در پی بازدید تعدادی از مسوولان از تصفیه‌خانه شماره ۳ و ۴ تهرانپارس، وضعیت آبی استان تهران را نگران‌کننده اعلام کردند. اگر طی روزهای آتی میزان صرفه‌جویی در حدی نباشد که بتوانیم از پاییز عبور کنیم احتمال تجدید نظر در مورد قیمت آب و قطع آب مشترکین پرمصرف وجود دارد.

خشک شدن سد لار و لتیان/تهران فقط چند روز آب دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، معاون اول رییس‌جمهور گفت: عده‌ای که بیش از حد مجاز آب مصرف می‌کنند در حق کسانی که میزان مصرف مناسبی دارند جفا می‌کنند.اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در بازدید از تصفیه‌خانه شماره ۳ و ۴ تهرانپارس در شرق تهران با اشاره به اینکه دغدغه تامین آب شهر تهران به دلیل خشکسالی است که نگرانی اصلی مسوولان کشور را با وجود جمعیت چندین میلیونی در پایتخت موجب شده، گفت: پیش‌بینی‌هایی که وزارت نیرو در جهت صرفه‌جویی داشته به خوبی انجام شده بنابراین توانستیم تابستان را با وجود پیک مصرف آب بگذرانیم و امیدواریم بتوانیم از پاییز نیز به خوبی عبور کنیم.


وی وضعیت سدهای لار و لتیان را نگران‌کننده خواند و گفت: آب این سدها فقط چند روز آب تهران را کفاف می‌دهد و این به آن معناست که مردم باید به صورت جدی وارد عمل شوند و ما به اینجا آمده‌ایم تا مردم واقعا باور کنند که خشک شدن سد لار و لتیان واقعیت دارد.
وی تصریح کرد: تونلی که قبلا آب را به سدهای لار و لتیان منتقل می‌کرد دیگر کار نمی‌کند و ما مجبوریم آب را با پمپاژ وارد مدار کنیم که یک دغدغه جدی است.


جهانگیری خاطرنشان کرد: عده‌ای که بیش از حد مجاز آب مصرف می‌کنند در حق کسانی که میزان مصرف مناسبی دارند جفا می‌کنند.
وی با درخواست جدی از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب خاطرنشان کرد: اگر طی روزهای آینده میزان صرفه‌جویی در حدی نباشد که بتوانیم از پاییز عبور کنیم مجبوریم در قیمت آب تجدیدنظر کرده و آب پرمصرف‌ها را قطع کنیم البته این در مرحله‌ای است که احساس شود مردم صرفه‌جویی جدی نمی‌کنند.


معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه در حال حاضر مردم متوجه هستند که باید صرفه‌جویی کنند، خطاب به وزارت نیرو تاکید کرد: باید مدیریت جدی و قوی اعمال شود تا مردم تهران در پاییز به زحمت نیفتند.وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو باید در تکمیل سد ماملو و انتقال آب آن به تهران سریع‌تر عمل کند، گفت:در شرایط عادی این تصفیه‌خانه تا چند ماه آینده آماده می‌شد اما با توجه به شرایط اضطراری باید منابع با فوریت تامین شود و مسوولان ذی‌ربط نیز با کار شبانه‌روزی آب سد ماملو را هرچه سریع‌تر به تهران متصل کنند.


وی با بیان اینکه رینگ غرب به شرق جزو طرح‌های بلندمدت بود که وزارت نیرو باید آن را عملیاتی کند، ادامه داد: با تکمیل این رینگ اگر در شرق کمبودی احساس شود می‌توان آب را از غرب تهران منتقل کرد که شهر تهران از ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد.وی تصریح کرد: جمعیت چند میلیونی تهران می‌طلبد که طرح‌های مورد نیاز با برنامه و با زمان‌بندی دقیق انجام شود و در این راستا دولت از منابع داخلی و فاینانس تامین اعتبار لازم را انجام خواهد داد.


جهانگیری وضعیت منابع آب شهر تهران را پیام بزرگی برای سیاست‌گذاران خواند و تاکید کرد: تهران ظرفیت بیش از این را ندارد و با توجه به وضعیت محیط‌زیست، ترافیک و فضای سبز باید جمعیت این شهر مهار شود.وی ادامه داد: هشدار دیگر به مسوولان این است که مسایل تهران باید با توجه به جمعیت جدید تهران تعریف شود و شورای شهر باید با این قضیه با حساسیت بیشتری برخورد کند و اجازه ندهد که زمین‌های اطراف تغییر کاربری دهند.وی یادآور شد: به مسوولان هشدار جدی داده می‌شود که ظرفیت جمعیتی تهران باید کنترل شود.


وی با بیان اینکه باید میزان مصرف آب را در کشاورزی و صنعت کاهش دهیم نیز گفت: درحال حاضر مساله اصلی تامین آب شرب است.وی تصریح کرد: در برخی از شهرها مانند تهران، اصفهان و کرمان وضعیت آب نگران‌کننده است ضمن اینکه در حال حاضر شش هزارو ۴۰۰ روستا نیز با تانکر آبرسانی می‌شود.


جهانگیری با بیان اینکه براساس اعلام وزارت نیرو وضعیت آب تهران با بحران روبه‌رو است و به نقطه نگران‌کننده رسیده است، از مردم خواست که به صورت جدی در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.وی ادامه داد: در حال حاضر بزرگ‌ترین طرح فاضلاب کشور در تهران انجام شده اما باز هم برای تکمیل آن با کمبود بودجه مواجه هستیم.


وی با بیان اینکه کم آبی کشور تقصیر وزارت جهاد است، خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که انتظار می‌رود با بالا بردن بهره‌وری شبکه آبیاری کشور تکمیل شود ضمن اینکه کشاورزان نیز باید نوع کشت خود را عوض کنند.وزیر نیرو نیز در حاشیه بازدید از سه سد سامانه شرق تهران در پاسخ به این پرسش که‌ آیا قرار است تعرفه آب برای مشترکین پرمصرف چند برابر شود، گفت: صحبت از چند برابر شدن قیمت‌ها نیست.حمید چیت‌چیان تصریح کرد: برای کسانی که بی‌رویه آب مصرف می‌کنند جریمه‌هایی در نظر گرفته می‌شود که طی چند روز آینده در مورد این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب‌ کشور هم در حاشیه دیدار از سدهای سامانه شرق تهران از پیشنهاد جریمه مشترکین پر مصرف خبر داد و درحالی که در مورد عادلانه بودن اجرای این طرح با وجود عدم تفکیک کنتورها در درصدی از آپارتمان‌های تهران سکوت کرده بود، گفت: بر اساس پیشنهاد ما جرایمی برای مشترکینی که بیش از ۲۰ مترمکعب (۲۰ هزار لیتر) آب در هر دوره مصرف می‌کنند در نظر گرفته خواهد شد.حمیدرضا جانباز گفت: در نظر گرفتن جریمه به معنای چند برابر شدن قیمت آب نیست بلکه جریمه برای کسانی در نظر گرفته می‌شود که بی‌رویه آب مصرف می‌کنند.
در نظر گرفتن جریمه برای مشترکینی که بیش از ۲۰ مترمکعب آب مصرف می‌کنند در حالی است که متوسط مصرف آب در تهران ۲۰ مترمکعب و در کشور ۲۲ مترمکعب است.


وی در ادامه در مورد صرفه‌جویی صورت گرفته در مصرف آب در تابستان گفت: مردم در ماه‌هایی که گذشت در مصرف آب صرفه‌جویی کردند گرچه صرفه‌جویی صورت گرفته با حجم مشکلات برابر نیست.مدیرعامل آبفای کشور با درخواست از مردم به ویژه ساکنان شرق تهران برای صرفه‌جویی ۲۰ تا ۲۵ درصدی در مصرف آب کشور گفت: با وجود تمام اطلاع‌رسانی‌ها پنج درصد صرفه‌جویی در مصرف آب صورت گرفت؛ ان‌شاءالله مردم همکاری و همیاری می‌کنند و با صرفه‌جویی که دارند پاییز را پشت‌سر می‌گذاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha