هر ساله در تاریخ ۱۵ نوامبر "روز جهانی خون بند ناف" گرامی داشته می‌شود.

سالانه ۵۰ هزار پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در جهان انجام می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از smartcells، خون بند ناف منبع غنی از سلول های بنیادی خونساز است و کاربردهای پزشکی این سلول ها با سرعت زیادی در حال گسترش هستند.

در حال حاضر، این سلول‌ها را می‌توان برای درمان تقریباً ۸۵ بیماری از جمله اختلالات خونی مانند سلول داسی شکل و تالاسمی، بیماری‌های عصبی مانند فلج مغزی و سرطان‌های خونی مورد استفاده قرار داد. با این حال، خون بند ناف هنوز به عنوان ضایعات پزشکی در اکثر تولدها دور ریخته می شود که این امر اغلب به دلیل عدم آگاهی از فواید و کاربردهای مهم آن است.

این مایع به راحتی جمع آوری می شود و نسبت به مایع جمع آوری شده از مغز استخوان، ۱۰ برابر بیشتر سلول بنیادی دارد. همچنین سلول‌های بنیادی خون بند ناف به ندرت ناقل بیماری‌های عفونی هستند.

اولین پیوند موفقیت آمیز خون بند ناف در سال ۱۹۸۸ میلادی انجام شد و امروزه هر ساله ۵۰ هزار پیوند سلول های بنیادی خونساز در سراسر جهان انجام می شود.

شکی نیست که درمان با سلول های بنیادی نقشی حیاتی در آینده پزشکی ایفا می کند زیرا کاربردهای بالینی بیشتر و بیشتری برای آن پیدا می شود. ذخیره کردن خون بند ناف کودکان به آنها امکان می دهد تا در آینده بتوانند به مزایای آن دسترسی پیدا کنند. توانایی قابل توجه این سلول ها در تحریک بازسازی سلول های دیگر (و تبدیل به انواع خاصی از سلول ها) به متخصصان کمک می کند تا بافت ها و حتی اندام ها را به گونه ای بازسازی کنند که می تواند درمان بیماری های مختلف مانند دیابت، ام اس، بیماری قلب و حتی کووید۱۹ را متحول کند.

فرآیند جمع آوری سلول های بنیادی کودک سریع و بدون درد است و می تواند روزی جان او را نجات دهد. با توجه به داده های بسیاری از مطالعات تحقیقاتی نوظهور در مورد استفاده احتمالی از سلول‌های بنیادی خون بند ناف (و بافت بند ناف)، آینده درمان‌های سلول‌های بنیادی بسیار روشن است. به همین دلیل والدین بیشتر و بیشتر تصمیم می‌گیرند سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزاد خود را در هنگام تولد ذخیره کنند.

پس از زایمان، پزشک متخصص بند ناف کودک را قطع کرده و نوزاد را از مادر جدا می کند، سپس با انجام اقدامات لازم دستکم ۴۰ میلی لیتر خون از بند ناف جمع آوری می کند. این فرایند در مدت زمان کوتاهی انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha