یکشنبه 22 آبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب کلیات طرح تاسیس سازمان ملی اقامت در راستای ساماندهی مهاجران، قانون اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی که پس از کش و قوس‌های فراوان در مهرماه سال 1398 تصویب و لازم الاجرا شده بود را لغو کرد. سال 98 با تصویب قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی از میان حدود 105 هزار متقاضی، تنها 14 هزار نفر توانستند شناسنامه ایرانی بگیرند

قانون نیم بند اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی لغو شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در ماده 41 قانون سازمان ملی مهاجرت که یکشنبه تصویب شد، آمده است: «قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب دوم مهر 1398 از زمان لازم الاجرا شدن این قانون به استثنای افرادی که در سامانه مذکور ثبت نام کرده‌اند لغو می‌گردد. «طبق نظر کارشناسان بعد از تصویب قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی از میان حدود 105 هزار متقاضی، تنها 14 هزار نفر توانستند شناسنامه ایرانی بگیرند که در حال حاضر همین فرصت هم در ایران با قانون جدید لغو می‌شود.

باید گفت که نمایندگان مجلس بحث‌هایی نظیر ساماندهی مهاجران را دلیل لغو قانون مذکور ذکر کرده‌اند و در جایی هم گفته‌اند که مهاجران از یارانه‌های پنهان کشور استفاده می‌کنند (توضیحی درباره چگونگی و نحوه و میزان این استفاده نداده‌اند) و از سویی بر فرهنگ اصیل کشور اثر می‌گذارند.

بخش مهم و غالب مهاجرانی (بیش از 5 میلیون نفر) که نمایندگان مجلس از آنها نام می‌برند افغانستانی‌های مقیم پایتخت هستند؛ افغانستانی که قرابت فرهنگی و تاریخی با ایران دارد و به نظر نمی‌رسد که بخواهد تاثیر مخرب بر آنچه نمایندگان تحت عنوان فرهنگ اصیل یاد می‌کنند، بگذارد.

فضای مجلس هنگام رأی گیری

اما کلیات طرح تأسیس سازمان ملی اقامت (برای لغو قانون اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی) با 141 رأی موافق نمایندگان مجلس در برابر 91 رأی مخالف تصویب شد. پیش از رأی گیری، علی ادیانی به عنوان نماینده دولت، بحث ساماندهی مهاجران را پیش کشیده و گفته بود که «دولت با اصل ساماندهی مهاجران موافق است به همین دلیل پیش از این دولت لایحه‌ای در این باره به مجلس ارسال کرد تا موضوع اتباع خارجی و مهاجران ساماندهی شود.»

او توجیه کرده بود که «عده‌ای از نمایندگان طرحی شبیه این لایحه ارائه دادند در حالی که لایحه مقدم به طرح است. به رغم موافقت دولت با ساماندهی، اشکالات و ضعف‌های جدی وجود دارد که نمونه آن نقض یا اصلاح 15 قانون دائمی کشور در این طرح است.» به گفته این نماینده: «به عنوان نمونه تبصره 3 ماده 24 و مفاد ماده 25 این طرح را اگر ببینید، متوجه اشکالات طرح خواهید شد.

اگر این طرح به کمیسیون برای رفع اشکال بازنگردد، با قانون مدیریت کشوری، مواد متعدد قانون مدنی و قانون برنامه ششم تغایر دارد. مثلا در ماده 25 موضوع اقامت ویژه یا اقامت دائم که حقوق مرتبط با فردی که تابعیت ایران را پذیرفته است ارتباط دارد که اشکالات دیگری هم به این طرح وارد است و بهتر است به کمیسیون ارجاع شده و جزئیات آن اصلاح شود.» محمد صالح جوکار، یک نماینده دیگر هم در این باره توضیح داده بود که «بیش از 5 میلیون نفر مهاجر و اتباع در کشور وجود دارند در حالی که میزان مهاجران 73 کشور جهان، زیر 5 میلیون نفر است.

اما این افراد مهاجر از یارانه‌های پنهان استفاده می‌کنند و بسیاری از فرصت‌های شغلی را به دست آورده‌اند و بر فرهنگ اصیل کشور تاثیر گذاشتند.» او گفته: «دولت لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرات ارائه کرد و با طرح مجلس ادغام شد تا این اتباع را ساماندهی کنیم. در این طرح – لایحه موضوع ساماندهی اقامت است و تابعیت نمی‌دهیم.»

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها یادآور شده: «امروز در دنیا موضوع مهاجرت بحث اصلی است و کشورها برای مسائل اقتصادی مهاجر می‌گیرند. اما مهاجرپذیری در کشور ما بدون خروجی لازم است. برهمین اساس امروز به کلیات طرح رأی خواهیم داد و بررسی جزئیات در کمیسیون بررسی خواهد شد.» او از همه دستگاه‌ها هم خواسته در این باره نظرات خود را بیان کرده تا در جزئیات مورد بررسی قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha