عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران از کاهش چکاب‌های سالانه مانند تصویر برداری‌های پزشکی، سونوگرافی‌ها، آزمایش‌ها و ... از سبدهای مصرفی بسیاری از خانواده‌ها خبر داد.

کاهش چکاب‌های سالانه سلامت از سبد مصرفی خیلی از خانوارها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «محمد علی کریمی» عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران با بیان اینکه تورم در حوزه خدمات پزشکی نسبت به سایر حوزه‌ها کمتر بوده است، گفت: با این حال به دلیل همین تورم اقتصادی کالاها و خدمات، مردم بسیاری چکاب‌های سالانه مانند تصویر برداری‌های پزشکی، سونوگرافی‌ها، آزمایش‌ها و ... را از سبدهای مصرفی خانوار کم کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر تعرفه آزاد سونوگرافی‌های کبد، کیسه صفراوی و مجاری صفراوی و... 130 هزار تومان است که حتی قیمت آن کمتر از یک پیتزا است.با این حال قیمت اقلام مصرفی عکس‌برداری پزشکی مانند فیلم سونوگرافی یا کلیشه رادیولوژی طی این‌سال‌ها چندین برابر شده است.

کریمی بیان کرد: سال گذشته به دلیل حذف ارز دولتی و نیمایی شدن این ارز، قیمت فیلم سونوگرافی بسته به شرکت تولیدکننده افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، حتی قیمت اقلام مصرفی اداری مانند کاغذ پاکتی که فیلم سونوگرافی یا کلیشه رادیولوژی در آن گذاشته می‌شود، هم چنین وضعیتی دارد، بنابراین افزایش قمیت‌ها تنها محدود به اقلام تخصصی نبوده است.

او ادامه داد: در حالی که حداکثر تعرفه خدمات 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کرده است و در واقع این تعرفه متناسب با رشد هزینه‌های رادیولوژی نبوده است.قیمت کالا و خدمات در طول سال چندین بار افزایش پیدا می‌کند اما خدمت دهنده پزشکی اجازه این کار را ندارد. هر صنفی با تغییر قیمت ارز می‌تواند قیمت کالا و خدمات را افزایش دهد اما در حوزه پزشکی شورای عالی پزشکی یکبار در سال این کار را انجام می‌دهد. در واقع ما با اینکه بخش خصوصی هستیم اما یک نهاد دولتی برای ما تعیین تکلیف کرده و چندین نهاد دولتی نیز بر ما نظارت کرده تا تعرفه مصوب شورای عالی بیمه را رعایت کنیم.

وی تأکید کرد: ترکیب شورای عالی بیمه ترکیب درستی نیست، چرا که اکثریت اعضای آن خریداران خدمت مانند بیمه تأمین اجتماعی یا بیمه سلامت، نیروهای مسلح و .. هستند. تنها عضوی که نمایندگی جامعه پزشکی را بر عهده دارد سازمان نظام پزشکی است. در هیچ صنف دیگری اینگونه نیست که خریدار خدمت، برای فروشنده خدمت تعیین تکلیف کند و به همین دلیل است که تعرفه‌ها متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده است.

وی یادآور شد: وقتی می‌گوییم تعرفه افزایش پیدا کند منظور این نیست که مردم هزینه بیشتری پرداخت کنند، بیمه‌ها باید به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و این هزینه‌ها را پوشش دهند.

کریمی همچنین با اشاره به مطالبات رادیولوژیست‌ها از بیمه‌ها نیز گفت: در حال حاضر بیمه‌های پایه در پرداخت مطالبات رادیولوژیست‌ها، تأخیرهای چندماهه و بعضا یک ساله دارند. بیمه‌های تکمیلی هم اصرار دارند که با نرخ کمتر از تعرفه‌های مصوب با مراکز قرارداد ببندند. علاوه بر این بیمه‌ها علاوه بر تأخیر در پرداخت مطالبات یکسری کسورات غیرمعقول هم دارند، به طور مثال اگر همزمان دو خدمت ارائه شود تنها هزینه یک خدمت را پرداخت می‌کنند به همین دلیل بسیاری از مراکز بخش خصوصی تمایلی برای عقد قرار داد با بیمه‌های تکمیلی ندارند.

کریمی افزود: در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت ارزش خدمات رادیولوژی نسبت به سایر خدمات پزشکی پایین‌تر در نظر گرفته شده است و این در حالی است که قیمت تجهیزات به صورت سرسام‌آوری گران شده است.

وی تأکید کرد: بسیاری از مراکز و مؤسسات رادیولوژی و عکس‌برداری پزشکی برای تداوم حیات خود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده و به اصطلاح از جیب ضرر می‌دهند. در واقع نسبت به تورم موجود نمی‌توانند پیش رفته و برخی از مراکز هم به صورت یک شیفت فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: وضعیت کنونی تعرفه‌ها، کیفیت و نحوه ارائه خدمات را تحت تأثیر قرار خواهد داد به این دلیل که رادیولوژی یک رشته وابسته به تکنولوژی بوده و باید هر چند سال یکبار تجهیزات خود را به روز کند اگر نرم‌افزارها و دستگاه‌ها به روز نشوند از تکنولوژی روز جامانده و از کیفیت خدمات نیز کاسته می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی، افزود: این تنها بخش خصوصی رادیولوژی نیست که دچار مشکل شده است بلکه بخش دولتی نیز مشکلات خاص خود را دارد. در حال حاضر رادیولوژی در دانشگاه‌های علوم پزشکی جزو بخش‌های زیان‌ده است. اگر قطعه‌ای از یک دستگاه سی‌تی‌اسکن یا دستگاه ام‌آرآی خراب شود یا بسوزد چند صد میلیون تومان هزینه می‌خواهد تا تعمیر یا تعویض شود، یک بیمارستان دانشگاهی نمی‌تواند بلافاصله این هزینه را تأمین کند و چندین ماه طول خواهد تا بتوانند این هزینه را تأمین کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha