پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶

سال‌هاست که استان‌های شرقی کشور میزبان مهاجران و اتباعی هستند که از کشور افغانستان خود را به ایران می‌رسانند؛ مهاجرانی که یا قصد پیوستن به بیش از 8 میلیون اتباع ساکن در ایران را دارند یا می‌خواهند از مرزهای غربی ایران، خود را به کشورهای دیگر برسانند.

برای اتباع ساکن ایران چه کردیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،حضور بیش از 8 هزار نفر از این اتباع در خراسان جنوبی، باعث شده تا برخی از خدمات هلال‌احمر در این استان، به حمایت‌های معیشتی، درمانی و تحصیلی از اتباع اختصاص پیدا کند؛ حمایت‌هایی که به کمک خیران و موسسات مردم‌نهاد انجام می‌شود و هلال‌احمر بین آنها و نیازمندان پل می‌زند. توزیع 1490 بسته معیشتی بین اتباع نیازمند در بیرجند، تنها یکی از اقدامات هلال‌احمر در این زمینه است و بهانه‌ای است برای صحبت از سایر اقدامات جمعیت در زمینه اتباع در این استان.

آمارهای رسمی از حضور بیش از 10 هزار تبعه افغانستانی در استان خراسان جنوبی خبر می‌دهد؛ مهاجرانی که اغلب سال‌ها از سکونت‌شان در این استان می‌گذرد و البته افرادی که بعد از سقوط افغانستان به دست طالبان کشورشان را ترک کرده‌اند.

برخوردار نبودن این افراد از خدمات و امکاناتی مثل بیمه، شغل ثابت و درآمد پایدار و مشکلاتی که اغلب ریشه‌های اقتصادی دارد باعث شده تا هلال‌احمر خراسان جنوبی با نگاه ویژه‌ای به سراغ مهاجران و اتباع در این استان برود.

«احمد بخشی»، معاون داوطلبان هلال‌احمر خراسان جنوبی می‌گوید: «بیشترین جمعیت اتباع در خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند ساکن است. برای همین حمایت‌های معیشتی ما در این شهرستان متمرکز بود. با همکاری اداره اتباع، فهرستی از خانواده‌های نیازمند شهرستان بیرجند تهیه شد. این خانواده‌ها از هلال‌احمر حمایت‌هایی ازجمله بسته‌های معیشتی دریافت کردند.»

توزیع 1490 بسته معیشتی بین خانواده‌های شناسایی‌شده، بهانه‌ای شد برای رسیدگی بیشتر به نیازهای ضروری اتباع در این شهرستان؛ ازجمله حمایت‌های درمانی و تحصیلی. بخشی می‌گوید: «معاونت‌های مختلف هلال‌احمر ازجمله درمان و امدادونجات و داوطلبان و جوانان در زمینه کمک به اتباع وارد عمل شدند.

اردوگاه‌هایی برای واکسیناسیون این افراد راه‌اندازی شد و از طرف دیگر، به کمک خیران توانستیم کمک هزینه‌های درمانی به حدود 400 نفر از اتباع را پرداخت کنیم. این هزینه‌ها قبل از ترخیص فرد از بیمارستان، توسط خیران به حساب بیمارستان واریز می‌شد چراکه برخوردار نبودن از بیمه و همچنین وضعیت اقتصادی نامناسب، باعث می‌شود بسیاری از اتباع، قید درمان بیماری خود را بزنند.»

بخشی می‌گوید: «حمایت‌های معیشتی و کمک‌هزینه‌های درمانی اتباع، به کمک خیرانی که از استان تهران اعلام آمادگی کرده بودند انجام شد. خراسان جنوبی به همراه استان‌های سیستان‌وبلوچستان و خراسان رضوی یکی از سه استان شرقی کشور است که به عنوان درگاه ورودی اتباع به شمار می‌رود. این یعنی علاوه بر جمعیت اتباع ساکن، جمعیتی از اتباع را در خود دارد که قصد اقامت در این استان را ندارند؛ این افراد یا برای مهاجرت به کشورهای دیگر وارد ایران شده‌اند یا قصد زندگی در استان‌های مرکزی ایران را دارند. به همین دلیل نوع کمک‌هایی که به این افراد می‌شود با هم متفاوت است.»

هلالاحمر، حلقه اتصال نیازمندان و توانمندان

اتصال حلقه نیاز نیازمندان و توان توانمندان، مهم‌ترین اقدامی است که هلال‌احمر در فعالیت‌های داوطلبانه، به‌خصوص در زمینه کمک‌رسانی به اتباع شهرستان بیرجند انجام می‌دهد. «حسین ذاکریان» می‌گوید: «برای رفع نیازهای اولیه خانواده‌های نیازمند و در این مورد به‌خصوص برای اتباع، هلال‌احمر مانند پلی ارتباطی عمل کرده و از خیران برای کمک به افراد شناسایی‌شده کمک گرفته است. خدمات اجتماعی و معیشتی مختلفی به جامعه هدف ارائه شده است که توزیع بسته‌های معیشتی تنها یکی از آنهاست.»برپایی 3 اردوگاه مرزی برای اتباع، اقدام برای واکسیناسیون اتباع، حمایت‌های تحصیلی و درمانی و مددکاری ازجمله دیگر اقدامات هلال‌احمر در امور اتباع است.

همراهی با خیریه‌ها

خیران موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید با همراهی هلال‌احمر در یک سال گذشته قدم‌های زیادی برای کمک به اتباع نیازمند در خراسان جنوبی برداشته‌اند.«اشکان تقی‌پور»، مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره خیریه نیک‌گامان جمشید می‌گوید: «فعالیت‌های ما در زمینه کمک به اتباع در خراسان جنوبی، با همکاری و همراهی هلال‌احمر آغاز شد. برای شناسایی و انجام برخی امور اجرایی هم به سراغ خیریه‌هایی رفتیم که اتباع قدیمی در بیرجند راه‌اندازی کرده بودند؛ چراکه آنها به دلیل اشتراکات فرهنگی و قومیتی، می‌توانستند در این زمینه اثرگذارتر باشند.

اتفاق خوبی که بعد از ورود ما به مسأله اتباع رخ داد، واکسیناسیون آنها بود. بسیاری از اتباع به دلیل مشغله‌های معیشتی و شرایطی که بعد از سقوط دولت داشتند، شاید خیلی مجالی برای پیگیری روند واکسیناسیون خود نداشتند. ما با کمک هلال‌احمر و با برپایی اردوگاه واکسیناسیون نزدیک محل تحویل بسته‌های معیشتی، به آنها اعلام می‌کردیم که باید کارت واکسیناسیون خود را ارائه کنند. از این طریق جمعیت زیادی از اتباع واکسینه شدند.

به هرحال در زمینه شیوع کرونا، مسأله مجاورت و ایمنی جمعی بسیار اهمیت داشت و افراد واکسینه شده هم ریسک ابتلای خود و هم اطرافیان خود را پایین می‌آوردند.»افزایش جمعیت شهرستان بیرجند به واسطه افزایش حضور اتباع در این شهرستان باعث شده تا نیاز به خدمات خیریه‌ها هم در این شهرستان بیشتر احساس شود.

تقی‌پور در زمینه افزایش حمایت‌ها در خراسان جنوبی می‌گوید: «خدمات معیشتی در مناطق محروم، خدمات مستمر ماست. علاوه بر این، در مناطق محروم و به‌خصوص عشایری، اقدامات دیگری را انجام می‌دهیم. ازجمله ساخت 4 مدرسه روستایی که این اقدام تداوم هم دارد. برای 4 هزار دانش‌آموز عشایری در 78 روستای خراسان جنوبی، هر روز به کمک خیران صبحانه تهیه می‌شود.

علاوه بر آن به مناسبت‌ها و بهانه‌های مختلفی البسه و موادغذایی و … به دانش‌آموزان و خانواده‌ها هدیه داده می‌شود. مثلا در روزهای اخیر توزیع 800 پک کاپشن و کفش مناسب شرایط جغرافیایی برای دانش‌آموزان را در این استان داشتیم. این هدیه‌ها متناسب با سایز و نیاز هر دانش‌آموز تهیه شده و به بهانه پیشرفت تحصیلی در اختیارشان قرار گرفته است.»این موسسه همچنین آمادگی خود را برای تهیه لوازم توانبخشی به صورت موردی برای کودکان مهاجر و اتباع اعلام کرده است.

تقی‌پور می‌گوید: «می‌دانیم که برخی از اتباع افغانستانی به دلیل ناآرامی‌های سال‌های اخیر در کشورشان، قربانی مین‌گذاری‌ها و بمب‌گذاری در کشورشان شده‌اند. این افراد برای اینکه به زندگی عادی برگردند نیاز به استفاده از وسایل توانبخشی ازجمله اورتز و پروتز هستند. خیران موسسه نیک‌گامان جمشید اعلام کرده‌اند که به صورت موردی برای کودکان مهاجر که از نظر مالی نیاز به کمک دارند، این وسایل توانبخشی را تهیه می‌کنند.»

هلال‌احمر و خیریه‌هایی که با این جمعیت همکاری می‌کنند، فارغ از اینکه دریافت‌کنندگان خدمات حمایتی از چه قومیت و نژادی هستند، کمک‌های بشردوستانه خود را به دست خانواده‌های نیازمند می‌رسانند؛ ازجمله اتباع افغانستانی که در یک سال گذشته بیش از هر زمان دیگری از مرزهای شرقی وارد کشور شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha