلسیم است.

بیشتر بدانید: انجام ماموگرافی سرطان‌زا نیست

چرا ماموگرافی انجام می شود؟

ماموگرافی تصویربرداری با اشعه ایکس از پستان فردی است که برای شناسایی تومورها و تغییرات متفاوت نسبت به معمول انجام می شود. ماموگرافی می تواند برای غربالگری یا برای اهداف تشخیصی در ارزیابی پستان استفاده شود:

ماموگرافی غربالگری

ماموگرافی غربالگری برای شناسایی تغییرات سینه در خانم‌هایی که هیچ علامت یا عوارض جانبی یا تغییرات جدید پستان نسبت به معمول ندارند، استفاده می‌شود. هدف این است که سرطان قبل از اینکه علائم بالینی قابل درک باشد، شناسایی شود.

ماموگرافی تشخیصی

ماموگرافی تشخیصی برای بررسی تغییرات سرطان پستان، به عنوان مثال، نامنظمی ظاهر پستان، دردناک بودن سینه، ظاهر غیرمعمول پوست، ضخیم شدن نوک پستان یا بزرگ شدن هاله پستان استفاده می شود. همچنین برای ارزیابی اکتشافات نامنظم در ماموگرافی غربالگری استفاده می شود. یک ماموگرافی تشخیصی شامل تصاویر ماموگرافی اضافی است.

بیشتربدانید: ماموگرافی و تشخیص خطرات قلبی در خانم ها

ماموگرافی چگونه انجام می شود؟

یک فرد مقابل دستگاه اشعه ایکس می ایستد. یک تکنسین سینه شما را روی یک صفحه پلاستیکی قرار می دهد. صفحه دیگر سینه شما را محکم از بالا فشار می دهد. صفحات سینه را صاف می کنند و در حین گرفتن پرتو ایکس آن را ثابت نگه می دارند.

فرد مقداری وزن را احساس می کند. ابزارها مجدداً اصلاح می شوند تا دید جانبی روی سینه ایجاد شود. سینه دیگر نیز به همین ترتیب عکسبرداری با اشعه ایکس خواهد شد. فرد در آن نقطه بی حرکت می ایستد. در حالی که تکنسین چهار پرتو X را بررسی می کند تا مطمئن شود که عکس ها دوباره انجام نمی شوند.

ماموگرافی چرا و چگونه انجام می شود؟

زنان از چه سنی باید آزمایش ماموگرافی خود را شروع کنند؟

خانم هایی که در معرض خطر طبیعی سرطان سینه قرار دارند، باید از سن 45 سالگی ماموگرافی سالانه انجام دهند.

بیشتر بدانید: ماموگرافی به خانم های جوان توصیه نمی شود

مزایای ماموگرافی

خطر مرگ با سرطان سینه را کاهش می دهد. خطر تجربه شیمی درمانی را کاهش می دهد. غربالگری اغلب تشخیص بیماری ها را در مرحله ابتدایی بهبود در نظر می گیرد. به خانم ها این امکان را می دهد تا از سلامت سینه خود مطلع شوند.

نکات مهمی که افراد باید در مورد ماموگرافی بدانند

ماموگرافی می تواند زندگی فردی را نجات دهد: کشف زودهنگام سرطان سینه خطر مرگ ناشی از این بیماری را بین 25 تا 30 درصد یا بیشتر کاهش می دهد. خانم‌ها باید از سن 40 سالگی یا قبل از اینکه در معرض خطر بالایی هستند، سالانه ماموگرافی انجام دهند.

  • نیازی نیست نگران باشید: ماموگرافی یک روش سریع، حدود 20 دقیقه است و برای اکثر خانم ها ایجاد ناراحتی نمی کند.
  • این تکنیک محافظت شده است: فقط مقدار کمی تشعشع از ماموگرافی به بدن شما وارد می شود.
  • بهترین کیفیت را دریافت کنید: اگر فردی پستان متراکم دارد یا زیر 50 سال سن دارد، سعی کنید یک ماموگرافی پیشرفته انجام دهید. یک ماموگرافی پیشرفته روی رایانه شخصی با این هدف ضبط می‌شود که متخصصان بتوانند با دقت بیشتری آنها را بررسی کنند.
  • سعی کنید در ماموگرافی خود از ضد تعریق یا ضد عرق استفاده نکنید زیرا ممکن است در فیلم ظاهر شوند و در نتایج آزمایش اختلال ایجاد کنند.
  • ماموگرافی قابل توجه ترین ابزار تشخیص سرطان سینه است: با این حال، ماموگرافی در حال حاضر می تواند 20 درصد سرطان سینه را کاهش دهد . سایر دستگاه‌های مهم مانند خودآزمایی پستان، معاینه بالینی پستان و احتمالاً سونوگرافی یا MRI می‌توانند و باید به عنوان دستگاه‌های متقابل مورد استفاده قرار گیرند، اما هیچ جایگزین یا جایگزینی برای ماموگرافی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha