رییس مرکز طبی کودکان با اشاره به وضعیت شیوع آنفلوآنزا و عفونت میکروبی پنوموکوک در اطفال، گفت: هنوز به طور کامل از پیک آنفلوآنزا عبور نکرده‌ایم؛ در عین حال ما در آستانه فصل سرما و زمستان هستیم و ممکن است مجددا پیک جدیدی از آنفلوآنزا را در فصل زمستان داشته باشیم.

هنوز از پیک آنفلوآنزا عبور نکرده‌ایم/علائم خطر «پنوموکوک» در کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رضا شروین بدو با اشاره به وضعیت شیوع آنفلوآنزا، کرونا و همچنین عفونت میکروبی همراه با پنوموکوک میان اطفال و کودکان، گفت: در حال حاضر در بحث ابتلا به کووید19، وضعیت‌مان مطلوب است و موارد ابتلا در کودکان تک‌گیر بوده و شدت بالایی هم ندارند. عمده موارد تست‌های ما درباره ابتلا به کرونا منفی می‌شود، اما در زمینه آنفلوآنزا و بیماری‌های تنفسی همچنان مراجعه‌کننده داریم. در زمینه ابتلا به آنفلوآنزا بعد از بازگشایی مدارس، یک پیک اصلی را گذراندیم و در عین حال عفونت‌های ثانویه از جمله پنوموکوک هم بعد از آن دیده می‌شود. در عین حال از آنجایی که مرکز طبی کودکان بیمارستان ارجاعی است، تعداد زیادی بیمار را با این تابلو به ما ارجاع می‌دهند.

علائم ابتلا به میکروب تهاجمی پنوموکوک در کودکان

وی با بیان اینکه هنوز از پیک آنفلوآنزا به طور کامل عبور نکرده‌ایم، گفت: کماکان در کودکان موارد ابتلا به آنفلوآنزا را داریم و هنوز به طور کامل از پیک آنفلوآنزا عبور نکرده‌ایم. در عین حال ما در آستانه فصل سرما و زمستان هستیم. البته در هفته اخیر آمار مراجعات‌مان اخیر نسبت به هفته ماقبل کمتر بوده،‌ اما ممکن است مجددا پیک جدیدی از آنفلوآنزا را در فصل زمستان داشته باشیم. باید توجه کرد که در آنفلوآنزا کودکان مبتلا عمدتا با درگیری دستگاه تنفسی فوقانی، تحتانی، سرفه‌های مکرر و تب مراجعه می‌کنند که این علائم بعضا تا یک هفته الی 10 روز هم طول می‌کشد. کودکانی که دچار عفونت ثانویه پنوموکوک می‌شوند، کودکانی هستند که تب‌های بسیار بالایی داشته و بسیار بدحال می‌شوند که این نشان‌دهنده یک میکروب تهاجمی است که اصطلاحا پنوموکوک گفته می‌شود.

علائم خطر آنفلوآنزا و پنوموکوک در کودکان

بدو ادامه داد: به طور کلی کودکی که تب بیش از سه روز داشته باشد، بی‌حال باشد، نتواند غذا یا شیر بخورد، تعداد تنفس‌هایش در یک دقیقه بیش از حد تعریف‌ شده برای سنش باشد و افزایش ضربان قلب داشته باشد، از مواردی است که خانواده‌ها باید توجه کنند و اگر با تب بالا، بی‌حالی، علائم ریوی و تعداد تنفس بالا در کودک‌شان مواجه شدند، باید سریعا کودک را به یک مرکز بهداشتی و درمانی برسانند؛ بویژه کودکانی که سن پایین داشته یا به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند. تعدادی از این کودکان به بستری نیاز پیدا می‌کنند و تعداد زیادی هم با درمان‌های سرپایی به درمان پاسخ می‌دهند.

وی با بیان اینکه بسیاری از عفونت‌های مهاجم باکتریال ممکن است بر اثر مصرف غیر منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماری‌های ویروسی خودشان را نشان دهند، گفت: زیرا تعدادی از این میکروب‌ها در حلق ما کلونیزه می‌شوند و اگر برای مصارف غیرقابل توجیه مانند بیماری ویروسی که آنتی‌بیوتیک روی آن تاثیر ندارد، به صورت بی‌رویه مصرف آنتی‌بیوتیک داشته باشیم، مسلما میکروب‌هایی که به آنتی‌بیوتیک‌ها سریع‌تر جواب می‌دهند و به صورت عادی در حلق افراد ممکن است وجود داشته باشند، ریشه‌کن شده و میکروب‌های مقاوم‌تر جای آن‌ها را بگیرند.

بدو در ادامه درباره وضعیت داروهای سرپایی و بستری بیماری‌های عفونتی اطفال به ویژه در مرکز طبی کودکان،‌ گفت: در حالت کلی عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارند. بنابراین مشکلی از بابت آنتی‌بیوتیک در آنفلوآنزا نداریم. زیرا اصلا مصرف آن در آنفلوآنزا توصیه نمی‌شود. با این حال در موارد دیگر مانند مواردی که بیماران به صورت سرپایی به مرکز طبی کودکان مراجعه می‌کنند، داروخانه بیمارستان تا حد زیادی توانسته داروها را تامین کند. در حوزه بستری نیز از آنجایی که بیمارستان مرجع است، مانند بسیار ی از موارد دیگر ممکن است ما هم کمبودهای دارویی در سطوح مختلف داشته باشیم،‌ اما به طور کلی بحران غیرقابل کنترلی درباره تامین دارو و سرم و ... نداشتیم. البته درباره برخی از داروها به ویژه داروهای گران‌قیمت و خاص ممکن است ما هم مانند سایر مراکز درمانی دچار مشکل شویم. برخی سرم‌های خاص در اطفال و برخی داروهای تخصصی و فوق‌تخصصی ممکن است مشکلاتی داشته باشد، اما به طور کلی مشکل حادی که بیماری بخواهد بر اثر آن صدمه ببیند، نداشتیم.

لزوم تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از آنفلوآنزا

رییس مرکز طبی کودکان با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا، گفت: رعایت نکات مهم بهداشتی مانند شست‌وشوی دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی و ... بیش از قبل توصیه می‌شود. خانواده‌ها تصور می‌کنند که اکنون که از پیک شیوع کووید19 عبور کرده‌ایم، نیازی به رعایت این دستورالعمل‌ها نیست، در حالی که اکنون با آنفلوآنزا مواجهیم. در عین حال بویژه در مدارس لازم است که کودکان آموزش کافی دیده، شست‌وشوی دست‌ها را به کودکان آموزش دهند، تهویه مناسبی در کلاس‌ها باشد و همچنین استفاده از ماسک کماکان توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha