عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در رابطه با آخرین وضعیت جنگل‌های زاگرس گفت: تا امروز حدود ۱.۵ میلیون هکتار یعنی یک چهارم جنگل‌های زاگرس از بین رفته است.

یک چهارم جنگل‌های زاگرس از بین رفته است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«شیوا قاسمی‌پور» عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به خبرهایی درباره انتشار گسترده گاز آلاینده متان از اماکن دفن زباله اظهار کرد: در مورد تشکیل ابر گاز متان در حال حاضر خبرها عمدتا به صورت حدس و گمان بوده و باید تحقیقات دقیقی صورت بگیرد. اگر محیط‌زیست مستنداتی دارد که این قضیه را تأیید می‌کند، در اختیار ما قرار دهد.

وی همچنین در رابطه با آخرین وضعیت جنگل‌های زاگرس نیز گفت: تا امروز حدود ۱.۵ میلیون هکتار یعنی یک چهارم جنگل‌های زاگرس از بین رفته است، که این موضوع در نتیجه عوامل مختلفی مانند آتش‌سوزی، کرم‌های بلوط‌خوار و تهیه ذغال و… بوده است.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر محیط زیست نیز اظهار کرد: تحریم‌ها تأثیرهای مختلفی گذاشته است که محیط زیست هم از این تأثیرات در امان نمانده است. استان‌های کرمانشاه و کردستان که جنگل‌های کوهستانی بسیار زیاد و صعب‌العبوری دارند تنها یک بالگرد آب‌پاش دارند.

وی تأکید کرد: در موضوع آتش‌سوزی‌های زاگرس متأسفانه دسترسی به برخی از مناطق در زمان حادثه بسیار سخت است. یکی از معضلات ما در این مناطق کمبود امکاناتی مانند این بالگردهای اطفاء حریق است که هم موجب جانباختن افراد شده و هم اینکه موجب از بین رفتن منابع ملی شده است.

او در ادامه با اشاره به وضعیت دریاچه زریوار مریوان نیز گفت: در رابطه با این دریاچه به جای اینکه پیشگیری کنیم به دنبال درمان هستیم. دریاچه‌ای که امروز به عنوان یک نگین در غرب کشور شناخته می‌شود نیازمند اعتبارات و توجه ویژه است تا این دریاچه به مانند تالاب‌های نابوده شده کشور خشک نشود.

قاسمی‌پور ادامه داد: وضعیت زریوار در حال حاضر بسیار نامناسب است، در حال حاضر فاضلاب‌های دور دریاچه هنوز ساماندهی نشده است. از آن سو مصوبه‌های قانونی در مورد لایروبی دریاچه هنوز اجرا نشده است.

وی افزود: موضوع دیگر سد گاران است که آب شرب شهر مریوان را تأمین کند و متأسفانه هنوز تصفیه خانه برای آن احداث نشده است به همین دلیل هنوز بسیاری از چاه‌های اطراف زریوار فعال بوده و مردم از این چاه‌ها آب شرب خود را تأمین می‌کنند که همین موضوع بر روی سطح آب این دریاچه هم تأثیر گذاشته است.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس یادآور شد: پایاب این سد می‌تواند ۴ هزار هکتار زمین را آبیاری کند، اگر این آب به زمین‌های کشاورزی بیاید خود به خود دریاچه زریوار نجات پیدا می‌کند.

قاسمی‌پور تصریح کرد: ویلاسازی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز اطراف این دریاچه هم به یک معضل تبدیل شده است. متأسفانه مدیران و مسئولانی که باید با این موضوعات برخورد کنند، این کار را به صورت کامل انجام نداده و قبل از این ویلاسازی‌ها و ساخت و سازهای دیگر می‌بایست جلوی این کار را انجام می‌دادند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ میلیون متر مکعب آب در داخل دریاچه است، گفت: امیدواریم حداقل آب دریاچه در همین حد باقی بماند. متأسفانه هدایت آب به سوی دریاچه نیز مشکل دیگری است که این دریاچه را تهدید می‌کند. دریاچه زریوار در درون خود چندین چشمه دارد که آب دریاچه را تأمین می‌کند. این آب‌های هدایت شده با خود شن و ماسه آورده و موجب اختلال در جوشیدن این چشمه‌های آب شده است.

قاسمی‌پور یادآور شد: اطراف دریاچه زمین‌های کشاورزی روستایی است، استفاده از کود در زمین‌های کشاورزی موجب تقویت نیزارهای اطراف دریاچه شده است که متأسفانه این نیزارها نیز برای رشد خود به آب دریاچه نیاز دارند و این موضوع نیز تهدید دیگری برای آب دریاچه است. قبلا مردم این روستاها گاو میش داشتند که این گاومیش‌ها ریشه نی را خورده و مانع از رشد نی‌ها می‌شدند و یک روند طبیعی حکم‌فرما بود، اما در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به منطقه حفاظت شده سروآباد نیز گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد بافت این منطقه روستایی است و عدم مدیریت درست در حفاظت موجب مشکلاتی برای این روستاییان شده و کم کم روستاها در حال خالی شدن از سکنه هستند در حالی که تدبیر درست برای این منطقه حفاظت با مشارکت مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha