چه کاری باید بکنیم که کودکان خوب غذا بخورند و وعده های غذایی خود را دوست داشته باشند؟

10 اشتباه بزرگ در تغذیه کودکان که والدین مرتکب می شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرنتس، اگر کودک شما پس از تلاش های شبانه روزی شما همچنان کم غذا می خورد یا غذاهای خود را دوست ندارد، نگران او می شوید؟ این کار او شما را سردرگم و کلافه می کند؟

واقعیت این است که ما علیرغم نیت خوبمان، فقط غذا خوردن او را با اعمال فشار و کنترل گری بدتر می کنیم. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که رفتار بزرگسالان، اینکه چگونه با غذا خوردن فرزندان و رفتار خودمان برخورد می‌کنیم، ارتباط زیادی با آنچه بچه‌ها می‌خورند دارد.

روش های زیر می تواند به شما کمک کند با رفتارهای فرزندتان در مورد وعده های غذایی، به شکلی صحیح برخورد کنید.

1. الگوی خوبی باشید

اولین کاری که می توانید انجام دهید تا به بچه هایتان کمک کنید خوب غذا بخورند این است که خودتان خوب بخورید! به گفته جین کائور، که در مورد رفتارهای پرخاشگر مطالعه می کند، بزرگسالانی که از انواع غذاهای مغذی در محیطی شاد لذت می برند، نسبت به بزرگسالانی که دائماً رژیم می گیرند یا پرخوری می کنند یا از سبزیجات خودداری می کنند و بچه ها را در هنگام خوردن وعده های غذایی تنها می گذارند، به احتمال زیاد فرزندانی با نگرش سالم نسبت به غذا خوردن دارند.

2. اعمال فشار بیش از حد را کنار بگذارید

کارشناسان هر نوع رفتار اجباری والدین را نادرست می دانند. الین ساتر، متخصص تغذیه و خانواده درمانگر مدیسون، می گوید: «حتی اگر بچه‌ها با اصرار شما غذای خود را بخورند، احتمالاً وقتی فرصت پیدا کنند از خوردن آن اجتناب می‌کنند.» به علاوه، فشار باعث می شود که غذا خوردن به یک مشکل کنترلی تبدیل شود چرا که این دیگر در مورد غذا نیست، بلکه در مورد نیاز کودک به خودمختاری است.

اگر نوزادان وعده های غذایی خود را نمی خواهند، والدین گاهی اوقات سعی می کنند غذا را کم کنند. برایان ورتابدیان، متخصص گوارش کودکان در هیوستون می گوید: «بافت های جدید غذا بلافاصله پذیرفته نمی شوند. سه یا چهار قاشق غذاخوری به کودک غذا بدهید، بگذارید آن را روی پیش بند بریزند و قاشق را کنار بگذارید. برخی از نوزادان با پوره های خانگی بهتر عمل می کنند که امکان تغییرات بسیار تدریجی بافت را فراهم می کند. هنگامی که بچه ها بتوانند خودشان غذا بخورند، کار شما راحت تر نیز می شود. چرا که والدین مسئول آنچه برای خوردن ارائه می شود و نحوه ارائه آن هستند و بچه ها مسئول مقدار و حتی این هستند که دوست دارند غذا بخورند یا خیر.

3. پاداش معقولی در نظر بگیرید

ارائه کیک به کودکانی که کلم بروکلی خود را می خورند، در واقع شکل دیگری از فشار است و به تنش موجود می افزاید و در واقع علاقه آنها به کلم بروکلی را بیشتر نمی کند در واقع ممکن است اثر معکوس داشته باشد. مشکل دیگر نیز این است که وقتی پاداش خوردن یک بروکلی دسر می شود، پیام اشتباهی درباره آنچه ارزش خوردن دارد ارسال می کند. یعنی برای او شیرینی ها ارزش بیشتری نسبت به گوشت و سبزیجات پیدا می کنند.

با ارائه میوه از مشکل جلوگیری کنید یا پاداش معقولی در نظر بگیرید. کودکی که تشنه هیچ انتخاب سالمی نیست، نباید تشنه شیرینی هم باشد.

4. خیلی زود ناامید نشوید

بسیاری از والدین به ناگت مرغ و پنیر کبابی می چسبند زیرا فرزندان آنها را بدون بدون شکایت می خورند. برای خوردن غذاهای متنوع، باید تنوعی در روال کار شما اعمال شود. استقامت و صبر داشته باشید. برای پذیرش یک غذای جدید توسط کودک، لازم است چندین بار امتحان کنید. شما باید غذا را با این توقع که کودک آن را بالاخره می خورد، به او بدهید. به دنبال مواردی باشید که نشان می‌دهد کودک دزدکی به سراغ غذا می رود: تماشای خوردن آن، گذاشتن آن در بشقاب، گذاشتن آن در دهان و بیرون آوردن آن.

حتی بگذارید آن را داخل دستمال تف کنند اما سعی کنید وقتی بچه‌ها غذا نمی‌خورند ناامید نشوید و وقتی قدمی برمی‌دارند و غذای جدید را امتحان می کنند از خوشحالی هیستریک نشوید.

5. منوی مشخصی داشته باشید

گرفتار شدن در دام تهیه چیزی متفاوت برای هر یک از اعضای خانواده امری غیرقابل اجتناب است. اما این عادات غذایی را بهبود نمی بخشد و باعث کاهش زمان و انرژی می شود. درعوض، انتخاب های محدودی در رابطه با آنچه که بقیه اعضای خانواده می خورند ارائه دهید. برای مثال، اگر ساندویچ می خورید، بچه ها می توانند بین بوقلمون و کره بادام زمینی یکی را انتخاب کنند. در برنامه‌ریزی منو دقت کنید. همیشه باید حداقل یک مورد غذا روی میز باشد که کودک آن را بشناسد و دوست داشته باشد.

اگر کودک تصمیم گرفت چیزی نخورد، باید مسیولیتش را هم بپذیرد. او در ساعات بعدی از گرسنگی نمی‌میرد و اگر کمی گرسنه شود، متوجه عواقب نخوردن وعده غذایی خود خواهد شد.

6. اندازه وعده کودک، متناسب با سن اوست

انجمن رژیم غذایی آمریکا در شیکاگو می گوید ما گاهی فراموش می کنیم که کودکان کوچک هستند و بنابراین اندازه ی وعده غذایی آنها نیز کم می تواند باشد. غذای زیاد برای کودک ترسناک و دلسرد کننده است - و برای والدینی که حتی وقتی کودک همه چیز را امتحان کرده است، بشقاب پر را می بیند ناامید کننده می شود. از مقادیر کم شروع کنید و به یاد داشته باشید که خوردن مقادیر کم لوبیا سبز نیز بهتر از نخوردن آن است.

7. زیاده روی در آب میوه و تنقلات به ضرر کودک تمام می شود

برخی از کودکان در تمام طول روز کلوچه، کراکر و سایر تنقلات می خورند. هیچ کدام از این عادت‌ها با تغذیه سالم کودک ارتباطی پیدا نمی کند، زیرا بچه‌ها تنها یک وعده یا میان وعده اشتباهی را می خورند و پس از آن که زمان خوردن وعده‌های غذایی اصلی می‌رسد،خواستار گزینه‌های سالم‌تر نیستند.

دکتر ورتابدیان می گوید لازم نیست که تنقلات و نوشیدنی ها را به طور کامل قطع کنید؛ در عوض، والدین باید به تنقلات به عنوان فرصتی برای ارائه جایگزین های غذایی یا طعم های جدید نگاه کنند. زمان میان وعده را به یک روتین خاص تبدیل کنید؛ چند گزینه سالم را در ساعات خاصی از روز به کودک بدهید.

فراموش نکنید که طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا، آب میوه را باید به شش اونس در روز محدود کنید.

8. تأکید بیش از حد بر آراستگی کودک را کنار بگذارید

ذائقه تنها یکی از راه هایی است که کودکان خردسال در مورد انتخاب وعده های غذایی خود یاد می گیرند. تغذیه یک تجربه چندحسی است. یک تازه‌خوار که هرگز اجازه ندارد با غذا بازی کند، به اندازه کسی که لذت له کردن موز و خرد کردن کراکر را می‌داند، از آن لذت نمی‌برد. در مورد کودکان نوپا، آنچه می‌خورند مهم‌تر از خوردن آن با چنگال است، بنابراین خوب است که به کودکان کوچک اجازه دهید کمی با غذای خود آشنا شوند حتی اگر لازم باشد بیشتر از قبل اطراف آنها را تمیز کنید.

9. طبع کودک را بپذیرید

همه یاد نخواهند گرفت که هر غذایی را دوست داشته باشند. برخی از افراد فقط برخی الز طعم ها را دوست دارند. همچنین ترس طبیعی از چیزهای جدید ("نوفوبیا") وجود دارد که در طول سال های پیش دبستانی رایج تر است. دکتر برچ می‌گوید: «والدین آن را به سختی تعبیر می‌کنند، اما در واقع کاملا طبیعی است. نئوفوبیا غذایی در برخی از بچه ها قوی تر از سایرین است که بیشتر به دلیل تفاوت های خلقی آنها است.

وقتی کودک شما از غذاهای جدید امتناع می کند، به تلاش خود ادامه دهید. اگر پس از تلاش های مجدد هنوز آن را دوست ندارد، فقط انتخاب آنها را بپذیرید. اما اگر در مورد رژیم غذایی او نگران هستید، برای یافتن جایگزین های هوشمند با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

10. نگرانی بیش از حد را کنار بگذارید

حتی کودکانی که به نظر می‌رسد با ماکارونی و پنیر زندگی می‌کنند، ممکن است آنطور که مادران و پدران فکر می‌کنند ضعیف غذا نخورند. دکتر ورتابدیان می‌گوید: "والدین به کودکان برچسب "خوش غذا یا بد غذا" می‌زنند. در واقع بسیاری از این کودکان در واقع کاملاً عادی هستند و بسیاری با افزایش سن بهبود می یابند.

اگر کودکی با سرعت طبیعی رشد می‌کند، نیازهای تغذیه‌ای او برآورده شده است. کودکان خردسال این نیازها را در یک دوره زمانی وسیع برآورده می‌کنند، نه وعده‌ی غذایی به وعده غذایی یا روز به روز.

برای اطمینان می توانید با مشورت متخصص اطفال، به کودکتان مولتی ویتامین بدهید، اما به یاد داشته باشید که همچنان برای آنها بهتر است تا مواد مغذی را از غذا دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha