چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 346596

بیمه هایی که توسط نظام بیمه تامین اجتماعی برای تامین خسارت ارائه می شوند، کافی نیستند و همه ابعاد زندگی اقتصادی افراد را در بر نمی گیرند. از این رو شرکت های بیمه ای مختلفی به وجود آمدند و انواع  بیمه های بازرگانی را ارائه کردند تا این کاستی ها پوشش داده شود. انواع بیمه های بازرگانی به چهار دسته بیمه های اموال، بیمه های مسئولیت، بیمه های اشخاص و بیمه های خاص تقسیم می شوند. در این مقاله می خواهیم در مورد خرید بیمه اشخاص و همچنین بیمه خودرو که از زیر مجموعه های بیمه اموال می باشد صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

بیمه های اشخاص چه نوع بیمه هایی هستند؟

انسان به طور غریزی همواره به دنبال تامین نیاز های اقتصادی، جسمی و اجتماعی خود بوده است. شرکت های بیمه نیز با توجه به همین نیاز ها، در پی تامین ثبات مالی و اقتصادی افراد برآمدند تا در صورت وقوع حادثه ناگوار، اقتصاد خانواده ها از هم نپاشد و افراد بازمانده از شخص متوفی یا حادثه دیده بتوانند از این مزایای اقتصادی بهره مند شوند. بیمه اشخاص نیز دقیقا برای تامین همین نیاز های اجتماعی و اقتصادی افراد پس از مرگ سرپرست خانواده به وجود آمده است.

اکثر حوادثی که برای افراد پیش می آید از جمله بیماری، از کار افتادگی، نقص عضو و سایر مشکلات، همگی جزو بیمه اشخاص دسته بندی می شوند. این بیمه به چهار مجموعه بیمه عمر، بیمه مسافرتی، بیمه حوادث و بیمه درمان تقسیم می شود. یکی از مزایای استفاده از بیمه های اشخاص، این است که می توان به این بیمه ها به عنوان یک پس انداز نگاه کرد و این امکان وجود دارد که در دوران پیری و یا از کارافتادگی از آن ها بهره مند شد.

بیمه عمر

بیمه عمر یکی از زیر مجموعه های بیمه اشخاص به شمار می رود و پوشش های اصلی این بیمه شامل مستمری دوران بازنشستگی و فوت بیمه گزار خواهد بود. این بیمه نامه قراردادی است که بین بیمه گزار و شرکت بیمه بسته می شود و به موجب آن شرکت بیمه متعهد می شود در برابر دریافت حق بیمه از فرد، در صورت فوت و حیات شخص در زمان معینی مبلغی را به عنوان مستمری به بیمه گزار و یا وارث قانونی وی پرداخت نماید. بیمه عمر به چهار دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  • بیمه عمر زمانی
  • بیمه تمام عمر
  • بیمه مانده بدهکار
  • بیمه عمر و سرمایه گذاری

بیمه مسافرتی

بیمه مسافرتی نوع دیگری از بیمه اشخاص می باشد که افراد می توانند از مزایای آن بهره مند شوند. این بیمه به دو نوع بیمه مسافرتی خارج از کشور و بیمه مسافرتی داخل کشور تقسیم می شود. بیمه مسافرتی خارج از کشور از بیمه گزاران در برابر حوادث احتمالی سفر های خارجی پشتیبانی می کند و در واقع با شناسایی ریسک های سفر از اشخاص حمایت می نماید. بیمه مسافرتی داخل کشور برای حمایت از مسافران خارجی که به ایران سفر می کنند کاربرد دارد که البته در حال حاضر بیمه مسافرتی برای مسافرت های داخلی پوششی ندارد.

بیمه حوادث

این بیمه مسئول پشتیبانی از حوادثی است که می تواند منجر به فوت، نقص عضو و از کارافتادگی موقت و یا دائم، جراحت و آسیب های بدنی و هزینه های پزشکی شود. بیمه حوادث در صورت بروز هر یک از حوادث نام برده غرامت ناشی از آن ها را به بیمه گزار پرداخت می کند. بیمه حوادث انواع مختلفی دارد که در ادامه آورده شده است:

  • بیمه حوادث گروهی
  • بیمه حوادث دانشجویی
  • بیمه حوادث شغلی
  • بیمه حوادث دانش آموزی
  • بیمه حوادث مهدکودک
  • بیمه حوادث ورزشی
  • بیمه حوادث توریستی و مسافرتی

بیمه درمان

بیمه درمان از دیگر شاخه های بیمه اشخاص می باشد که همان طور که از نام آن پیداست، مربوط به هزینه های درمانی افراد می شود. شعار این بیمه این است که "بیمار فقط باید دغدغه بیماری خود را داشته باشد، نه چیز دیگر". عموما سازمان های دولتی و خصوصی مخاطب این بیمه هستند ولی این به این معنی نیست که افراد خانواده ها و یا سایر جمع ها نمی توانند از آن استفاده کنند. بیمه درمان به چند نوع مختلف تقسیم می شود که عبارتند از: بیمه درمان کامل، بیمه درمان خانواده و بیمه تکمیلی.

بیمه های خودرو چه نوع بیمه هایی هستند؟

تصادف و یا بروز حوادث برای خودرو ها یک مسئله اجتناب نا پذیر است که افراد برای جبران خسارت ناشی از این حوادث باید خودروی خود را بیمه کنند. خودروی افراد مانند هر کالای گران بهای دیگری نیاز به مراقبت دارد و خرید بیمه خودرو می تواند خیال اشخاص را از بابت ورود خسارات به خودروشان راحت کند. وقتی صحبت از بیمه خودرو به میان می آید، هر یک از ما به یاد دو بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث خودرو می افتیم. البته نوع دیگری از بیمه خودرو تحت عنوان بیمه حوادث نیز وجود دارد که با توجه به تغییرات صورت گرفته در قانون بیمه شخص ثالث، این نوع بیمه دیگر به صورت یک بیمه مستقل در نظر گرفته نمی شود.

بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث معروف ترین شاخه بیمه خودرو محسوب می شود و یک بیمه اجباری می باشد. بیمه شخص ثالث سه نوع پوشش دارد که عبارتند از: تعهدات مالی به فرد یا افراد خسارت دیده، تعهدات جانی به افراد آسیب دیده و تعهدات جانی به راننده مقصر. در تعهدات مالی، این نوع بیمه خسارات مالی وارد شده به فرد یا افرادی که در سانحه تصادف آسیب دیده اند را پرداخت می کند. در تعهدات جانی، افراد می توانند هزینه درمان خود را از بیمه دریافت کنند. در نهایت در تعهدات جانی به راننده مقصر نیز زمانی که راننده دچار نقص عضو و یا فوت شود، با سقف پوششی کم تر از سایر افراد خسارت دیده، می تواند تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار گیرد.

بیمه بدنه خودرو

بیمه بدنه نوع دیگری از بیمه خودرو محسوب می شود که از نوع اختیاری می باشد و شهرت زیادی دارد. رانندگان با خریداری بیمه بدنه برای خودرو، می توانند خودروی خود را در مقابل خساراتی مثل سرقت، آتش سوزی و حوادث نا خواسته بیمه کنند. جالب است بدانید که بیمه بدنه تنها برای خودرو خریداری نمی شود و از آن برای بیمه کردن هواپیما، کشتی و ... نیز استفاده می شود.

خرید بیمه چه برای خودرو و چه برای اشخاص، یکی از مهم ترین اقداماتی است که افراد می توانند برای جلوگیری از دیدن خسارت در انواع حوادث انجام دهند. در صورتی که قصد خرید بیمه شخص ثالث، بدنه و یا بیمه اشخاص را دارید می توانید با مراجعه به سایت بیمه بازار و مقایسه قیمت بیمه های مختلف، اقدام به خرید بهترین و مناسب ترین بیمه نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha