امسال شعار روز جهانی سکته مغزی «دقیقه‌ها می‌توانند نجات بخش زندگی باشند» عنوان شده است. متخصصان مغز و اعصاب، زمان طلایی برای مراجعه افراد دچار سکته مغزی به مراکز درمانی را بین ۴/۵ تا ۶ ساعت می‌دانند و در این فاصله فرد بیمار برای نجات از مرگ حتما باید به مرکز درمانی انتقال یابد.

زمان طلایی برای مراجعه افراد دچار سکته مغزی به مراکز درمانی حداکثر ۶ ساعت است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا؛ دکتر «پیام ساری‌اصلانی» متخصص مغز و اعصاب و دبیرکل سکته حادمغزی (کد ۷۲۴) به بهانه سکته حاد مغزی (۷ الی ۱۵ آبان ماه) در سخنانی گفت: علل بروز سکته مغزی، خونریزی و لخته مغزی است، سکته مغزی در اثر پاره شدن رگ ایجاد می شود که یک سری علائم مانند سنگینی زبان، ضعف دست و پا و یا اختلال تکلم را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه تشخیص سکته مغزی ایسکمیک یا لخته خون در رگ بسیار حائز اهمیت است، گفت: اهمیت آن این است که ما ۴ و نیم تا ۶ ساعت وقت داریم که بیمار را به اورژانس بیاوریم و اگر خود بیمار توان آن را دارد خودش با ۱۱۵ تماس بگیرد تا این زمان طلایی را از دست ندهیم.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: با توجه به امکاناتی که اکنون در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه وجود دارد و در آینده نزدیک در بیمارستان فارابی هم فراهم خواهم شد با تزریق دارویی می‌توان این لخته را از بین برد و یا حتی اقدامات بیشتری هم مانند آنژیوگرافی اضطراری برای نجات بیمار انجام داد.

ساری‌اصلانی در ادامه گفت: نکته مهم این است که ما نباید زمان را از دست بدهیم و مهم این است که به محض علائم سکته حاد مغزی مانند کج شدن صورت، غیر قرینه شدن صورت، اختلال در تکلم و ضعف دست و پا بلافاصله با ۱۱۵ تماس گرفته شود و یا اینکه بیمار بلافاصله به بیمارستان امام رضا (ع) مراجعه کند.

روش‌های نوین درمان سکته مغزی به ۲ گروه دارویی و روش آنژیوگرافی تقسیم می‌شود

دکتر «لیلا افشار هزارخانی» متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ سکته مغزی نیز در این ارتباط گفت: درمان دارویی توسط داروی آر تی پی ای (RTPA ) انجام می شود که اگر علائم سکته مغزی را بشناسید و بتوانید در ۴ ساعت و نیم اول مراجعه کنید این درمان می تواند مفید باشد، زیرا از هر ۱۰ نفری که در ۴ ساعت و نیم اول به بیمارستان مراجعه می کنند یک تا ۲ نفر می توانند از درمان سود ببرند و برای همیشه از فلج نجات پیدا کنند.

وی تصریح کرد: روش دوم نیز از سال ۱۴۰۰ برای اولین بار در کرمانشاه در حال انجام است که در این روش بیمارانی که در زمان مناسب مراجعه می کنند اگر به روش دارویی لخته از بین نرفته باشد به روش آنژیوگرافی و با کمک دستگاه‌ها لخته را از بدنشان خارج می کنند و برای این درمان هم تا ۶ ساعت فرصت داریم.

این متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ سکته مغزی در ادامه گفت: این موضوع که علائم و صدای سکته مغزی را بشنویم و بدانیم بسیار مهم است؛ اگر به صورت ناگهانی دچار کجی در صورت، اختلال در حرف زدن و یا لمسی دست و پا شدیم همه اینها صدای سکته مغزی است و باید خیلی سریع خود را به اولین مرکز یعنی بیمارستان امام رضا(ع) و یا فارابی برسانیم.

دکتر هزارخانی افزود: وقتی فردی دچار فلج یک نیمه از بدن خود می شود تا آخر عمر محدودیت های زیادی که برای بسیاری از بیماران ایجاد می شود هم از نظر مالی و هم از نظر جسمی فشار زیادی به خانواده وارد می کند.

وی اضافه کرد: فراموش نکنیم درست است که ۴ ساعت و نیم برای درمان و نجات جان فرد بیمار فرصت هست اما ساعت های اول برای درمان بهتر است یعنی مریضی که در ساعت اول مراجعه می کند با مریضی که بعداز ۴ ساعت می آید بازهم پاسخ دهی بهتری به درمان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha