HSG  یا عکس رنگی از رحم، یک تصویربرداری اشعه ایکس از رحم و لوله های فالوپ است. در این روش از نوع خاصی از اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی و ماده حاجب استفاده می شود .

عکس رنگی رحم  چیست و چرا تجویز میشود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رادیولوژی اینفو معاینه اشعه ایکس به پزشکان در تشخیص و درمان شرایط پزشکی کمک می کند. شما را در معرض دوز کمی از تابش یونیزه قرار می دهد تا تصاویری از داخل بدن تولید کند. اشعه ایکس قدیمی ترین و رایج ترین شکل تصویربرداری پزشکی است.

پزشک از فلوروسکوپی استفاده می کند تا اندام های داخلی شما را در حال حرکت ببیند. پزشک رحم و لوله های فالوپ را با ماده حاجب محلول در آب پر می کند. سپس رادیولوژیست شما از فلوروسکوپی برای مشاهده و ارزیابی آنها استفاده می کند.

برخی از کاربردهای رایج این روش چیست؟

  • پزشکان در درجه اول از این معاینه برای بررسی اینکه چرا ممکن است برای باردار شدن مشکل داشته باشید، استفاده می کنند.
  • پزشک شکل و ساختار رحم، و هرگونه اسکار در رحم یا حفره صفاقی (شکمی) نزدیک آن را بررسی می کند.
  • باز بودن لوله های فالوپ را بررسی می کند.
  • اثرات جراحی لوله های رحمی (فالوپ)، روش یا سایر شرایطی را که منجر به ایجاد اسکار می‌شود، را ارزیابی کند.

این اثرات عبارتند از:

  • انسداد لوله های فالوپ به دلیل عفونت یا اسکار
  • بستن لوله های رحمی
  • بستن لوله های فالوپ در یک روش استریلیزاسیون و معکوس کردن استریلیزاسیون
  • باز شدن مجدد لوله های فالوپ به دنبال عقیم سازی یا انسداد مرتبط با بیماری

این معاینه می تواند سقط های مکرر ناشی از مشکلات مادرزادی یا اکتسابی رحمی را بررسی کند. مانند:

  • فیبروئید رحم
  • پولیپ آندومتر (رحم)
  • چسبندگی ها
  • مشکلات مادرزادی (ناهنجاری های رحمی)
  • تومورها

چه زمانی می توانم انجام دهد؟

برای هفت تا 10 روز بعد از اولین روز قاعدگی، اما قبل از تخمک گذاری ، معاینه خود را برنامه ریزی کنید . بهترین زمان برای تصویربرداری است.

اگر عفونت فعال لگنی دارید این روش را انجام ندهید. اگر علائم عفونت لگنی یا بیماری مقاربتی درمان نشده دارید، به پزشک و تکنسین خود اطلاع دهید. اگر به مواد حاجب حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

قبل از عمل، می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه (به عنوان مثال استامینوفن) استفاده کنید تا هر گونه ناراحتی را به حداقل برسانید. برخی از پزشکان قبل ویا بعد از عمل آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید. هر گونه آلرژی به خصوص به مواد کنتراست ید را فهرست کنید. در مورد بیماری های اخیر یا سایر شرایط پزشکی به پزشک خود بگویید.

برای این تصویربرداری لباس های خود را خارج کرده و لباس مخصوص بپوشید. هر گونه اجسام فلزی و لباس زیر را که ممکن است با تصاویر اشعه ایکس تداخل داشته باشد، در بیاورید.

زنان در صورت بارداری همیشه باید به پزشک و تکنسین خود اطلاع دهند. پزشکان آزمایشات زیادی را در دوران بارداری انجام نمی دهند تا جنین را در معرض خطر قرار ندهند. در صورت نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس، پزشک اقدامات احتیاطی را برای به حداقل رساندن برخورد اشعه با جنین انجام می دهد.

ظاهر تجهیزات چگونه است؟

این معاینه معمولاً از یک تخت رادیوگرافی، یک یا دو لوله اشعه ایکس و یک مانیتور ویدیویی استفاده می کند. فلوروسکوپی اشعه ایکس را به تصاویر ویدئویی تبدیل می کند. پزشکان از آن برای مشاهده و راهنمایی روش ها استفاده می کنند. دستگاه اشعه ایکس و یک آشکارساز معلق روی تخت تصویر را تولید می کنند.

روش کار چگونه است؟

اشعه ایکس از اکثر اجسام از جمله بدن عبور می کند. تکنسین با دقت پرتو اشعه ایکس را در ناحیه مورد نظر هدف قرار می دهد. این دستگاه یک انفجار کوچک از تشعشعات را تولید می کند که از بدن شما عبور می کند. تشعشع تصویری را روی فیلم عکاسی یا آشکارساز مخصوص ثبت می کند.

فلوروسکوپی از یک پرتو اشعه ایکس پیوسته یا پالسی برای ایجاد تصاویر و نمایش آنها بر روی یک مانیتور ویدیویی استفاده می کند. گاهی برای تصویربرداری از مواد کنتراست استفاده می شود تا منطقه مورد نظر را به وضوح مشخص کند. فلوروسکوپی به پزشک اجازه می دهد تا مفاصل یا اندام های داخلی را در حال حرکت مشاهده کند. این تصویربرداری همچنین تصاویر ثابت یا فیلم‌ها را می‌گیرد و آنها را به صورت الکترونیکی در رایانه ذخیره می‌کند.

اکثر تصاویر اشعه ایکس فایل های دیجیتالی ذخیره شده الکترونیکی هستند. پزشک شما می تواند به راحتی به این تصاویر ذخیره شده برای تشخیص و مدیریت وضعیت شما دسترسی داشته باشد.

روش چگونه انجام می شود؟

پزشک شما احتمالاً این معاینه را به صورت سرپایی انجام خواهد داد.

این روش مانند معاینه زنان است. با زانوهای خم شده روی تخت تصویربرداری به پشت دراز می کشید یا پاهایتان را با رکاب بالا نگه می دارید. پزشک شما یک اسپکولوم (باز کننده واژن) را در واژن شما قرار می دهد، دهانه رحم را تمیز می کند و یک کاتتر (وسیله لوله مانند باریک) را وارد می کند. پزشک اسپکولوم را برمی دارد و رحم شما را به دقت زیر دوربین فلوروسکوپی قرار می دهد. پزشک حفره رحم ، لوله های فالوپ و حفره صفاق را با مواد حاجب از طریق کاتتر پر می کند و تصاویر فلوروسکوپی را می گیرد. ممکن است پزشک از شما بخواهد که موقعیت خود را در زیر دوربین فلوروسکوپی تغییر دهید.

هنگامی که این روش کامل شد، پزشک کاتتر را برمی دارد و به شما اجازه می دهد تا بنشینید.

وقتی معاینه کامل شد، تکنسین ممکن است از شما بخواهد که صبر کنید تا رادیولوژیست تأیید کند که تمام تصاویر لازم را دارد.

این تصویربرداری معمولا ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول میکشد.

در حین و بعد از عمل چه چیزی را تجربه خواهم کرد؟

این معاینه فقط باید ناراحتی جزئی ایجاد کند.

هنگامی که پزشک کاتتر را قرار می دهد و ماده حاجب را تزریق می کند، ممکن است کمی ناراحتی و گرفتگی داشته باشید. این کار معمولا طول نمی کشد. همچنین ممکن است تحریک جزئی صفاق ، پوشش حفره شکمی نیز وجود داشته باشد. این ممکن است باعث درد زیر شکم شود. که معمولا کم و مختصر است. اکثر زنان تا چند روز پس از معاینه لکه بینی واژینال را تجربه می کنند. این طبیعی است.

چه کسی نتایج را تفسیر می کند و چگونه می توانم آنها را دریافت کنم؟

یک پزشک متخصص رادیولوژی، تصاویر را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. رادیولوژیست گزارش امضا شده ای را برای مراقبت های اولیه یا پزشک ارجاع دهنده شما ارسال می کند تا نتایج را با شما در میان بگذارد.

ممکن است نیاز به یک معاینه بعدی داشته باشید. اگر چنین است، پزشک دلیل آن را توضیح خواهد داد. گاهی اوقات یک معاینه بعدی یک مشکل بالقوه را با تعداد بازدیدهای بیشتر یا یک تکنیک تصویربرداری خاص ارزیابی می کند. همچنین ممکن است ببیند آیا در طول زمان تغییری در یک موضوع ایجاد شده است یا خیر. معاینات بعدی اغلب بهترین راه برای دیدن اینکه آیا درمان موثر است یا مشکلی نیاز به توجه دارد.

مزایا در مقابل خطرات چیست؟

  • این روش کم تهاجمی است. عوارض نادر است.
  • می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد مشکلات باردار شدن یا حمل جنین به پایان برساند.
  • به طور بالقوه می تواند لوله های فالوپ مسدود شده را باز کند تا به شما امکان باردار شدن در آینده را بدهد.
  • پس از انجام، هیچ تشعشعی در بدن شما باقی نمی ماند.
  • اشعه ایکس معمولاً در محدوده تشخیصی معمولی برای این معاینه عوارض جانبی ندارد.

خطرات

همیشه احتمال ابتلا به سرطان در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه وجود دارد. با این حال، با توجه به مقدار کمی پرتوهای مورد استفاده در تصویربرداری پزشکی، مزایای تشخیص دقیق بسیار بیشتر از خطر است. دوز تابش برای این روش متفاوت است.

اگر عفونت لگنی، بیماری التهابی یا بیماری مقاربتی درمان نشده دارید، به پزشک و تکنسین اطلاع دهید. این به شما کمک می کند تا از بدتر شدن چنین عفونتی جلوگیری کنید.

اگر زنان باردار هستند، همیشه باید به پزشک و تکنسین رادیولوژیست اطلاع دهند

سخنی در مورد به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض اشعه

پزشکان در طول معاینات اشعه ایکس مراقبت ویژه ای برای قرار گرفتن در معرض کمترین دوز تابش ممکن و در عین حال تولید بهترین تصاویر برای ارزیابی دارند. سازمان های ملی و بین المللی حفاظت از رادیولوژی به طور مداوم استانداردهای تکنیکی را که متخصصان رادیولوژی استفاده می کنند، بررسی و به روز می کنند.

سیستم های مدرن اشعه ایکس با استفاده از پرتوهای اشعه ایکس کنترل شده و روش های کنترل دوز، تابش پراکنده را به حداقل می رساند. این تضمین می‌کند که نواحی از بدن شما که تصویربرداری نمی‌شوند کمترین میزان تابش را دریافت می‌کنند.

محدودیت های هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

این معاینه فقط داخل رحم و لوله های فالوپ را می بیند. پزشک شما ممکن است از MRI یا سونوگرافی برای بررسی مشکلات تخمدان ها، دیواره رحم و سایر ساختارهای لگنی استفاده کند. این آزمایش نمی تواند مشکلات ناباروری را به دلیل تعداد کم یا غیرطبیعی اسپرم یا ناتوانی تخمک بارور شده برای کاشت در رحم ارزیابی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha