تحقیقات جدید در زامبیا نشان می‌دهد که کودکان آلوده به اچ‌آی‌وی علیرغم داشتن بیماری HIV به خوبی کنترل شده، به‌طور قابل‌توجهی در ارزیابی‌های عصبی عملکرد بدتری دارند.

کودکان مبتلا به HIV با ریسک بیشتر اختلال رشد عصبی مواجهند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از ساینس دیلی، این یافته‌ها نشان می‌دهد این گروه از کودکان ممکن است با مشکلات شناختی و سلامت روانی دست و پنجه نرم کنند. با این حال، این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که مداخله زودهنگام در قالب تغذیه بهتر و درمان‌های ضدرتروویروسی ممکن است به کاهش این تأثیر کمک کند.

«دیوید بیردن»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، گفت: «اچ‌آی‌وی همچنان یک بار عمده سلامت جهانی است و کودکانی که در هنگام زایمان در معرض این ویروس قرار می‌گیرند، با افزایش سن در معرض خطر بیشتری برای مشکلات عصبی شناختی و روانپزشکی مانند افسردگی قرار دارند.»

بیشتر بدانید: اختلالات عصبی-رشدی چیست؟+ نحوه تشخیص و درمان آن

یافته‌های جدید حاصل مطالعه اختلالات عصبی مرتبط با HIV در زامبیا است، که شامل گروهی متشکل از ۶۰۰ کودک زامبیایی HIV مثبت و منفی ۸ تا ۱۸ ساله است که به مدت ۵ سال تحت نظر بودند.

کشورهای جنوب صحرای آفریقا به طور نامتناسبی تحت تأثیر HIV قرار دارند و تقریباً ۷۰ درصد موارد جهانی در این منطقه روی می‌دهد. در حالی که درمان ترکیبی ضد رتروویروسی (cART) به طور گسترده در دسترس است، بسیاری از کودکان آلوده همچنان دچار نقص‌های عصبی شناختی و روانپزشکی، مانند تأخیر در رشد تحصیلی و افسردگی می‌شوند.

از شرکت کنندگان در مطالعه خواسته شد با استفاده از ابزاری به نام "باتری شناختی جعبه ابزار NIH" که چندین فرآیند شناختی از جمله سرعت پردازش، زمان واکنش، حافظه و عملکرد اجرایی را اندازه‌گیری می‌کند، مجموعه‌ای از ارزیابی‌های عصبی-شناختی را تکمیل کنند. آنها دریافتند که کودکان HIV مثبت در cART در مقایسه با همسالان HIV منفی خود به طور قابل توجهی در معیارهای شناختی بدتر بودند و در طول دوره مطالعه دو ساله بهبود نیافتند.

داده‌ها مداخلاتی را پیشنهاد می‌کنند که می‌توانند عملکرد عصبی را بهبود بخشند. کودکانی که سوءتغذیه داشتند یا از موارد شدیدتر عفونت HIV رنج می‌بردند در ارزیابی‌ها عملکرد بدتری داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha